Multiplex behandelen tegen scheeftrekken

Sam u

Nieuw lid
11 sep 2022
1
0
België
Dag iedereen,

Ik ben een camper aan het bouwen waar ik de meubels maak uit Albassi hout van 15mm. Ik heb al eens horen vallen dat je multiplex best langs twee kanten behandeld tegen scheeftrekken. De frontjes worden geverfd in een gewenste kleur met houtlak.

Is het aangeraden om de achterkanten en corpussen dan ook te verven? Ik heb namelijk nog heel wat verbeterde houtolie van de Cokerije staan. M.a.w. het behandelen langs twee kanten best met verf langs beide kanten of is één kant verf en één kant olie ook voldoende?

Bedankt!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
kromtrekken is een gevolg van (differentiele) wateropname. Als je die wateropname wilt tegengaan moet dat iig op beide vlakken (redelijk) vergelijkbaar zijn - dus de afdichting moet gelijk zijn. Dat bereik je het beste met dezelfde afwerking aan beide kanten. Verf aan de ene kant en olie aan de andere kant gaat dat iig niet opleveren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.