Hallo allemaal,
Ik heb een nieuwe topic gemaakt voor dit onderwerp.
Zo kunnen mensen zoals ik (beginners) misschien ook nog wat van leren.
Even heel kort over mij,
Ik ben pas een dik jaar aan het draaien. Ben meteen verliefd geraakt door zelf een boom om te zagen en daar een schaal of kom van te maken.
Tot nu toe heb ik een aantal verschillende soorten hout "verzaagd" (is dit de juiste benaming?) voorgedraaid en gedroogd.
Met de hulp van mede-forum-leden is dit best goed gelukt.
Nu ben ik begonnen met de eerste schaal/kom na te draaien en loop tegen het probleem om dat ik niet glad krijg en er draaiporen achter blijven.
Schuren kan....... maar dit geeft veel stof en kost tijd. Voor mij zelf, wil ik het doen zoals het hoort ...... houtdraaien en niet houtschuren.
Nogmaals de foto waar je op kunt zien wat ik bedoel met draaisporen.

In het bricht (Kirjes Flexibele as.) op dit forum kreeg ik een aantal reakties en tips.
Jurriaan, Nico en Ronald waren duidelijk over het feit dat zuiver nadraaien de sleutel is tot een mooi eindresultaat (eigenlijk wel logisch).
Hier een paar foto's van de guts die ik gebruik.

De guts heeft een diamter van 12 mm en ik heb 'm onder een hoek van 55 graden geslepen (Glenn Lucas copy cat
)
Nico..... je zegt, met een parabool. Waar begin je die parabool ? aan de buitenkant op centerhoogte en dan met een boog naar het midden toe ?
Ronald.... Met de vouw strak tegen het hout..... is dit het zelfde als (riding the bevel) zoals de engelse dit zeggen ?
Investeren in een lamp....
... bedoel je dit ?

Vast niet he........ Heb je een suggestie voor een betaalbare verlichting?
Graag hoor ik van jullie,
Peter.
Ik heb een nieuwe topic gemaakt voor dit onderwerp.
Zo kunnen mensen zoals ik (beginners) misschien ook nog wat van leren.
Even heel kort over mij,
Ik ben pas een dik jaar aan het draaien. Ben meteen verliefd geraakt door zelf een boom om te zagen en daar een schaal of kom van te maken.
Tot nu toe heb ik een aantal verschillende soorten hout "verzaagd" (is dit de juiste benaming?) voorgedraaid en gedroogd.
Met de hulp van mede-forum-leden is dit best goed gelukt.
Nu ben ik begonnen met de eerste schaal/kom na te draaien en loop tegen het probleem om dat ik niet glad krijg en er draaiporen achter blijven.
Schuren kan....... maar dit geeft veel stof en kost tijd. Voor mij zelf, wil ik het doen zoals het hoort ...... houtdraaien en niet houtschuren.
Nogmaals de foto waar je op kunt zien wat ik bedoel met draaisporen.

In het bricht (Kirjes Flexibele as.) op dit forum kreeg ik een aantal reakties en tips.
Jurriaan, Nico en Ronald waren duidelijk over het feit dat zuiver nadraaien de sleutel is tot een mooi eindresultaat (eigenlijk wel logisch).
Peter, ik zou het toch eerst zoeken in de scherpte van je beitel. Ik ken deze draaisporen en met schuren heb ik het er nooit uitgekregen. Wel door het oefenen, en nog eens oefenen met een scherpe, niet te grote schalenguts, waar ook de hiel is van weg geslepen. Ook de stand van je beitel op het hout is belangrijk. Probeer een parabool te draaien naar het midden. Toen ik dit eindelijk onder de knie kreeg heb nooit zwaarder schuurpapier gebruikt als p180.
Hier een paar foto's van de guts die ik gebruik.

De guts heeft een diamter van 12 mm en ik heb 'm onder een hoek van 55 graden geslepen (Glenn Lucas copy cat
Nico..... je zegt, met een parabool. Waar begin je die parabool ? aan de buitenkant op centerhoogte en dan met een boog naar het midden toe ?
Hoi Peter,
Ik maak veel van dit soort schalen. Voor het schuren gebruik ik een haakse boormachine met een 100 mm schuurschijf erop. Dat kan makkelijk bij dit soort schalen. De schijven knip ik zelf uit een lange rol.
Draaisporen wegschuren is saai. Het is het mooist als je na het draaien überhaupt geen draaisporen hebt! Dat kan je bereiken met een vers geslepen beitel waarvan de vouw strak over het hout loopt. En bij schaal 150 ging het bij mij al beter dan bij schaal nr 5... oefening baart kunst... Ik merk altijd dat dezelfde handeling een aantal keren herhalen het mooiste resultaat geeft.
Ik heb nog nooit geschuurd met deze flexibele as. Het lijkt me zo onhandig vasthouden tijdens het schuren!
Anyway... Ik zou liever in een goeie lamp investeren...![]()
Ronald.... Met de vouw strak tegen het hout..... is dit het zelfde als (riding the bevel) zoals de engelse dit zeggen ?
Investeren in een lamp....

Vast niet he........ Heb je een suggestie voor een betaalbare verlichting?
Graag hoor ik van jullie,
Peter.