Natuurrand schaal en gekleurde schaal

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Laatste tijd weer wat gedraaid. Een schaal uit eiken met schors op 7mm wanddikte (35cm doorsnede) en een schaaltje van populier blauw gekleurd.

20190912_164627.jpg
20190912_164618.jpg

20190912_162859.jpg
20190912_163009.jpg
20190912_162953.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Natuurrandschaal is een mooie schaal. Ik vind de kleur blauw erg mooi. De combi met de lichte kleur hout is echter niet mijn smaak.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Mooi draaiwerk! hoewel ik het experiment met kleur wat boeiender vindt. Waarmee heb je de doorschijnende blauwe kleur bereikt?

groeten, Hans
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooie schalen. e schaal in eik is erg goed geslaagd. De blauwe is niet zo mijn ding, maar dat is persoonlijke smaak. Wat niet wegneemt dat ze wel mooi afgewerkt is.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Mooi draaiwerk! hoewel ik het experiment met kleur wat boeiender vindt. Waarmee heb je de doorschijnende blauwe kleur bereikt?

groeten, Hans

Het lichtblauwe in de schaal is de tekening die in het hout zit. Ik heb eerst de hele schaal zwart gebeitst terug geschuurd tot er alleen nog zwart op de zuigende delen zit (kopse kant en wat warrige stukken in het gevlamde deel van de schaal) daarna een blauwe beits eroverheen gesmeerd en afgespoten met een 2k blanke lak. De beits is een waterbeits van het merk Clou

hieronder is dezelfde tekening in het hout zonder kleur.
20190912_163734.jpg

Natuurrandschaal is een mooie schaal. Ik vind de kleur blauw erg mooi. De combi met de lichte kleur hout is echter niet mijn smaak.

In het echt is het hout wat witter (iets met samsung die automatisch alle kleuren warmer wil maken :rolleyes:). De volgende ga ik eens kijken hoe een compleet gekleurde schaal eruit ziet.
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Het lichtblauwe in de schaal is de tekening die in het hout zit. Ik heb eerst de hele schaal zwart gebeitst terug geschuurd tot er alleen nog zwart op de zuigende delen zit (kopse kant en wat warrige stukken in het gevlamde deel van de schaal) daarna een blauwe beits eroverheen gesmeerd en afgespoten met een 2k blanke lak. De beits is een waterbeits van het merk Clou

hieronder is dezelfde tekening in het hout zonder kleur.

Bekijk bijlage 90772



In het echt is het hout wat witter (iets met samsung die automatisch alle kleuren warmer wil maken :rolleyes:). De volgende ga ik eens kijken hoe een compleet gekleurde schaal eruit ziet.

Martijn,

Bedankt voor de uitleg, veel werk trouwens! wat bedoel je met .. en afgespoten met een 2k blanke lak. Is dat een spuitbus of verfspuit? groeten, Hans
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Martijn,

Bedankt voor de uitleg, veel werk trouwens! wat bedoel je met .. en afgespoten met een 2k blanke lak. Is dat een spuitbus of verfspuit? groeten, Hans


2K lak is een 2 componenten blanke lak die zowel in spuitbus (1 malig te gebruiken door de harder) als los te mengen is voor een spuit pistool .
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Martijn,

Bedankt voor de uitleg, veel werk trouwens! wat bedoel je met .. en afgespoten met een 2k blanke lak. Is dat een spuitbus of verfspuit? groeten, Hans

2K lak is een 2 componenten blanke lak die zowel in spuitbus (1 malig te gebruiken door de harder) als los te mengen is voor een spuit pistool .

Zoals Soulmaster al aangeeft is het een 2 componenten lak. Ik gebruik zelf een Hvlp verfspuit en een lak uit de spotrepair industrie deze droogt binnen 15min dus kan je goed vol spuiten (en weinig kans op stof door de korte droogtijd). Ik heb verder geen cabine o.i.d. maar heb nog nooit hoeven polijsten met deze lak. Verder is 2k lak in spuitbus (wist niet eens dat dat bestond) waarschijnlijk duurder op de lange termijn een hvlp spuit kost +/- 50 euro voor een instap model en een kleine compressor kan voor kleine werkstukken genoeg lucht leveren (voor langdurig spuiten zul je minimaal 425l/min moeten hebben)
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Zoals Soulmaster al aangeeft is het een 2 componenten lak. Ik gebruik zelf een Hvlp verfspuit en een lak uit de spotrepair industrie deze droogt binnen 15min dus kan je goed vol spuiten (en weinig kans op stof door de korte droogtijd). Ik heb verder geen cabine o.i.d. maar heb nog nooit hoeven polijsten met deze lak. Verder is 2k lak in spuitbus (wist niet eens dat dat bestond) waarschijnlijk duurder op de lange termijn een hvlp spuit kost +/- 50 euro voor een instap model en een kleine compressor kan voor kleine werkstukken genoeg lucht leveren (voor langdurig spuiten zul je minimaal 425l/min moeten hebben)

Ik gebruik voor mijn spuitwerk een compressor met een netto opbrengst van 250L/min en 200L buffervat. Dat is voor mij genoeg om een flinke tijd te kunnen spuiten of stralen. Ben je alleen wel minimaal 500e voor kwijt :rolleyes:
Ik had hiervoor zo'n klein 25L compressortje, maar dat is echt huilen met de pet op. Die is echt na < 2 minuten weer leeg....
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik gebruik voor mijn spuitwerk een compressor met een netto opbrengst van 250L/min en 200L buffervat. Dat is voor mij genoeg om een flinke tijd te kunnen spuiten of stralen. Ben je alleen wel minimaal 500e voor kwijt :rolleyes:
Ik had hiervoor zo'n klein 25L compressortje, maar dat is echt huilen met de pet op. Die is echt na < 2 minuten weer leeg....

Voor het spuiten van draaiwerk heb ik genoeg aan zo'n 25L compressor aangezien een schaal in minder dan een minuut gespoten is. Voor mijn boot kwam ik er echter achter dat je toch heel wat meer nodig hebt als je rustig een kwartier tot een halfuur aan het spuiten ben ik heb zelf daarvoor een airpress 425/100 aangeschaft deze heeft netto inderdaad iets van 250l/min dacht ik (kan de rekensom me zo snel niet herinneren). dan kun je gewoon door blijven spuiten. Ook erg fijn met luchtgereedschap trouwens....
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ook mooi. Maar een vraag: het is nl. niet zo goed te zien op de foto’s, de bovenste lijkt blauw. Maar de tweede? Groen of geel? Door de hoogglans lijkt het wel of de achtergrond ( de struiken buiten) op de vazen te zien is.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ja hoogglans is een nachtmerrie om te fotograferen zonder achtergrond doek helaas maar je zit met zowel geel als groen goed het is een combinatie van beide net zoals de zijkant. Ik had helaas weinig tijd om het goed te fotograferen voor het naar de nieuwe eigenaar ging anders had ik het achtergrond doek erbij gepakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.