Nauwkeurig instellen van bovenfees / zaagtafel

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
635
101
Sterksel
Gebruiken jullie een digitale hoogtemeter om de machines goed in te stellen? Zoals deze:



Ik vind het instellen met een liniaal soms best een geklooi.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.137
529
Moordrecht
Ze zijn best handig, Ik doe het tegenwoordig met een combihaak (kleintje). Ik heb evt de onderste hoogtemeter te koop (te zien op het marktplein)
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.657
708
Antwerpen
een tijdje geleden gebruikte ik iets analoogs aan de GemRed maar tegenwoordig gewoon met de digi schuifmeter, net zo gemakkelijk
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Ik heb er ook een (van Ali) maar gebruik het zelden want ik pak vlugger een schuifmaat en een proefstukje hout voor de hoogte. Maar met een goede metalen liniaal gaat het bij mij ook prima want daar meet ik ook altijd de afstand van het blad op mijn zaagtafel mee.

Als ik de hoogte moet afstellen op mijn freestafel moet ik toch half onder de tafel hangen om dat te doen. Dan kan ik ook mooi naar de hoogte van de frees kijken op de liniaal of schuifmaat.

Het is maar net wat je zelf het makkelijkste vind en het resultaat goed is.
Mvg, :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.385
836
70
Veldhoven
Één van mijn eerste levenslessen in houtbewerking (meubeltjes maken) was dat je niet te veel met een schuifmaat moet werken.
Mijn eerste werkstukken in mijn huwelijk waren twee nachtkastjes van grenen met elk drie laatjes.
Toen ze klaar waren ging ik weer een half jaar naar zee als scheepswerktuigkundige, maar op een gegeven moment kreeg ik brieven van mijn vrouw dat de laatjes niet meer open of dicht konden. Dat heb ik dus wel opgelost, maar sindsdien werk ik maar met duimstok of rolmaat...
Ik heb ook zo'n digitale hoogtemeter uit China, maar dat is eigenlijk alleen omdat ik gek ben op gadgets. Vaak vergeet ik dat ik hem heb, hahaha... En dan is het inderdaad al gedaan met een proefstukje of een duimstok..
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en ZotVanHout

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Gebruiken jullie een digitale hoogtemeter om de machines goed in te stellen? Zoals deze:



Ik vind het instellen met een liniaal soms best een geklooi.
Ik gebruik de bovenste (igaging) voor het afstellen van de stationaire spilfrees. Als je de meter nauwkeurig op nul instelt werkt het perfect. Soms gebruik ik het voor de zaag hoogte.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
173
84
Aalten
Zelf wat geknutseld.
De poten groot genoeg tov de frees om tegen de geleider te kunnen steunen.
 

Bijlagen

  • 20220327_175811.jpg
    20220327_175811.jpg
    100,5 KB · Weergaven: 16

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.