Natuurlijk zitten

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank voor het plaatsen Marijn. Ik was gisteravond op een bijeenkomst van het Houtmuseum in IJlst en daar vertelde iemand enthousiast over de nalatenschap Natuurlijk Zitten.

jaap
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Ik zag die advertentie (eigenlijk overlijdensbericht…) ook voorbijkomen in een paar dagbladen. Het is een heel bijzonder initiatief om zo over je dood heen iets te willen betekenen, en ik had ook even de gedachte om er op woodworking over te posten.
Dat heb ik dus niet gedaan omdat ik een beetje een dubbel gevoel heb bij het ontwerp van de bank. (NB Met alle respect voor de initiator!). De curve in de rugleuning is namelijk wel heel erg specifiek, dwz toegesneden op een bepaalde lengte en lichaamsbouw van de 'zitter', wat afbreuk doet aan het comfort voor van de 'norm' afwijkende mensen.
Desalniettemin blijft het een opmerkelijk iets, deze advertentie en de gedachte erachter. Bedankt voor het posten, @Marijn
 

jorisvh

Post veel
Interessant, ga ik eens doorploeteren.
Had dezelfde bedenking ivm de rug.
De gekromde zitting lijkt wat op die van bearchair / adirondack stoelen. Eens je daarin zit, kom je er niet meer uit (omdat ze zo lekker zitten, maar ook omdat je er gewoon moeilijk uit komt).
 

kurt Boomgaard

Nieuw lid
29 dec 2019
3
3
Een vriend stuurde me deze op; bouwtekeningen van een bank van Harry Staarink, inmiddels helaas overleden maar die zijn uitgebreide studie over zitten nalaat op website.
 

Bijlagen

  • Afbeelding van WhatsApp op 2023-10-12 om 12.37.49_cc9bd71a.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2023-10-12 om 12.37.49_cc9bd71a.jpg
    92,5 KB · Weergaven: 21

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Wat een mooi initiatief inderdaad, wel benieuwd hoe ie zit, want dat is inderdaad een behoorlijk nadrukkelijk welving, en daarnaast zou de rugleuning voor mij hoger moeten zijn, de ontwerper steekt al aardig met zijn schouders boven de rand uit, ik heb toch wel een beetje steun nodig bij mijn schouders om goed te zitten (bijna 2 meter lang).
Maar wel heel mooi om zo nog iets te kunnen doen na je overlijden, tegelijk ook wel heel gepland (kennelijk was het overlijden ook gepland).
Eens kijken of ik de bank een keer in CAD kan zetten, en er misschien een plankje aan de rugleuning toe zal voegen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Interessant, ga ik eens doorploeteren.
Had dezelfde bedenking ivm de rug.
De gekromde zitting lijkt wat op die van bearchair / adirondack stoelen. Eens je daarin zit, kom je er niet meer uit (omdat ze zo lekker zitten, maar ook omdat je er gewoon moeilijk uit komt).
Was ook mijn eerste gedachte. Dat je er moeilijk uitkomt is overigens vooral een gevolg van a] dat ze zo laag zijn en b] dat de opening tussen de armleuningen relatief smal is.

Overigens is wat over het algemeen bekend staat als Adirondack chair in feite een andere ontwerp dan het oorspronkelijke. En de oorspronkelijke stoel was bedoeld om eenvoudig uit een enkele plaat gezaagd te kunnen worden en om na afloop van elk zomerseizoen gedemonteerd en de volgende lente weer opgebouwd te worden.

Het oorspronkelijke model Adirondack zit meer als een Rietveld stoel, met allemaal rechte vlakken (je weet wel, conform de uitspraak van Rietveld: zitten is een werkwoord...). Wat overigens niet wegneemt dat zijn militaire stoel eigenlijk best goed zit (met kussentje, dat dan weer wel...)
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Ben zelf fan van de Rietveld bank (al 10 exemplaren gebouwd, denk ik), maar daar vind ik de armleuningen niet zo doordacht. Dit ontwerp van Staarink is ook mooi, vermoedelijk comfortabeler en de armleuningen lijken me stabieler. Leuk om mee kennis te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.