Nederlandse timmerkist?

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
In zijn blog zegt hij dat hij er meerder bestudeert heeft... Zal hij er dan een boek oid erover hebben?
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik vind die schuine bovenkant die zo geliefd lijkt, merkwaardig en onverklaard. Dat het regenwater eraf loopt is waar maar klinkt gezocht. Nadeel lijkt me dat je door de schuine bovenkant het ding niet kunt gebruiken als zaagtafel bijvoorbeeld. Er moet een andere verklaring zijn. Toegankelijkheid?

Zo'n schuine bovenkant lijkt me heel effectief om te voorkomen dat je gewaardeerde collega/geliefde echtgenote/vriendelijke buurman/goedbedoelende voorman jouw mooie kist met daarin een klein vermogen aan zorgvuldig bijeengezocht en gekoesterd gereedschap gaat gebruiken als koffietafel/zaagbok/opstapje/snijplank/plantentafel.
 
T

Tiny1966

Guest
Ik ben in het bezit van een soortgelijke kist met schuine bovenkant. Deze is van de oom van mijn opa geweest en die was timmerman. Ik zal mijn oma van 93 eens vragen of zij nog weet of hij deze zelf gemaakt heeft of hoe hij eraan kwam en wat zijn precieze beroep was. Hierbij een paar foto's van voordat ik hem heb laten restaureren. Hij heeft jaren buiten gestaan en was nogal beschadigd. De oorspronkelijke kleur was donkerrood.
 

Bijlagen

  • SAM_1063.jpg
    SAM_1063.jpg
    82,7 KB · Weergaven: 190
  • SAM_1057.jpg
    SAM_1057.jpg
    72,8 KB · Weergaven: 192

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi filmpje Rendew, Chris Schwarz heeft echter ook en kleinere versie.
Mooi familie bezit Tiny1966, is de kist nu ook weer als gereedschapkist in gebruik?


jaap
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Ik ben in het bezit van een soortgelijke kist met schuine bovenkant. Deze is van de oom van mijn opa geweest en die was timmerman. Ik zal mijn oma van 93 eens vragen of zij nog weet of hij deze zelf gemaakt heeft of hoe hij eraan kwam en wat zijn precieze beroep was. Hierbij een paar foto's van voordat ik hem heb laten restaureren. Hij heeft jaren buiten gestaan en was nogal beschadigd. De oorspronkelijke kleur was donkerrood.

Wat een pracht van een kist!
Ook de handvatten zijn supermooi.
Zou ik zo in mijn woonkamer zetten.
Ben ook benieuw naar de gerestaureerde fotos!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.