Moxon vise

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik kon mijn meubelmakers bankschroef niet meer kwijt op mijn grote werkbank. De gedachte kwam op een moxonvise die ik op mijn werkbank kon klemmen. Even in de verzameling gezocht en daar kwam de hardware voor de moxonvise te voorschijn. Jarenlang lag er een mooie plank essen en en purperhart te wachten op een mooie bestemming. Mijn woodstar VVD bank had ook bij minimale afname moeite om de boel vlak te krijgen. Eigenlijk is dat niet goed gelukt. Met de handschaaf een laatste keer er over heen. Die moest eerst nog wel een slijpbeurt krijgen. Ik kan er papier mee klemmen dus goed genoeg voor zwaluwstaarten.
Ik had met RENDEW een uitgebreide discussie over het gebruik van leer in de vise. Dit zou een beter klemresultaat geven. Alles zit vast in de klem zonder dat ik de wielen hard moet aandraaien. De gaten in de voorbek heb ik ovaal gemaakt om ook schuine stukken te kunnen klemmen.
20230221_163535.jpgIMG-20230221-WA0000.jpeg
De bovenzijde is nog niet gelijk. Ik had voor het boren van de gaten van de trapezium moeren aan de achterzijde grote boren nodig. Nu had ik een keer bij de lidl grote staalboren gekocht voor weinig. Maar die verlopen zoveel, ik denk dat die uit de verzameling gaan. Hierdoor is de bovenkant nog niet gelijk. Ik maak er nog wat achter zodat ik makkelijk kan paren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Misschien een beetje domme vraag, maar waarom steken de draadspindels bij zo'n klem, altijd aan de voorkant uit?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.238
535
Eanske
ingoogni.nl
Misschien een beetje domme vraag, maar waarom steken de draadspindels bij zo'n klem, altijd aan de voorkant uit?
Bij mijn moxon heb ik normale spindels gebruikt, die dus naar achteren steken. Ik wilde de uitsteeksels niet en had de spindels eigenlijk voor een ander doel.

Het verschil is dat bij een conventionele moxon de draadas niet draait en de bek beter op z'n plek blijft als je een wiel open draait. Bij draaiende spindels wil de bek meteen gaan mee bewegen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Dat is toch alleen zo, als de spindels aan de bek vast zitten? Zoals bij een gewone bankschroef?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.238
535
Eanske
ingoogni.nl
Is het een probleem om de spindelkant vast te zetten?
Je bedoeld aan de voorste bek? Als je die vast zet kan de bek niet onder een hoek open. Eigenlijk, minder goed onder een hoek open. Ik zou ze met een stift of een kleine schroef meer op hun plaats kunnen houden zodat het minder beweegt. Vooralsnog stoort het me niet. Kan me wel voorstellen dat het bij seriematig werk gaat irriteren.

EDIT: ik zal eens een haak in de schroefgaten draaien, dan wordt de bek ook meegenomen maar blijft bewegingsvrijheid houden.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Je zou de bevestiging eigenlijk moeten kunnen vervangen door een instelbaar flenslager.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Je zou de bevestiging eigenlijk moeten kunnen vervangen door een instelbaar flenslager.
Chevy, wat is een instelbare flenslager?

Voor Moxon bankschroevenbwil ik zef ook geen draadstangen die aan de voorkant uitsteken .

Wat ik niet begrijp is dat bij veel Moxon bankschroeven de achterste bek, plank , meestal relatief dun is tov de hoogte en dat die dan op zijn smalle kant wordt gezet. De L constructie met een andere dunne plank, waar de lijmklemmen of de bankhaken op worden geplaatst om het geheel op de werkbank te klemmen is niet het toppunt van stevigheid, tenzij er iets als "schoren" worden voorzien.

Het is tenslotte een strijd tegen vibraties bij het zagen (zwaluwstaarten), een L constructie zonder schoren vind ik niet de beste oplossing om vibraties te lijf te gaan.

Ik vind een vierkante balk , als achterste bek , meer in overeenstemming met mijn stabiliteitsgevoel . Een balk die dieper is dan hoog is natuurlijk ook volledig stabiel. Schoren ook.

groeten

Ornament
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Misschien een beetje domme vraag, maar waarom steken de draadspindels bij zo'n klem, altijd aan de voorkant uit?
Vraag is zeker niet dom. Ben er al enkele keren tegenaan gekomen. De vise is uitgevoerd met een moer die vast op de as zit en vastgeschroefd zit aan de achterste "bek". Of deze altijd aan de voorzijde uitsteekt weet ik niet. Met andere woorden "domme mensen" kunnen meer vragen dan deze "wijze" kan beantwoorden.
Ik ben maar een simpele ijzerboer.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Neen, die steekt niet altijd aan de voorkant uit. Ik wil die steeds aan de achterkant.

Zie hierboven naar de foto van Knotwilg.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.238
535
Eanske
ingoogni.nl
een strijd tegen vibraties
mijn moxon is 90 cm breed, 60 cm tussen de draadstangen. De bekken zijn 4.5 cm dik. Daar trilt weinig, maar blokken achter de bek zijn voorzien maar nog niet geplaatst.

Echter, wat wel trilt is hout dat je niet diep genoeg kunt insteken. Als het plankje niet voorbij de draadstang komt gaat de bek schranken. Dan wordt het plankje aan de belangrijke bovenkant niet meer goed aangedrukt. Het is het resultaat van alle speling die in het concept zit ingebouwd.

De Bekken zijn bij mij 15 cm hoog en de bovenkant van de draadstang zit op 6cm van de bovenkant van de bek. Dat is m.i. te veel. De 'schoudertjes' van een 5cm hoog ladefrontje zaag je niet lekker af (zonder truuks met vulstukken)

Bij het ontwerp was ik er van uit gegaan dat ik het geheel ook aan de kopse kant onder de werkbank kan schroeven en dat dan de bovenkant van de bek gelijk is aan het blad van de werkbank. (vandaar nog geen schoren/blokken) Misschien zet ik er alsnog de zaag in, maar dan eerst een proefmodel maken. Ik denk dat als de draadstang b.v. 2 cm onder de bovenkant van de bek zit het prima werkt.

EDIT: Haakjes door de gaten in de flens geplaatst. Werkt uitstekend. Geeft voldoende vrijheid en neemt de voorste bek mee. Wel veel dooje slag natuurlijk, maar dat vindt ik niet erg. De zijdelingse beweging van de bek is nu vrijwel volledig weg bij het draaien.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rendew

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik zie dat je 28 mm spindels hebt met een voorkant van 20mm. Daar zou je dan een flenslager op kunnen zetten. De UCFL 205 GP. Paar handwieltjes in plaats van de wringstok en het lijkt er op. Als je te ver taps inspant, gaan je moeren er wel aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.