Muurfrees of sleuvenzaag - welk type kiezen ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Toolnation, de prijzen zijn aardig maar daar is de service dan ook naar. Erg jammer dat ze beloftes (levertijden) niet nakomen en de communicatie is al helemaal brak.
voor de sleuvenzaag + de stofzuiger waren de levertijden zoals beloofd
de slijpschijven die volgens hen bij de sleuvenzaag hoorden - én ik dus ook verwachtte - waren er niet bij
en een melding in die zin van hunb kant evenmin
het was even schrikken, want nu moest ik er zelf achter lopen én alles was betaald
op hun webstek staat dat die schijven op een paar dagen tijd geleverd kunnen worden
in hun antwoord staat 'levertijd onbekend'
dus moet ik zelf schijven zoeken, maar doelbewust niet bij toolnation !
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
bij Toolnation is mijn standaard approach om eerst te bellen en naar de voorraad te informeren.
heb al meermaals “levertermijn onbekend“ als antwoord geregen voor items die op de website als “op voorraad” staan.
oef
dan heb ik geluk gehad, want het is voor een dringende klus
beide machines stonden binnen de week aan mijn voordeur
de slijpschijven gun ik hen niet
als ze bij het pakket horen, dan verwacht ik ze ook
en zonder zelf navraag te moeten doen
dank voor de tip, joris
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Alleen die 140 mm, dat is geen standaard maat, dat is 150 mm. In 150 mm kan je prima betaalbare bladen kopen, maar in 140 mm gaat dat een stuk moeilijker worden.
voor de vuist weg
zou zo'n 150 daar ook in kunnen ?
of is dat om problemen vragen ?
of zet ik er dan beter 125 in, zoals @Marijn voorstelt ?
zaagdiepte zakt dan in baksteen van 40 naar 32,5 mm, wat nog volstaat, want een ribbelbuis is 16 of 20 mm, en
daarover komt nog de pleisterlaag
vanwaar die prijsverschillen tussen de diamantbladen ? maakt de hoogte van het diamantsegment het grote verschil ?
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
154329.jpg


Als ik naar dit plaatje kijk vermoed ik dat 150mm om problemen vragen is, denk dat het niet / amper gaat passen.
Daarnaast moet de motor volgens mij een grotere kracht leveren wanneer je er grotere schijven in zou doen.

Deze zouden kunnen passen? Diamantschijf diameter 140mm Beton / Universeel en zijn niet zo heel belachelijk duur?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als ik naar dit plaatje kijk vermoed ik dat 150mm om problemen vragen is, denk dat het niet / amper gaat passen.
Daarnaast moet de motor volgens mij een grotere kracht leveren wanneer je er grotere schijven in zou doen.
Deze zouden kunnen passen? Diamantschijf diameter 140mm Beton / Universeel en zijn niet zo heel belachelijk duur?
het kan inderdaad om problemen vragen zijn
dom dat ze er geen gangbare 150 in gestopt hebben
dank voor de kooptip
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Voor de prijs van dat blad heb je er bij ecotools 4. En die werken prima. Ze zijn alleen 150 mm.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
53
voor de vuist weg
zou zo'n 150 daar ook in kunnen ?
of is dat om problemen vragen ?
of zet ik er dan beter 125 in, zoals @Marijn voorstelt ?
zaagdiepte zakt dan in baksteen van 40 naar 32,5 mm, wat nog volstaat, want een ribbelbuis is 16 of 20 mm, en
daarover komt nog de pleisterlaag
vanwaar die prijsverschillen tussen de diamantbladen ? maakt de hoogte van het diamantsegment het grote verschil ?
waarom gebruik je ribbelbuis in de muur? Is dat de standaard werkwijze in BE? Ik (en volgens mij is dat de standaard werkwijze in NL) gebruik alleen flexibele buis wanneer het niet anders kan of in holle wand.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Ik zou aan de slag gaan met een setje 125mm en de schijven van 140mm die je nog moet ontvangen alleen verwisselen als je die diepte écht nodig hebt. Bespaart een hoop geld elke keer.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
waarom gebruik je ribbelbuis in de muur? Is dat de standaard werkwijze in BE? Ik (en volgens mij is dat de standaard werkwijze in NL) gebruik alleen flexibele buis wanneer het niet anders kan of in holle wand.
ribbelbuis of ook flex genoemd wordt hier alom gebruikt
zelfs in de tuin zie ik het alom bij 'beroeps'
ik zet beroeps tussen aanhalingstekens, omdat een beroeps die te goeder trouw is, geen flex in de grond stopt, maar wel exvb of minstens xvb (*) mét bescherming
omdat de soort elektriekdraad in de rand van dit draadje ligt, ga ik het nu niet opzoeken, maar ik ben er bijna zeker van dat volgens het arei (algemeen reglement op de elektrische installaties) voor in de grond enkel xvb of exvb toegelaten is
voor binnen vind ik flex handiger dan xvb, omdat die zich makkelijker laat plooien/leggen + strippen
flex heeft ook het voordeel dat je in principe nadien een draadje bij kan trekken, of er een of meer uit trekken wanneer je die niet nodig hebt + nadien kan hergebruiken
komt het op ruimte aan, dan neem ik xvb
ieder zijn voorkeur
voor mij op voorwaarde dat het reglementair blijft
wat ik bij collega's niet altijd vaststel

(*) XVB 1643283495645.png
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
53
ik bedoel ook zeker niet dat er kabel ingestuct zou moeten worden, ik bedoel dat de meeste elektriciens gebruik maken van vaste buis in plaats van flexibele buis, en gebruik maken vaan een buigveer om bochten te buigen. Door vaste buis trek je draden veel gemakkelijker dan flexibele buis. Als je van flex gebruik maakt zou ik er zeker voor zorgen dat de draad erin zit voor de stucadoor komt zodat je evt nog wat los kunt halen als het niet loopt (eigenlijk is dat altijd wel een goed idee).
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Ik regel meestal flex met de draden er al in.
Wel wat duurder maar scheelt gehannes met de trekveer.
 

Tarkin

Actieve deelnemer
20 dec 2020
41
21
Oost-vlaanderen
ik bedoel ook zeker niet dat er kabel ingestuct zou moeten worden, ik bedoel dat de meeste elektriciens gebruik maken van vaste buis in plaats van flexibele buis, en gebruik maken vaan een buigveer om bochten te buigen. Door vaste buis trek je draden veel gemakkelijker dan flexibele buis. Als je van flex gebruik maakt zou ik er zeker voor zorgen dat de draad erin zit voor de stucadoor komt zodat je evt nog wat los kunt halen als het niet loopt (eigenlijk is dat altijd wel een goed idee).
Flexbuis met draden er al in legt ook gewoon veel gemakkelijker dan dar je alle draden nog eens apart in de buisjes moet steken. Heb ook zo alles vernieuwd, werkte heel gemakkelijk.

Zelfs quasi geen enkele centraaldoos gebruikt. Alles rechtstreeks naar de kast. Maakt het in de toekomst ook gemakkelijker moest ik iets moeten vernieuwen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
toolnation heeft de slijpschijven eergisteren geleverd
dus nog aanvaardbaar snel
de enige kritiek die ik bij deze bestelling mag uiten, is dat ze vooraf hadden kunnen laten waten dat de schijven niet bij de sleuvenzaag zouden zitten
ze worden er immers gratis bijgeleverd
het gaat om deze van carat van 140 mm
los zijn ze voor een aanvaardbare prijs te koop
 

Hirumili

Actieve deelnemer
30 sep 2014
129
18
Drachten
Misschien mosterd na de maaltijd.
Ik heb mijn sleuvenfrees hier weg.
Zelf een gedeelte vloerverwarming mee gefreesd.

Grt. Michael
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.