namaken riviera maison tafel

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Hi het vrouwtje wil een nieuwe tafel voor in de keuken. Nu heeft ze het oog laten vallen op een riviera de mason tafel... daar moeten veel muntjes voor betaald worden.

128350.jpg


blad%20salon%20en%20eettafel.jpg


Nu wil ik er 1tje namaken voor heel wat minder.

Het blad wil ik maken van visgraatparket op multiplex geplakt en genageld, dit verzaag ik in het model als op de foto. Dikke planken aan de rangen 120mm breed en 70mm+90mm plankjes als patroon.

Nu zit ik een beetje met het frame.. van welk hout zal ik dat nou maken? vuren of douglas of whatels?

Ik zat te denken aan 90*90 en 70*70 als frame palen. 90mm als buitenkant en liggers van links naar rechts en 70mm voor het kruis.

Ik wil het aan elkaar vast zetten met domino's en een enkele schoef (vanaf een kant die je niet ziet).

Aangezien het toch geschilderd gaat worden. Welke hout kan ik hier het beste voor nemen?


graag advies :)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik zou goed op zoek gaan naar verouderd hout zoals RM gebruikt. Ik heb eerder nagemaakte tafels gezien en alhoewel soms mooi gemaakt benaderd het van geen kant de sfeer en het gevoel van een RM meubel. Simpel: te mooi... te strak. Dus goed zoeken naar verouderd hout als juist die stijl je bevalt.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Ik zou goed op zoek gaan naar verouderd hout zoals RM gebruikt. Ik heb eerder nagemaakte tafels gezien en alhoewel soms mooi gemaakt benaderd het van geen kant de sfeer en het gevoel van een RM meubel. Simpel: te mooi... te strak. Dus goed zoeken naar verouderd hout als juist die stijl je bevalt.

jep ik snap je.. maar ik heb nog een kleine en er komt er nog 1 aan en die gaan echt niet netjes eten op de tafel. Al die open structuur daar komt juist die troep tussen :p

Dus ik wilde gewoon eiken tapis halen en dan met een soort lak beetje verouderd laten uitzien. misschien beetje grof schuren of verouderen met een staalborstel op de boormachine ofzo. Moet ff kijken hoe dat uitpakt. Het zal niet hetzelfde zijn maar het patroon zal er veel op lijken. Voordeel is wel dat het makkelijker is om af te nemen!

Maargoed nu dus een adres je voor vuren geschaafd 90*90. je komt al snel op het internet uit op buitenhout... dat is zo nat als wat, daar hebben we niks aan.

Iemand een adresje in noordholland/zuidholland?
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Hoi Matrex-online,

Ik heb zojuist in een ander topic een vraag van je beantwoord en zie nu dat er hier meer informatie over je vraag te vinden is. Het is verstandig om alle vragen die betrekking hebben op één project te bundelen in één topic. Ik zie nu namelijk dat je deze tafel van plan bent te maken.

On topic:

Ik zie dat de 90*90 geschilderd gaat worden. In mijn antwoord op je andere topic stelde ik me voor (verkeerde aanname) dat je met een dure/exclusieve houtsoort wil gaan werken. Mijn antwoord is nu enigszins anders omdat je voor het witgeschilderde hout net zo goed vuren of eventueel grenen/douglas/lariks/etc. kunt gebruiken. Dan is het de moeite niet om gewicht te besparen en planken in verstek te gaan zagen. Als het goed gedroogd hout is heb je ws ook niet veel te maken met spanningen.

Overigens is de look van verouderd visgraat nog niet eenvoudig. Het effect dat in de close up te zien is behaal je het eenvoudigst door het te laten stralen. Dit kan met zand of met fijn grint (vergelijkbaar met kattebakkorrels). Trommelen (dienst die sommige parketteurs aanbieden) geeft niet dit resultaat. Zelf kastijden (met voorwerpen 'bewerken': hamer, spijkers, bouten, etc) geeft ook niet dit effect.

Met het eenzijdig verlijmen van massief hout op multiplex loop je (afhankelijk van de oriëntatie van het hout) de kans dat het blad bol gaat staan in de vochtige periodes. Met twee componentenlijm schijnt de kans kleiner te zijn. Om er zeker van te zijn dat dit niet gebeurt is het verstandig het hout niet superstrak aan te laten sluiten of beide zijden van het multiplex op dezelfde manier te verlijmen. Overigens is de kans op kromtrekken bij hout parallel naast elkaar verlijmd veel groter (de plaat schotelt) dan complexere patronen als visgraat (hongaarse punt) of blokpatronen (zoals de close up op de foto). De krachten zijn namelijk niet allemaal in dezelfde richting omdat de nerven niet alle parallel lopen, maar ook haaks op elkaar staan.

@lex
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Matrix-online,
Sorry,maar ik zou dit blad niet dadelijk nemen vr een keukentafel.Het onderhoud van de tafel?
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Probeer bakker de houthandel eens, 20 min vanuit alkmaar


Ik reed er langs met proefrijden met een andere auto voor mijn vader vorige week..

Maargoed gister beetje hout gesprokkeld bij de bouwmaat in leiden.

vandaag beetje zagen :

2014-08-06%2016.42.18_1024x768.jpg


2014-08-06%2016.42.26_1024x768.jpg


beetje schuren:

2014-08-06%2020.19.42_1024x768.jpg


2014-08-06%2020.20.09_576x768.jpg


Nu tijd vinden om het in elkaar te zetten ;):D
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ziet er netjes uit!
Zo te zien ga je alles vast schroeven op de half houtverbindingen van de X-en na?

De verouderde look van het blad kan je ook zonder stralen krijgen door er met een draadborstel op een boormachine overheen te gaan. Of als je teveel geld teveel hebt, er zijn ook borstel machines van oa Festool te koop.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Ziet er netjes uit!
Zo te zien ga je alles vast schroeven op de half houtverbindingen van de X-en na?

De verouderde look van het blad kan je ook zonder stralen krijgen door er met een draadborstel op een boormachine overheen te gaan. Of als je teveel geld teveel hebt, er zijn ook borstel machines van oa Festool te koop.


Vastzetten zoveel mogelijk met domino en bruislijm.

aanvalsplan:

De poten en tussenstukken gaan met domino.

Dan boel op zekop gooien.

Daarna de boventussenligger ertussenzetten met een een paar dominos aan de zijkant van de dwarsligger om deze te positioneren, daarna met een schroef vanaf de zijkant om het naar elkaar te trekken. Deze schroeven zie je toch niet want die zitten net onder het tafelblad.

Vervolgens het kruis erop en vastzetten vanaf de bovenkant, die schroeven vallen onder het blad.

Dan de onderste tussenligger erop en ook weer met domino om te fizeren en schroef vanaf de zijkant. Dit zijn de enige schroeven die in het zich komen.. Bij het origineel zit hier ook een stickertje, bij mij zitten er 1 schroef. jammer maar het moet toch vast :p

Vervolgens kan het kruis weer vanaf de onderkant vastgezet worden door de onderligger, ook dit valt uit het zicht.

Dit onderstuk kan in 1 geheel door mijn deur en zal zo ook getransporteerd worden.

Het blad wordt geplaatst als de tafel thuis op zijn plekkie staat.

- - - Updated - - -

Ziet er netjes uit!

De verouderde look van het blad kan je ook zonder stralen krijgen door er met een draadborstel op een boormachine overheen te gaan. Of als je teveel geld teveel hebt, er zijn ook borstel machines van oa Festool te koop.

Ik wilde idd het proberen met een roterende schuurborstel voor op de boormachine. Hiermee maak ik altijd het bbqrooster schoon, als hij weer verroest is van het buitenstaan. Zo'n festool machine is wel leuk, maar ook echt alleen leuk 2ehands :)
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
De verouderde look van het blad kan je ook zonder stralen krijgen door er met een draadborstel op een boormachine overheen te gaan.


Maar wel heel erg uitkijken dat je het hout niet verbrandt. Met zachte houtsoorten valt dat nog wel mee, maar met name bij eiken wordt het hout al snel zwart.

@lex
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Maar wel heel erg uitkijken dat je het hout niet verbrandt. Met zachte houtsoorten valt dat nog wel mee, maar met name bij eiken wordt het hout al snel zwart.

@lex

ik heb boven nog wat eiken tapis liggen, dat wil ik ook gebruiken voor het patroon. Ga effe kijken hoe het uitpakt met een staalborstel eroverheen.

Van festool hebben ze de rustofix https://www.festool.nl/Products/Pages/Product-Detail.aspx?pid=570775&name=RUSTOFIX-BMS-180-E

is bijna 1k euro... dat is niet leuk. Moet eigenlijk een 2ehandsie ergens fixen :)
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Vandaag bij de parketwinkel geweest. Ben toch geswitched naar gerookt rustiek eiken. Kost wat meer dan normaal eiken maar dan heb je een grotere kleurvariatie.
Wordt eind week 35geleverd, de fabriek is met vakantie...
Het plan is om volgende week woe de tafel in elkaar te zetten.
Er is ook hout besteld voor een salontafel en nog wat kleins. Cant wait to see the wood! Ze hadden alleen een voorbeeld welke ook geolied was(white/grijs achtige afwerking). Ik bepaal mijn oppervlakte eindbewerking naar de kleur welke het hout heeft.
Ik ben vergeten een foto te maken van het voorbeeld.. nu blijft de spanning er voor de meelezers er ook nog meer in......
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Die van makita (9741) kost ongeveer 500 euro. Wellicht is die tweedehands makkelijker te vinden.

ken ik ja en kan ik ook niet vinden.. alleen 1 op de duitse ebay (met klein defect), maar ik heb mij laten vertellen dat als ik die gerookte planken zo doe dat het er niet uitziet.. Ik ga het natuurlijk wel effe proberen.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
vandaag boel aan elkaar geplakt en geschroefd :p

2014-08-13%2013.27.49_1024x768.jpg


2014-08-13%2016.51.17_1024x768.jpg


Het valt niet mee om jopiegoedkopiehout recht op elkaar te monteren. We hadden het hout goed uitgezocht op rechtheid, maar het is allemaal wel wat getordeerd enzo.

Het resultaat mag er wat mij betreft wel wezen! Ben er tevreden mee.

Nu een gaatje zoeken om de boel af te schuren en vullen en gronden.

Het hout van het blad komt week 35, dus nog tijd genoeg om dit voor die tijd te doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.