Nerf richting bij kopshouten snijplank

Houtboon

Actieve deelnemer
2 sep 2024
28
64
Heel
Beste allen,

IK ben 2 kopshouten snijplanken aan het maken van Amerikaans Notenhout.
Op internet zie ik veel voorbeelden van kopshouten snijplanken waar ik weinig terug zie van het om-en-om lijmen van nerf richtingen om werking tegen te gaan.

Kan het kloppen dat bij een kopshouten snijplank dit minder van belang is en meer naar het estitische gekeken kan worden wat betreft rangschikking van de kopshouten blokjes?

Wat is jullie mening?
Bedankt!

Bijlagen

• IMG-20251222-WA0002.jpeg
    IMG-20251222-WA0002.jpeg
    103,2 KB · Weergaven: 11

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
146
112
Oosterbeek
Wel degelijk zorgen dat je de rangschikking klopt en de krachten die gaan ontstaan zo veel mogelijk ondervangen. Vaak kun je daarbij overigens ook best esthetisch te werk gaan door "patronen" te maken met de nerf. Da's juist het leuke van houtbewerken

• Leuk
Waarderingen: Houtboon

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.401
770
Noord-Veluwe / Skåne
Omdat de stukken hout waaruit je snijplank is opgebouwd aan alle zijden worden ingesloten zal er altijd wel een kant zijn waar spanning op ontstaat als de jaarringen gaan werken. Daardoor is het iets minder van belang dat je heel precies op de draaiing van de jaarringen let. Maar het is altijd verstandig om er wel een beetje op te blijven letten. Als er teveel stukken op een lijn zodanig zijn uitgelijnd dat er een hoepel kan ontstaan, dan houd ook goede lijm de boel niet meer bij elkaar.

• Leuk
Waarderingen: Houtboon

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.447
1.139
Enschede, Twente
Ik hou wel degelijk rekening met de nerfrichting. Ik heb nl al eens meegemaakt dat een snijplank gebarsten is doordat bij het maken zulks niet gebeurd is. Niet door mij gemaakt…
Het is trouwens wel zo dat dat hoe kleiner de 'vierkantjes' zijn, des te minder het uitmaakt als je willekeurige patronen maakt (dwz niet rekening houdt met nerfrichting). Is ook wel logisch, want het 'werken' van hout is een percentage. Bij grotere delen is het optellend en ook nivellerend effect groter, waardoor meerdere 'verkeerd geörienteerde' delen naast elkaar tot problemen kunnen leiden. Gaat ook op bij panelen.

• Leuk
Waarderingen: Marijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.