Namaken oude voordeur methode - tips

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.534
1.201
Enschede, Twente
OT.
Opdrachten voor vrienden is bijna nooit leuk als je er ook nog iets aan over wilt houden. Jij rekent te weinig en de vrienden kunnen het al snel teveel vinden. Vooral als het een opdracht is welke je nog nooit eerder hebt gedaan. Meestal doe ik het dan tegen materiaalkosten dan heb ik er geen last van dat ik voor een habbekrats werk.
In principe zijn 'vriend' en 'betaling' geen woorden die in één zin horen. Maar er wordt wel eens erop aangedrongen dat je toch echt niet voor niets hoeft te werken en dan ontkom je er niet aan. Ik reken dan materiaalkosten maal twee, dus voor het werk hetzelfde als de kosten die ik maak. In de praktijk kun je dan uitkomen op een uurprijs van enkele euro tot rond de 30. Het laatste als het hout aan de prijs is.

• Leuk
Waarderingen: John1969

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.270
2.976
Klein-Brabant, Vlaanderen
inderdaad

vrienden en zaken zijn niet altijd makkelijk te scheiden

het is dikwijls reeds voldoende moeilijk met onbekende klanten
sommigen vinden op het internet een prachtig ontwerp, denken dat het een fluitje van een cent is, lopen er de kantjes af door een paar offertes te vragen, pikken er de goedkoopste uit, letten vooraleer ze toehappen niet op de details in de offerte, maar zien na oplevering de details wel, en herontwerpen het ontwerp

niet dat zo'n klanten dik lopen, maar soms heb je vrienden en buren beter niet als klant
jouw kijk en aanpak, en hun verwachtingen zijn niet altijd gelijk

eens met @Bert Vanderveen
reken het materiaal x 2
is het mpx, dan werk je bijna gratis
is het teak, dan jou je er wat aan over
technisch volstaat mpx hier
willen ze toch teak, dan is het hun keuze
maar zo'n duur hout zou ik niet nemen om het nadien te lakken

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.250
3.945
Gaanderen
Dit soort deuren heb ik in het gooi regelmatig gezien. Begin jaren 30 van teak en later kwamen de crisis deuren.
Zelfde model maar dan met teak triplex. Toen ik begon met houtbewerking (cursus bij de schrijn) eern voordeur nagemaakt naar het model van de buren. Eerst een offerte gehad van teak. Ruim 20 jaar geleden 3000 euro zonder beslag. Gemaakt van eiken 300 euro. Glas in lood 3x raampje naar eigen ontwerp ook 300 euro. Ja een vriendenprijs. Beslag gekregen van leveranciers. Dat is soms het voordeel als je een eigen ijzerhandel hebt.
Nu zou ik me er "makkelijk" van afmaken een een garantieplaat nemen. Hier de diverse onderdelen opplakken en uitzagen. Dat paneel is dan het lastigste.
Succes

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.450
812
Niet om je enthousiasme de kop in te drukken maar... is dit eigenlijk nog wel de deur zoals oorspronkelijk ontworpen? Ik vind de breedte van het onderste paneel helemaal niet bij de rest passen. Alsof er ooit een rot of beschadigd paneel heeft gezeten en een snelle klusjesman dacht "Daar plak ik wel even een plaatje voor".
Als ik me vergis, dan sorry aan de ontwerper en aan de trotse bezitters :unsure: .

• Leuk
Waarderingen: tdw83

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.374
880
‘s-Hertogenbosch
Als ik deze voordeur beter aan ga kijken zie ik hier een jaren zeventig model in met een dubbele misschien drie stapeldorpels waarin de bovenste een brievenbus zat..
Gat is dichtgemaakt met weldorpel en mogelijk ook de deur gestabiliseerd.
Maakt niet uit hoe of wat je doet het wordt altijd beter, maar zorg dat je wel de nodige uren meeneemt, want de deur moet ook nog gehangen worden en de nodige reparaties aan het kozijn. Succes John

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.450
812
Dat klinkt ook best aannemelijk. Een foto van de binnenkant zou het antwoord kunnen brengen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.