Motor Inca zaag wil niet op gang komen

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
De motor van mijn Inca zaag wil niet op gang komen, dus ik dacht dat de condensator kapot was.
Nieuwe besteld en gemonteerd en het werkt nog steeds niet.
Als hij eenmaal draait, dan gaat het goed.
Het merk van de motor is Rotor en hij is 1500watt.
Er zat een condensator in van 40 uF 450 volt en de nieuwe heeft dezelfde gegevens.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
816
Omgeving Leiden
Ik ken die motor niet, maar zit er misschien een centrifugaalschakelaar in?
Die moet, wanneer de motor eenmaal op toeren is, de startcondensator afschakelen. Misschien hapert het daar, waardoor de startcondensator afgeschakeld blijft.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er zijn elektromotoren met een start- en een bedrijfscondensator. Als je de startcondensator kapot hebt en de andere vervangt, zou je dit kunnen zien. Maar ik denk niet dat je een condensator over het hoofd ziet?

Is het een 3 fasen motor met Steinmetz schakeling (condensator) of iets anders?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Om te kunnen zien op een foto, of er een centrifugaalschakelaar in zit, zal je de motor uit elkaar moeten halen. De startwikkeling kan er ook gewoon uitgefakkeld zijn. Kan je met een multimeter meten, of wederom motor uit elkaar halen, dan zie en/of ruik je het meestal wel.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Sommige centrifugaal schakelaars zitten naast de motor. De motor van mijn inca major (een hongaars ding) had een centrifugaal schakelaar die laatst haperde omdat een palletje vast liep.
Ik vermoed zelfs dat het geeneens een centrifugaal schakelaar was, maar gewoon een timer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het is niet helemaal duidelijk te zien, maar het lijkt dat er op de pen links boven wel een draad van de wikkeling zit, maar verder geen aansluiting. Zit er geen aansluitschema in de binnenkant van het deksel?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Op de site van ROTOR kan je het connection-diagram vinden van al hun motoren. Valt onder downloads & documents.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als er een kant van je startwikkeling, nergens aan vast zit, dan verklaard dat wel waarom de motor ook met een nieuwe condensator niet wil starten. Zoek even het diagram van rotor op, dat ik aan gaf en volg even de draadjes bij jouw. Ik zou me voor kunnen stellen, dat er iets mis is gegaan bij het vervangen van de condensator.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Is die bruine draad (links onder) wel goed (stevig) verbonden ? Lijkt wel wat ver uit te steken.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Er staan inderdaad nummers op.
De diagrammen gevonden.
De draden zal ik controleren of ze vast zitten.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Op deze manier heb ik hem in het verleden aangesloten.
Condensator zit op Z1/U2
Bruin op U1
Blauw op U2

De motor kan trouwens 2 kanten op draaien
Zal nog foto,s zoeken, van voor de verandering.

IMGP7144a.jpg

Ik heb gejokt.

IMGP7146.jpg
 
Laatst bewerkt:

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Condensator zit nu volgens mij op U1-Z1.

Was handiger geweest als je de foto's in dezelfde oriëntatie had geplaatst.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.