Nageklop blok

Jolien

Nieuw lid
23 dec 2021
2
0
Denderleeuw
Hoi,

Kennen jullie het spel 'nagelklop'? Waarbij je een grote houtblok nodig hebt om nagels in te kloppen.

Kan je hiervoor een stuk boomstam afzagen en onmiddelijk gebruiken?
of kan dit spel alleen maar met een droge houtblok gespeeld worden?

Heeft iemand daar een idee van?
Kwestie dat ik weet wat ik zoek ;)

Stel dat dit een droge blok moet zijn ... hoe lang duurt het eigenlijk voor zo een blok droog is?

Alvast bedankt

Groetjes
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
174
Groene Hart
Je kunt evengoed een draadnagel slaan in een blok vers hout als in een blok gedroogd hout.
hout droogt buiten onder afscherming tegen de regen, maar wind-open, ongeveer 1cm per jaar, als de wind overal bij kan.
De moeilijkheid van het spel, wat ik ken als 'spijkerslaan' kun je varieren door de houtsoort (eiken en beuken klopt moeilijker dan spar/vuren) en ook door de maat van de draadnagels. (lengte en dikte)

Compliment overigens om de term nagel te gebruiken, waar bijna iedereen die ik ken (net als ik) spijker zegt tegen draadnagels, terwijl dat verschillende dingen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Hallo Jolien, welkom op het forum.
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt wat je gebruikt droog of vers gezaagd - voor het spel.
Een paar praktische overwegingen: vers gezaagd hout is nat. Afhankelijk van de houtsoort variëert dat van erg nat tot vochtig. Bij het inslaan van de nagels kan het dus een beetje spetteren:). Voor een buiten activiteit geen probleem.
De nagels nadien uittrekken zal bij vers hout wellicht wat gemakkelijker gaan dan bij droog hout. Het drogen van een stam gaat traag. Weer afhankelijk van de soort hout: ongeveer 1-1,5 cm op de diameter per jaar. Wordt dus een kwestie van geduld.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.167
1.964
Klein-Brabant, Vlaanderen
Compliment overigens om de term nagel te gebruiken, waar bijna iedereen die ik ken (net als ik) spijker zegt tegen draadnagels
wikipedia treedt jou bij
in mijn streek spreken we hoofdzakelijk over nagels, zonder meer
het voorvoegsel 'draad' duidt bij ons op nagels met draaiende ribbels in spiraalvorm aan de buitenkant waardoor de nagel vaster in het hout zit, zoals bij palletten
zoals bij 'schroefdraad', 'buitendraad', enz
dat type noemt wikipedia onder nummer 6 dan weer 'schroefspijker'
5 van de 7 voorbeelden die ze geven, noemen ze trouwens tot mijn verbazing 'spijker'
wat mij zeker voor de nummers 4 en 5 niet konsekwent overkomt
terminologie . . .

1640332781890.png
 
Laatst bewerkt:

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Nummer 7 lijkt mij eerder een nagel uit een schiethamer waar de nagels met dunne draadjes aan elkaar zitten om zo als strip te worden ingevoerd, wat er uitziet als weerhaakje is de bevestiging van die strip welke met het inschieten afbreekt en deze kom je vaak in pallethout tegen wanneer dat geschaafd wordt voor hergebruik.
Mij is op school verteld dat de term draadnagel komt van de draad waar de nagel van gemaakt wordt, een stuk draad wordt ingespannen waarna er een kop en een punt aangestanst wordt.
 

Jolien

Nieuw lid
23 dec 2021
2
0
Denderleeuw
Bedankt voor reacties:)

Ja ik mag bij iemand een stuk gaan afzagen van een boomstam, in bos...
Het is eik en ik heb wel al gehoord dat het dan moeilijk is om nagels in te kloppen ...
Klopt dit?
Dus ben ik er misschien niet veel mee....?

Groetjes
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Als het voor een wedstrijd-element is dan heeft iedereen de zelfde moeilijkheidsfactor.
Ik ken het spel met een extra moeilijkheidsgraad, daar was de hamersteel voorzien van een knik waardoor het gewicht van de kop niet recht naar voren gericht was.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Als het voor een wedstrijd-element is dan heeft iedereen de zelfde moeilijkheidsfactor.
Ik ken het spel met een extra moeilijkheidsgraad, daar was de hamersteel voorzien van een knik waardoor het gewicht van de kop niet recht naar voren gericht was.
De moeilijk van dit spel zit hem in het feit dat je met de smalle kant van de hamer moet slaan en niet met de brede kop waar we allemaal mee slaan.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Bedankt voor reacties:)

Ja ik mag bij iemand een stuk gaan afzagen van een boomstam, in bos...
Het is eik en ik heb wel al gehoord dat het dan moeilijk is om nagels in te kloppen ...
Klopt dit?
Dus ben ik er misschien niet veel mee....?

Groetjes
Eiken is goed te doen hoor. In verser hout is het wel makkelijker spijkers slaan dan in gedroogd hout wat een stuk taaier en harder is. Maar bij het spel speelt iedereen dus met hetzelfde blok dus dat zal voor het wedstrijd element niks uitmaken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
eik kan vrij hard zijn.
Als de deelnemers vaker een hamer in hun hand hebben een prima keuze
maar anders kan je mischien toch beter een zachter stuk hout regelen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
De moeilijk van dit spel zit hem in het feit dat je met de smalle kant van de hamer moet slaan en niet met de brede kop waar we allemaal mee slaan.
Dat lijkt me wel moeilijk. Bij ons word het spel met de normale kant van de hamer gespeeld :). Je mag wel de hamer niet op de kop van de nagel laten rusten voor je slaat. Je moet de hamer naast de nagel zetten om te starten.

Eik kan inderdaad behoorlijk hard zijn. Test het in ieder geval al eens uit. Ik heb een activiteit al in het water weten vallen doordat de houtblok te hard was om er iets mee aan te vangen. Als ik me niet vergis hadden ze ook een stukje eik via een tuinier geregeld.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
gebruik je dan een bankhamer of zo?
dan mag je de stronk wel op zijn kant leggen anders splijt je het blok bij een aantal keer volgas mis.

hier worden meestal vuistjes of klauwhamers gebruikt voor dat spel.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
gebruik je dan een bankhamer of zo?
dan mag je de stronk wel op zijn kant leggen anders splijt je het blok bij een aantal keer volgas mis.

hier worden meestal vuistjes of klauwhamers gebruikt voor dat spel.
Je gebruikt de smalle kant van de bankhamer, dat geeft de moeilijkheid aan het spel en maakt het veel leuker voor iedereen. Met een vuistje of een klauwhamer is er werkelijk niks aan en gaat het om gewoon domweg rammen, met de bankhamer gaat het om techniek en snelheid.

En het blok sla je echt niet doormidden na een aantal keer misslaan.



 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.