Multiplex meubelkwaliteit

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Heren/dames,

Al even ben ik op zoek naar meubelpanelen van multiplex in goede kwaliteit. Nu kwam ik de avatar van Rynex hier op het forum tegen, en dat is wat ik zoek:

image.php


Ik vond dit ook niet bij bijvoorbeeld de Arnhemse fijnhouthandel... wie weet waar dit te krijgen is of waar ik naar moet zoeken om vooral zijkanten met mooie strakke lijnen te hebben.

Bedankt!
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Bij Fetim zie ik nog niet direct wat ik nodig heb, of tenminste, er is geen keus en de webshop doet het niet. Kantenband heb ik niet nodig, ik wil precies de uitstraling zoals je op dat kleine fotootje ziet namelijk...

Kortom, wat ik zoek is, liefst lokaal (Noord-Brabant), een adres of een website waar ik het hout kan zien en zo een keus kan maken. Ofwel tips van wat iemand zelf gebruikt heeft. Vaste eis is dat de zijkant dan is zoals hierboven afgebeeld en het oppervlak (de fineer) wil ik dan nog kunnen kiezen...

Wie helpt? Het heet dus wel meubel multiplex? Welke soort is geschikt voor een meubel (kwa uitstraling)
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
De multiplex op mijn avatar is Russische Berken multiplex, afkomstig uit de houthandel bij mij in de buurt. Prijs ongeveer 70 euro/ plaat (excl. btw).

Ik gebruik deze plaat bijna altijd voor mooie afwerkingen. Geen knoesten, geen gebreken op de kopse kanten, en gemakkelijk te bewerken.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het Russisch berken multiplex geeft geen garantie dat de tussenlagen gesloten zijn, mocht dat een vereiste zijn.

Ik gebruik het mahonie multiplex als werkbank van 6 meter langs de muur. 4 cm dik.

image.jpg

De bovenste is okoume en de onderste mahonie multiplex in de kwaliteit zoals Bruynzeel.

Ter info over Russisch berken multiplex.

https://www.intplywood.nl/downloads/berken-triplex-kwaliteiten/
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Het Russisch berken multiplex geeft geen garantie dat de tussenlagen gesloten zijn, mocht dat een vereiste zijn.

Jawel, maar je moet wel voor de juiste kwaliteit gaan. (Berken) mulitplex is gemarkeerd met een kwaliteitmerk a/aa is topkwaliteit waar geen mankement in toplagen of tussenlagen zit. Geen knoesten of defecten en geen gaten in de tussenlagen. B/bb is eenzijde perfecte andere zijde kan een klein defect hebben. Daarna gaat het bergafwaarts en kan je het voornamelijk constructief (daar waar je het dus niet ziet) gebruiken of als het je geen hol interesseert als meubel.
 

Houtactief

Actieve deelnemer
19 feb 2012
30
0
Leeuwerik plaat in Eindhoven, gewoon even goed doorvragen en uitleggen wat je wilt hebben.
Soms doen ze moeilijk als je particulier bent...dat kun je altijd oplossen door een ondernemer te vragen voor je te bestellen, zou ik ook kunnen doen, moet er binnenkort weer wat bestellen maar dan moet je de plaat ophalen in Zwolle.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Naar mijn weten levert Leeuwerik alleen B/B als hoogste kwaliteit in Russisch berken, zoals de meesten.

Ik wist niet dat er ook een A/Aa keus in was. Weer wat geleerd.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Bedankt zover. Als ik het goed begrijp is er geen verschil in dikte van de lijnen te kiezen? Enkel AA kwaliteit is er te kiezen en dat is het?

Het Russische berken ziet er an sich goed uit. Heeft iemand dit al eens verwerkt in een meubel? Hoe is de toplaag te behandelen en hoe reageert de zijde met lagen daarop?

Als ik dan nog specifieker ga kijken zou ik een donkerdere, gladde afwerking aan de bovenzijde willen zien, welke moet ik dan hebben?
 

tuoh

Oud hout
Multiplex platen "a la carte" laten samenstellen door een fabrikant zal nog niet voor direct zijn vrees ik;) Wil je dus platen met dunnere binnenfineren dan zal je daar effectief naar op zoek moeten gaan. Hoe meer lagen een plaat bevat bij een gegeven dikte hoe dunner de fineren natuurlijk. Berken is een houtsoort die bij een blanke afwerking sterk vergeelt door uv straling. Een donkerder afwerking krijg je oa door de plaat te beitsen.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Ik wil ze niet zelf samenstellen en ben vooral op zoek naar dikkere binnenlagen, vind het een stoere uitstraling geven.

Tevens wil ik niet voor het berken gaan en het ook niet lakken/bewerken. Ik zoek een donkerdere gladdere afwerking aan de buitenzijde. Ik heb ze al gezien in meubels en kantoorinstallaties... (geen betonplex, maar wel een heel eind die kleur)
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Toch ga ik het betonplex ook overwegen :) Het moet sowieso een industriële uitstraling krijgen. Maar, veel geld uitgeven (want 2 platen nodig) en dan een eindproduct dat eruit ziet alsof het niks mocht kosten, dat past niet samen :)
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Ik heb ze gemaild, het lichtbruine berkentriplex ziet er wel goed uit. Nog een eis: het moet wel 40mm zijn :) en dat zie ik niet direct terug bij intplywood. Heb ze dus even gemaild!
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat wordt dan 2 platen op elkaar lijmen of een andere houtsoort.

Op mijn foto de bovenste in okoume en de onderste mahonie.
Waarbij de eerste de goedkoopste is.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Verlijmen wordt 'm niet voor mij, vooral voor de zichtkant kies ik multiplex en als ik dat ga verlijmen, dan ga je dat zien. Tevens is het gewoon beschikbaar wat ik wil, alleen het lokaliseren valt nog niet mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.