Multiplex dat gegarandeerd watervast is.

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
943
208
Stiens
Ik heb mij eens een stukje gegarandeerd watervast multiplex laten aansmeren dat ik gebruikt heb voor een putdeksel. Het was maar een klein stuk. Al binnen een jaar kwamen de lagen los. Zo ver ik weet is betonplex over de tijd ook niet watervast. Je kan het enkele keren gebruiken en dan gaat het van je af af. Ik heb dat niet uit eigen ervaring maar ik kan mij goed voorstellen dat het zo is. Het hoeft maar korte tijd zijn werk te doen. Eventueel een paar keer opnieuw.

Ooit zag ik bij een keukenleverancier een glazen pot met water, waarin een stuk werkblad zat. Hiermee werd aangegeven dat dit materiaal volledig watervast was. Misschien werd het mpx wel vaak vervangen, dat kan ook. Maar keukenbladmateriaal is misschien wel wat ik zoek?

Zou ik wel betonplex gebruiken dan moet ik misschien met een edge sealer werken maar volgens mij krijg ik het niet betrouwbaar afgesloten. Dan komt er toch vocht in. Bovendien, er zullen ook iets van bevestigingsgaten in moeten. Heb er al met al weinig vertrouwen in.

Goed, ik vraag mij dus af of multiplex dat werkelijk watervast is, bestaat. De lagen zouden dan doordrongen van hars of lijm moeten zijn?

Goede ideeën zijn welkom.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.507
1.185
Enschede, Twente
Die demo van een stukje multiplex in een vaas met water is onzin. Zolang er geen zuurstof, dus lucht, bijkomt, gebeurt er niet veel met hout en multiplex.

Je kunt bij mijn weten multiplex wat meer bescherming geven door het helemaal in te kapselen in een daarvoor geschikte afwerking, zoals epoxy. Maar zelfs dan gaat het op termijn minder worden.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
215
156
Zuid Holland
Cementvezelplaat is ook het eerste wat bij mij op komt. Maar moet je over dit deksel kunnen lopen/rijden? Cementvezelplaat is niet het meest draagkrachtige materiaal...

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
943
208
Stiens
Ik was niet duidelijk over het doel. Het putdeksel was bedoeld als ervaring van mij. Het was maar een klein deksel en die heb ik vervangen door Trespa. Het is een rechthoekig deksel, dus dat ging prima.

Mijn doel is het afwerken van vijverranden. Onder een foto van de twee vijvers in een volière voor eenden. De vijvers zijn nu gevuld met eend, ijs en water:giggle:.
Het idee is om voor de randen afgeronde vormen te maken die (hol/bol) enigszins in elkaar passen. Een beetje speels. Ik heb geen vast plan.

Hik er al jaren tegenaan om dat ik iets wil dat betaalbaar is maar ook lang mee gaat.

Vijver.jpg

Laatst bewerkt:

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
943
208
Stiens
Cementvezelplaat . . . goed idee, was niet bij mij opgekomen.

Het ligt zoals @chevy66 zegt, inderdaad ook bij ons op het kruipluik. Maar ik heb het nog nooit bewerkt. Is dat geheel watervast? Vriest het niet makkelijk kapot? Het lijkt mij poreus. Kan je het schilderen?

BraveHendrik

Actieve deelnemer
20 apr 2023
45
9
Tilburg.
Trespa trekt krom onder bepaalde omstandigheden.
Het is wel watervast maar niet porieloos waardoor het kan trekken .
Ik zo dan eens gaan neuzen of je een stuk Hi-Macs ( acrylaat ) oid kunt vinden,dit is
porieloos en trekt niet,mits dik genoeg.
Kijk eens bij interieurbouwers in de buurt die rest stukken hebben ,soms willen
ze daar wel van af voor een vriendelijk prijsje.
Thuis heb ik diverse dingen van Hi-Macs,oa en douchebak,keukenblad,wastafel en wat
kleinere dingen.
Zeer tevreden over het materiaal,bewerkelijk,maar altijd een mooi resultaat.

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
132
54
Nijmegen
En verzameling goedkope dakvorsten, of van die Franse dakpannen mee bietsen van vakantie?
Of maken. Ik heb er gehad waar de haren en bultjes van de (dames)bovenbenen nog zichtbaar waren. Weet je meteen hoe het moet :)

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.934
1.389
Omgeving Leiden
De lijm tussen de laagjes is misschien watervast, maar de fineer zelf natuurlijk niet.
Officieel heet het dan ook watervast verlijmd multiplex.
Alles wat zich op de rand van nat en droog bevindt, rot weg of erodeert. Soms duurt dat lang, soms kort.
Een al te gladde oeverafwerking wil je ook niet, eenden en kikkers willen er ook wel eens uit. Net als een onhandige egel die er in valt.

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
617
144
Oss
Ik denk of weet zeker dat als je een goede mal zou maken je in principe alle delen in dezelfde mal zou kunnen maken.
Je maakt een goede standaard basis en plaatst er eventueel goede losse vulling in moet zeker kunnen en ook lukken. Alleen ze moeten ook niet te groot zijn ivm hanteerbaarheid. Betonplex zijn er ook in vele soorten. Heb 2 jaar geleden vloeren gemaakt van hout die zijn gedurende 1,5 jaar wekelijks gestort. Maar de standaard Betonplex die je normaal ergers koopt kom kwa kwaliteit niet in de buurt. Maak soms mallen toevallig vandaag bekleed met 4 mm berken radius van 400 mm gelakt kun je er 100 keer mee storten.
Als je goed rekening hout met de zaken die van belang zijn is er zeer veel mogelijk of eigenlijk onbeperkt

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.