Nat eikenhout buigen, hoe zit het met de vlekken?

yellowpoint

Nieuw lid
11 sep 2018
6
0
Ik plaats toch nog maar even n nieuwe thread om dat ik gereageerd had op een heel oude thread en niet weet of deze nog gelezen word.
Met belangstelling heb ik het artikel gelezen over het buigen van eikenhout.
Nu moet ik zelf n latje buigen van 1500mm lang bij 18mm breed bij 30mm hoog in een soort halve lichte ovale ronding. Kan zonder buigen maar ik hou niet van spanning. Nu lees ik wel nat maken en verwarmen aan de holle kant(ik wil het doen met een verfafbrander) maar hoe gaat dit ivm eiken, vocht en loog? Krijg je geen vlekken die je er niet meer uitkrijgt. Graag zie ik jullie advies in deze.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Het risico op vlekken komt vooral door ijzeren gereedschap wat met nat eikenhout in contact is, daar zou je RVS of kunststof voor moeten gebruiken. Verder is het essentieel dat het latje absoluut recht van draad is, als de draad er uit loopt heb je grote kans op breuk.

Succes! Fons
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
A6808722-648C-43E0-AE3A-1262A324F733.jpegNiet te nat maken,wij stomen het hout en buigen het om een mal, laten het dan even drogen en halen het uit de mal in dezelfde vorm dmv klemmen en laten het dan goed drogen, even naschuren en dan toepassen waar je het voor wilt gebruiken, zoals al gezegd door Athanor geen ijzer en recht van draad
 
  • Leuk
Waarderingen: Bigfoot48

yellowpoint

Nieuw lid
11 sep 2018
6
0
Heren, bedankt voor jullie advies. Het is mij niet gelukt om het latje van 3000 x 20 x 30mm te buigen. Ik had 2 x 1.5mtr pvbuizen in het midden aan elkaar gekoppeld dmv van een t stuk., ingepakt in dekens. Hier een grote electrische wekketel onder en koken maar die handel. Kwam stoom uit en was flink warm. Buizen compleet vervormt door extra lang, 2 uur stomen. Het boog prachtig maar barste ook prachtig. Heb het met 3 latten 3 x geprobeerd en 3 x aan dezelfde kant gebroken. Toen waren de latten op. Wegens tijdsdruk laat ik het nu maar frezen zodat ik verder kan. In de toekomst wil ik het toch nog een keer gaan proberen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik denk dat 2 cm ook wat te dik is om te buigen. Ik zou maximaal 1cm aanhouden. Hoe dunner, hoe beter het wil buigen.
 

yellowpoint

Nieuw lid
11 sep 2018
6
0
Jemig, niet normaal zeg dat bochtwerk. Prachtig en kunstig. Tja omdat allemaal aan te schaffen voor 1 latje! Is er trouwens iemand die in midden limburg iemand weet met een stoomkist of iemand die kan buigen? Voor het fraisen van mijn latje heb ik ook overal een wachtlijst voor mij staan. Overigens heb ik aan n lengte van 2 mtr voldoende. Gebruikte zelf langere lat omdat ik dacht dat het makkelijker te buigen zou zijn, iig meer grip.
Graag hoor ik van jullie, pm is oke.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Bij stoombuigen komt wel wat meer kijken dan waar je blijkbaar rekening mee wil houden..... het is geen klusje dat je zomaar even doet of die iemand zomaar voor je zal gaan doen.

Voor fatsoenlijk buigen zulk je naast de spanband ook nog een mal (op maat) moeten maken om je lat tegenaan te buigen, anders krijg je nooit een fatsoenlijk radius en al helemaal niet met een lengte van 150cm. En daarna zul je ook nog wat oppoetswerk gaan hebben.

Kortom, bedenk wat anders als je de moeite niet wil of kan nemen. Stoombuigen is gewoon veel werk en het is best lastig.

Een ander optie die je hebt is dat je je latje lamineert met wat stroken massief van 2-3mm dik. Moet je nog steeds een malletje maken om goed druk uit te oefenen maar dat is wel een stuk eenvoudiger.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.