Mussenkast

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.790
941
Leeuwarden
Sinds een jaar zitten er in de heggen rond ons huis veel mussen. Om de populatie uit te breiden wordt het tijd voor wat nestkasten. Door een paar steigerplanken te herzagen heb ik dunne plankjes gemaakt en die samengevoegd tot de mussenkast. Gelijk maar in de kleur van ons huis geschilderd en in het weekend maar eens ophangen.

Fons



59C66D34-A84C-4045-AB7C-DC9EF0DF8A07.jpeg

7775634C-7A7F-4F54-BF73-A11AFD106A39.jpeg

8D04520A-7271-4139-89D2-828860003DFF.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Hoezo nestkasten, die heb je helemaal niet nodig.
Enkele jaren geleden zat er bij mij bijna geen enkele mus, nu zit er een hele kolonie en die kruipen gewoon onder de dakpannen , waar ik eigenlijk niet op zat te wachten.
Ze kruipen in de kleinste gaten tussen de muur en de gevelpannen:cool:
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.790
941
Leeuwarden
Hoezo nestkasten, die heb je helemaal niet nodig.
Enkele jaren geleden zat er bij mij bijna geen enkele mus, nu zit er een hele kolonie en die kruipen gewoon onder de dakpannen , waar ik eigenlijk niet op zat te wachten.
Ze kruipen in de kleinste gaten tussen de muur en de gevelpannen:cool:
Dan ben ik gewaarschuwd en is het een goed plan om ze in de kast te lokken;)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Hoezo nestkasten, die heb je helemaal niet nodig.
Enkele jaren geleden zat er bij mij bijna geen enkele mus, nu zit er een hele kolonie en die kruipen gewoon onder de dakpannen , waar ik eigenlijk niet op zat te wachten.
Ze kruipen in de kleinste gaten tussen de muur en de gevelpannen:cool:
Nou, ik wil ze niet meer onder mijn pannen. We hadden een aantal jaar geleden ook mussen onder de pannen van het dakkappel. Mijn vrouw werd snachts wakker van gekrioel op en naast haar kussen. Bleken er een aantal maden rond te kruipen, die uit een nest waren gevallen waar dode mussen in lagen. Die waren via de kieren op haar kussen beland.
Ik heb nu de hele dakkappel vernieuwd, dus dat gaat niet meer voorkomen gelukkig.


@Athanor
Simpele maar doeltreffende nestkast. En de kast word ook mooi op tijd opgehangen. Ik ben meestal te laat. Maar ik heb wat afval schaaldelen op mijn werk liggen met als doel er nestkasten van te maken. Je hebt me nu wel wat inpiratie gegeven!
 
  • Wow
Waarderingen: HoutNerveus en Athanor

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Dat is dus wat ik een paar dagen geleden al gepost had in een ander draadje... Ik heb op basis van datzelfde bouwplan een paar jaar terug een stel drie-op-een-rij hokjes gemaakt. Dat vond ik handiger dan allemaal losse kastjes. Gelukkig waren de mussen het met me eens en worden ze nu al een hele tijd bewoond. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater en Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.