Multiplex Hardhout verlijmen

AdrianJC73

Nieuw lid
26 jul 2023
11
0
Beesd
Hoi Allemaal,

Ik heb even een vraag, vandaag heb ik een aantal mooie platen multiplex hardhout gezien die ik wil verwerken tot werkblad.
Nu zijn deze platen niet de dikte die ik zoek, echter als ik er 2 op elkaar weet te verwerken dan red ik het wel (18mm x 2 = 36mm dik) nu vraag ik me af is dit te realiseren.
Dus kan ik 2 platen op elkaar zo verlijmen dat het goed blijft en niet los zal gaan.

Ben benieuwd naar jullie reacties....

Groet, Ad
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Je moet iets verzinnen zodat je ook in het midden van de platen kunt klemmen. Of gewicht erop, of met metalen profielen werken die je dan van de zijkanten klemt.

Hoe groot zijn je platen? En waar wil je het inzetten? Ik zou zelf gewone D2 lijm nemen als het niet vochtig wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: AdrianJC73

AdrianJC73

Nieuw lid
26 jul 2023
11
0
Beesd
Je moet iets verzinnen zodat je ook in het midden van de platen kunt klemmen. Of gewicht erop, of met metalen profielen werken die je dan van de zijkanten klemt.

Hoe groot zijn je platen? En waar wil je het inzetten? Ik zou zelf gewone D2 lijm nemen als het niet vochtig wordt.
Het zijn zoals gezegd Multiplex Hardhout platen van 18mm dik en 182x91cm

Ik zou dus denk ik met balken en lijmklemmen een heel eind moeten kunnen komen, en het is voor een werkblad binnen om een computer te plaatsten en een hobby hoek te creëren voor het maken van mini's en diorama's.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
En kan ik bij multiplex de voorkant ook schuin of rond frezen?
Je kunt de hoeken gewoon afronden met een profiel frees. Neem dan wel een nieuwe en kwalitatief goede frees, dat geeft het mooiste resultaat.
Vooraf wel even een proefstuk maken om de ronding te bepalen.
En ik ben het met @Bert Vanderveen eens, gewoon schroeven van onderen. Wel opletten dat de platen niet verschuiven tijdens het verlijmen en dan vast schroeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: AdrianJC73

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Naar mijn idee is klemmen voldoende. Je kunt het midden van de plaat makkelijk klemmen door er eerst een dun stukje hout op te leggen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
En zorg er voor dat bij het lijmen en schroeven de platen echt vlak liggen. Als ze wat doorhangen b.v. krijg je ze niet weer recht als ze eenmaal gelijmd zijn.

jaap
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
Dat stukje hout leg je op de plat op de plaat daar over een flinke balk en dan bij de uiteinde een lijmklemmen
zo krijg je druk in het midden met standaard klemmen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.