muurplaten afschuinen

tadao

Actieve deelnemer
9 sep 2020
36
3
We zijn bezig met het plaatsen van muurplaten (kopmaat 80x120). Deze moeten afgeschuind worden voordat we ze aan de muurplaatankers bevestigen. Op het schuine deel steunen dan de zelfdragende dakplaten. Het dak is 40 graden.

Is het het makkelijkste om met de balken bij iemand langs te gaan met een grote zaagtafel? (die mogelijkheid hebben we)

Mijn invalzaag haalt het namelijk net niet (40 mm diep onder die hoek, terwijl ik minstens 45 mm nodig heb).

Of een handcirkelzaag met geleidingslat gebruiken?

Heeft iemand nog een handige tip?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.228
4.220
Schuin inzagen zo diep als je kan. Recht er naar toe zagen en het laatste stukje er met een elektrische schaafmachine af halen.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.382
882
‘s-Hertogenbosch
Muurplaat op z’n zetten en vanaf de andere kant zagen????
Misschien de muurplaat iets naar binnen leggen….. 40 mm is ook genoeg lijkt mij 🤔
Anders zoals @chevy66 al aangeeft een lijn erop en schaven, veel sneller dan alles twee keer vervoeren, kost je minimaal een avondje

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
653
153
Oss
We zijn bezig met het plaatsen van muurplaten (kopmaat 80x120). Deze moeten afgeschuind

Of een handcirkelzaag met geleidingslat gebruiken?

Heeft iemand nog een handige tip?

Volgens mij kan of klopt dit niet. Komt muurplaat naast gevel te liggen. Als hij helemaal schuin gezaagd moet worden komt dakbeschot op de muur te liggen.

Ps afschuinen is maar stukje onder 40 graden niet hele badding.

Handcirkelzaag uit de hand of met parallel aanslag moet ook lukken. Ik zaag op rail nog 82 mm diep.

tadao

Actieve deelnemer
9 sep 2020
36
3
Ik ga een schaafmachine regelen, merci! Als dit niet lekker gaat kan ik altijd nog de balken een tweede keer vervoeren of met de handcirkelzaag aan de slag.
@chevy66 80x120 is blijkbaar een standaard kopmaat in Duitsland, en onze binnenmuur is 120mm breed, en ik woon 5 min van de grens met Duitsland vandaan, dus was makkelijk.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.