Multiplex behandelen, maar waarmee?

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Hoi,

Ik ga een dezer dagen beginnen aan een mutiplex kledingkast gemaakt van populieren multiplex voor de corpus en berken multiplex voor de deuren en ladefronten. Daarnaast heb ik ook nog wat solide hout dat als contrast tussen de deuren en lades komt.

Mijn voornaamste vraag: welke behandeling ik deze multiplex platen het beste kan geven?
  • De corpus heeft weinig te lijden, hier gaan kleren in en uit
  • De deuren en ladefronten zijn het meest gevoelig (neem ik aan) voor schade/slijtage door gebruik
  • Ik wil de multiplex zijkanten zichtbaar houden op de deuren en ladefronten
  • Ik ben van plan enkel de binnenkant (zichtbare kant) van de corpus te doen. Ik hoop dat dit geen probleem is met multiplex.
Het is uiteraard mooi meegenomen als dezelfde veredeling / bescherming ook op het solide hout werkt. Zo niet, geen ramp want ik heb nog wat Osmo blanke was.
En gezien de vraag waarschijnlijk gaat komen, het is wel mooi als de nerf wat meer zichtbaar is, maar ook niet per se een vereiste. De kleur wil ik dicht bij de natuurlijke kleur van het hout houden, gezien het solide hout (noot, mahonie of iets in die richting) al een goed contrast neerzet.

Ik ben benieuwd wat de input gaat wezen, want ik heb er bar weinig kaas van gegeten.

Groet,
Roel
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Niks mis met Osmo.

Iets heel anders, Rambo pantserlak interieur kleurloos zijdeglans. Ik heb het eens voor versterkasten en luidsprekers gebruikt die ook van populieren multiplex zijn. Alle tekening wordt net iets dieper, zonder dat je het idee hebt dat het geel of bruin oid wordt. Mooi natuurlijk aandoend oppervlak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roelv

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.