Zoals zovelen heb ik ook niet heel veel plaats in mijn werkplaats en daarom ben ik vaak op zoek naar manieren om mijn ruimte zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Voor mijn Inca vlak/vandiktebank had ik daarom een laag onderstel op wielen gemaakt, zodat ik deze onder mijn werkbank kon rijden. Het nadeel daarvan is dat de werkhoogte eigenlijk te laag was. De Inca is vervangen door een grotere Metabo. Dat was de aanleiding om het nu eens beter aan te pakken. Op Marktplaats liep ik tegen een zeer solide zelfgemaakte motorheftafel. Dat leek mij de ideale basis doordat deze in hoogte in te stellen is.

De heftafel staat hier ondersteboven, want dan kan ik gemakkelijker bij de hendel. Het nadeel was dat deze geen wielen had. Het onderstel was van stevig metaal, dus een dus een paar gaatjes boren:

De motor van de vlak/vandiktebank stak onder de behuizing uit en daarom heb ik een uitsnede in de heftafel moeten maken.

Vervolgens de Metabo op de heftafel gemonteerd.

De hoogteinstelling werkt goed. Het eerste stukje is net te zwaar om het met 1 hand te doen, maar daarna kun je de vandiktebank gemakkelijk met 1 hand omhoog draaien. De metabo staat ook zeer stabiel. In de richting van het schaven is er geen enkele beweging en van links naar rechts een heel klein beetje.
En nu past de Metabo wel onder mijn werkbank.

De heftafel staat hier ondersteboven, want dan kan ik gemakkelijker bij de hendel. Het nadeel was dat deze geen wielen had. Het onderstel was van stevig metaal, dus een dus een paar gaatjes boren:

De motor van de vlak/vandiktebank stak onder de behuizing uit en daarom heb ik een uitsnede in de heftafel moeten maken.

Vervolgens de Metabo op de heftafel gemonteerd.

De hoogteinstelling werkt goed. Het eerste stukje is net te zwaar om het met 1 hand te doen, maar daarna kun je de vandiktebank gemakkelijk met 1 hand omhoog draaien. De metabo staat ook zeer stabiel. In de richting van het schaven is er geen enkele beweging en van links naar rechts een heel klein beetje.
En nu past de Metabo wel onder mijn werkbank.