"Natuurlijk Zitten" bankje voor schoonmoeders

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.020
330
Rosmalen
Mijn schoonmoeder had al een tijdje geleden gevraagd of ik een bankje kon maken, dus nu toch eindelijk maar eens gedaan. Van het ontwerp van Natuurlijk zitten, zoals meer mensen hebben gedaan hier :)
Deze moest 1200 mm breed zijn, dus een redelijk smal exemplaar. Steigerplanken van de karwei gebruikt, was wel zoeken naar exemplaren die niet gewokkeld, krom, gescheurd, met veel noesten, onder de hars zaten, maar over twee vestigingen is dat gelukt (opvallend dat alle troep bij de ene vestiging in het rek wordt gezet, maar ze bij een andere vestiging de zooi wel meer apart houden, timmerman in het personeelsbestand, denk ik dan).
20250614_123740.jpg

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.020
330
Rosmalen
Voor onszelf wil ik er ook nog een maken, maar ik denk dat dat een variant wordt op het Rietveld Hillebrand bankje, met de natuurlijk zitten geometrie, want het zit echt enorm goed. Voor mijn lange lijf zou de rugleuning wat hoger mogen en de knik erin wat hoger, maar dan zou niemand anders (afgezien van mijn dochter) er lekker op zitten.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.618
1.199
Omgeving Leiden
Getriggerd door jouw bankje @LFlab heb ik de tekeningen weer eens opgezocht.
Harrie Starink gebruikt 28mm douglas, maar zijn bankje is ook breder.
Heb jij dat ook gebruikt of zijn de planken 22mm?

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.020
330
Rosmalen
Dit zijn steigerplanken van Karwei, en zijn 29mm dik bij 195mm breed:

Alleen met de armlegger vergt het wat tuning, maar heel krap kun je die uitsparing zowiezo niet maken want, in ieder geval het hout wat ik kocht, de planken zullen niet 100% vlak zijn.
Ik had wel wat malletjes gemaakt om het zit en rugprofiel af te tekenen, zodat ze links en rechts hetzelfde zijn, en daarna met de lintzaag uitgezaagd.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.