Naad werkbank doorgaande lamellen

timpel_800

Actieve deelnemer
18 mei 2020
43
6
Beste,

Ik heb een werkbank van 4cm dik hout. Weet niet precies welke soort het is, maar het bestaat uit doorgaande lamellen. De bank wordt gebruikt in de bakkerij en is al zeker 10-20 jaar oud.

Het probleem is dat er ongeveer in het midden, er ruimte is ontstaan tussen twee stukken plaat, en op het moment dat daar vocht in komt, wordt het erger. Het is moeilijk, zo niet onmogelijk te zien om te foto, maar het zit dus tussen de twee rode lijnen.

Ik heb de werkbank al eens helemaal geschuurd, maar de naad eruit schuren is niet gelukt.
Wat zou ik hieraan kunnen doen? De naad uitfrezen en lijm erin doen? Ik behandel het blad regelmatig met van die Hardwax olie. Heb ook al eens geprobeerd om dit te mengen met zaagsel en dat erin te stoppen maar dat werkt ook niet. Maar goed, ik ben dan ook een bakker en geen houtbewerker, dus wie weet hebben jullie een goed idee!

Alvast bedankt
Tim

IMG20230515080214.jpg


IMG20230513162255.jpg









IMG20230513162259.jpg
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
851
445
Noord-Veluwe
Ik denk dat je beste kans is om met een invalzaag "door" de naad te zagen en daarna de twee delen opnieuw te verlijmen. Alle andere oplossingen zullen op den duur minder duurzaam blijken te zijn. Goede kans dat het ook nog eens de minst bewerkelijke oplossing is. Maar dan ga ik er wel vanuit dat je over een invalzaag en voldoende lijmklemmen met het benodigde bereik beschikt.
 

timpel_800

Actieve deelnemer
18 mei 2020
43
6
Een goede invalzaag is geen probleem. Dus helemaal doorzagen over de gehele lengte en dan weer vastlijmen. Klinkt inderdaad als iets dat goed te doen is. Lijmklemmen van die lengte heb ik niet, maar ik zie dat die niet vreselijk duur zijn om aan te schaffen dus dat is wel een idee.
Is gewone houtlijm geschikt? Ik lees ook weleens over bruislijm?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Wat zit er voor onderstel onder dat blad? Kan het blad werken ten opzichte van het onderstel?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Waarschijnlijk is de lijmnaad aan het loslaten op de plek van de scheur.
Inderdaad is de beste oplossing om het blad daar door te zagen en weer te verlijmen.

Neem een witte houtlijm met minimaal klasse D3. Geen bruislijm (PU) gebruiken hiervoor.
Ik gebruik zelf altijd Griffon KM45, maar een normale houtlijm D3 uit de bouwmarkt is ook goed.

Zorg bij het verlijmen dat de 2 delen in hoogte gelijk blijven zitten, dus ook boven en onder een dwarslat (ingepakt in plastic) klemmen.

Waar woon je ergens? Als je dat in je profiel zet (regio is voldoende als je de plaats niet wilt noemen) kunnen we bij advies gerichter sturen. Of in dit geval: Misschien kan je van iemand die vlakbij woont klemmen lenen?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
851
445
Noord-Veluwe
Inderdaad, gewoon een standaard witte houtlijm gebruiken. Die is sterk zat. Al was het alleen maar omdat dit een verbinding van langshout op langshout is. Indien er sprake is van blootstelling aan vocht is D3 een goede keuze. D4 is overkill, tenzij het werkblad buiten wordt gebruikt, maar dat is vast niet het geval. Voordat je lijmt even goed controleren dat de naad goed sluit, want anders heb je een probleem. Daar wil je niet achter komen als er al lijm op het hout zit.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
549
156
Zutphen
Het is niet nodig het blad door te zagen; met invalzaag een gleuf van ,5-1,0 cm en daar een spie in lijmen werkt prima
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Het is niet nodig het blad door te zagen; met invalzaag een gleuf van ,5-1,0 cm en daar een spie in lijmen werkt prima
Werkt inderdaad prima. Het is naar mijn mening niet de eenvoudigste oplossing voor een bakker.
Die spie zagen is dubbel werk naar mijn mening. Moet ook nog eens hout regelen voor de spie, dat wijkt af
Dan moet je de spie vlak schaven. Ik zou het blad doorzagen en dan lijmen met eventueel een lamello of domino of deuvel voor het uitlijnen.
 

timpel_800

Actieve deelnemer
18 mei 2020
43
6
Het zit op een stalen frame geschroefd, volgens mij zijn de gaten van het frame ruim dus het blad kan wel werken.
Ik woon in Almere, dus als iemand in de buurt is met klemmen, graag. Ik zal morgen even een foto maken van de onderzijde van het blad.
Het is een werkblad en er wordt regelmatig met water op het blad gewerkt, maar altijd netjes droog gemaakt. En het blad is natuurlijk al best op leeftijd en is denk ik door de vorige eigenaar niet per se netjes behandeld (er zat ongeveer een halve cm hard geworden vet (boter/margarine) op toen ik hem kocht. Maar ja het is prachtig en het werkt fijn. Maar die naad gaan we eruit halen en zo te horen moet dat wel te doen zijn! Bedankt voor de reacties tot nog toe.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
963
Riemst
Voordat je met een invalzaag aan de slag gaat het blad van het frame halen en kijken wat er gebeurd. Als de naad over de volledige lengte los gekomen is (en het blad in twee stukken uit elkaar valt) moet de naad enkel opgeschoond worden. Lijmen op lijm gaat niet. Het blad moet sowieso van het frame want anders zit je met de invalzaag in ijzer. Valt het in twee stukken uit elkaar kan je het met lijmklemmen op balkjes fixeren en de naad uitzagen. Andere mogelijkheid in dat geval is alles zuiver maken met schaaf of schuurmachine. Eventueel met het blad langs gaan bij iemand met een geschikte zaagtafel.
Mogelijk moet je het hout ook nog laten drogen alvorens te lijmen. In ieder geval moet alles schoon en droog zijn, zo niet komt de lijm los.
 

timpel_800

Actieve deelnemer
18 mei 2020
43
6
Ik denk niet dat het blad uit elkaar zal vallen, zo érg is het niet. Het is vooral ook aan 1 zijde van het blad. Maar daar komen we achter als ik het loshaal van het frame.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.