Morsekonus vraag

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
0
Beste forumleden,

In 2014 heb ik een verslagje gepost over een gebruikte Japanse tafelboor, merk “Kira”. Deze bewijst nog steeds goede diensten. Nu moet ik voor een metaalproject 16 gaten van 16mm boren in 15mm dik ijzer. Het gaat me te ver om alleen hiervoor een magneetboor aan te schaffen. Dus dacht ik om de Kira te voorzien van een zgn. Weldon-opname, en daar voor € 19 een 16mm kernboor in te zetten. Er bestaan adaptors van Morsekonus 2 of 3 naar Weldonopname 19,05 mm.

Nu blijkt bij het meten van het dikke eind van de konus, zoals die onder uit de spindel komt, dat de maat tussen die van MK2 (17,780mm) en MK3 (23,825mm) in zit, nl. 20.15mm. Het is dus geen standaard Morse geval, blijkbaar.

Het dunnere deel, dat van boven in de boorkop gaat, heeft een diameter van 14,05mm. Dit is geen metrische B-maat, en komt in de buurt van JT 2 (JT = Jacobs Taper).

Bij dit alles komt dat ik de opnamestift met geen mogelijkheid uit de spindel krijg. Er zit geen gleuf voor een uitdrijfspie in de spindel, en van die wiggen heb ik ook niet.
Maar als de maten van de opnamestift zo afwijken heeft het wellicht ook geen zin om hiermee verder te gaan.
Wie o wie kan hier zijn licht over laten schijnen (William, Tuoh?).
Bij voorbaat dank voor reacties, nu nog twee foto's:

36B4A16E-6A67-4A79-A7C4-33655C50FAA7.jpg

7EFE66E3-329A-4FF5-A900-6290B801259B.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.085
5
Leiderdorp
Als er geen uitdrijfspleet in de pinole zit, heeft deze spindel geen morsekonus opname, maar een uitstekende konus waar de boorkop op zit. In deze maatvoering meestal een BT16.

Er is dan geen mogelijkheid om andere opnames te plaatsen, alleen boorkoppen worden hiermee (semi)permanent mee gemonteerd.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Machine_taper

B taper is het kleine eind van de morsekonus, meestal staat het ook op de boorkop.
 

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.498
115
Waarom kan je die gaten niet met een gewone metaalboor 16 boren? Zo te zien heb je een 13 mm boorkop. Bij bv toolstation heb je een afgedraaide boor 16mm voor 7 euro. Die kan gewoon in een 13 mm boorkop. Gat in het metaal even voorboren, beetje snijolie erbij en gaan met die banaan.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
0
Hi William,
Dank voor deze uitleg. Ik had al heel wat afgegoogled over die tapers, maar deze had ik nog niet gezien. Ik had al het idee dat ik met mijn plan op een dood spoor zat, dat is hiermee bevestigd. De boorkop zelf vermeldt niets over de maat van de opname, er staat alleen op “Validus 1-10 mm”.
Ik ga iets anders bedenken voor die gaten ��
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
0
Hi Chevy,
De optie van een gewone spiraalboor heb ik zeker overwogen. Maar de boorkop gaat maar tot 10mm. Afgedraaide boren van 16 naar 10 mm heb ik op internet niet kunnen ontdekken. Ik hoopte ook met een kernboor een zuiverder rond gat te bereiken. (De gaten van 16mm gaan dienen voor opspangereedschap op een zelfbouw lastafel, en moeten een precieze passing hebben).
Ook heeft de boor niet al te veel vermogen, en maar 3 toerentallen, waarvan de laagste 850 rpm is, daarom leek mij 16 mm wat te veel gevraagd voor dit machientje...
Er komt wel een oplossing, dank voor je reactie!
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
0
Hi André,
Weer wat bijgeleerd! Dank zij jouw tip weet ik nu dat er extra korte boren bestaan! De hoogte onder de boorkop zou met een standaard boor inderdaad nog wel eens een limiterende factor kunnen zijn.
Dank voor het meedenken! Na 50 jaar werken met hout moet ik mijn weg in al die metaal begrippen nog een beetje vinden ��
 

Jurriaan

Post veel
Mooie ronde gaten (als een soort van glijlager) maak je met een iets dunnere boor (15.8 mm?) en een ruimer.

Maar in metaal kom je met opmerkingen als 'preciezer' niet ver. Hoe precies moet het zijn? Wat voor constructie ga je maken?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
1.094
37
je kan in metaal prima je gaten in stappen maken en ongeveer 1,5 e 2 mm poer keer vergroten.
dan kost het boren minder vermogen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.085
5
Leiderdorp
Gaten in een lastafel zijn in ieder geval een passing, en dan met tolerantie 16 -0 en +een klein beetje, meestal een paar honderste, bijvoorbeeld 16,00 en 16,02.
De pennen op de klemmen zijn altijd 16 -een heel klein beetje -een klein beetje, bijvoorbeeld 15,99 en 15,97.

Zo passen ze altijd, en heb je op beide een tolerantie. We noemen dit het ISO passingstelsel, dat vele klasses en tolerantievelden kent, van extreem los tot perspassing.

Voor deze gaten ben je, zoals Jurriaan al schrijft het beste af met een ruimer. Maar ik kan me voorstellen dat het voor een eenmalig project wat te kostbaar wordt.

Nou ben ik zelf geen voorstander van goedkoop gereedschap, maar voor 16 gaten kun je een verstelbare ruimer van HBM overwegen, voor die €4,99 kun je geen buil vallen. Je boor moet dan wat kleiner zijn, 15,7 a 15,8 mm.
https://www.hbm-machines.com/produc...ruimers-en-ruimersets/hbm-verstelbare-ruimers

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je in de gaten stopt, als dat geen standaard klemmen zijn is de nauwkeurigheid misschien niet nodig.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
0
Wat ik ga maken zijn klemmen van dit type:

AEC8239F-0656-4709-A4DA-751481B214AF.jpg

Ik heb daarvoor de volgende nokken liggen:

625F30A9-89CB-437C-A5D4-01A3EF51F3C8.jpg

Het dunne deel van de nokken meet ik (met een goedkope digitale schuifmaat) op 15,96 tot 15,98mm. Als ik een gat van nominaal 16,00mm boor, dan komt daar vanzelf een tolerantie bovenop, afhankelijk van de gebruikte machine. Een gatmaat van 16,02 tot 16,05 lijkt mij goed.
Voor mijn VWFT (met 19mm gaten) heb ik klemmen gelast (op 3/4” bouten) volgens hetzelfde principe, die werken prima:

F920ED9B-CA3D-40F9-895A-45A4ECC1F549.jpg

70BB55C7-8AA4-4BEA-86FF-E406193A61E3.jpg

Dezelfde klemmen (van Ecotools) ga ik gebruiken voor de lastafel:

C1B8E138-0E82-4156-B828-B69AA11B0EF0.jpg

D8365C10-8F7E-4EB3-8FB5-2D81B6F6495B.jpg

Tot zover mijn toelichting, allen dank voor het méédenken!
 
Laatst bewerkt:

vanhaag

Actieve deelnemer
5 jul 2016
36
0
Ik ben zelf ook in de markt voor een dergelijke lastafel, maar mag ik vragen waar je die busjes vandaan hebt ?
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
0
Die nokken heb ik gehaald bij http://lastafelshop.com. De eigenaar heet Ruud de Boer. Hij verkoopt lastafels met 16, 20 en 28mm gaten. Hij had een partij nokken liggen waarvan het dikke deel op de verkeerde maat gedraaid was (ik meen 28 i.p.v. 30mm). Mij maakt dat niet uit, zolang ze maar allemaal hetzelfde zijn. Ik heb er een dozijn meegenomen voor een zacht prijsje. Hij had er nog een doos vol van, ongeveer een jaar geleden. Even navragen, succes!
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
0
Had ik ook al aan gedacht. Maar eerst ga ik donderdag naar een metaalbedrijf in de buurt, kijken of uitbesteden haalbaar is, het is een hobby project dat niet te gek duur moet worden...
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
0
Dat is hardstikke tof aangeboden, spinningwheels! Mijn lokatie is bij Leiden, niet naast de deur denk ik?
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
0
Tja, dat gaat 'm niet worden, niettemin dank voor het aanbod!
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
0
Hoe dit nu verder ging wil ik toch even laten weten. Mede dankzij de “metaal” adviezen van Trilliwilli, Chevy66, Tuoh, Jurriaan e.a. ben ik toch weer verder gekomen, en heb ik het project in november j.l. kunnen afronden. (Het gaat vooral over staal boren en lassen, maar er zit ook nog wat multiplex in, dus durf ik het hier op 't Houtforum wel te plaatsen).
Aanvankelijk was mijn plan om de lastafel samen te stellen uit strips van platstaal 120x15 mm, met 40mm tussenruimte. Heb contact opgenomen met een plaatselijk watersnij- en CNC bedrijf. Zij stelden voor om de platen breder te maken, 280 mm. Er lag daar nog gebeitste plaat van 12 mm dik (in plaats van 15 mm, ook goed!)
Naar deze schets van mij zijn de twee linker platen gesneden op de watersnijtafel. Het rechterdeel van de tafel (600x640 mm) is een sandwich van alu-multiplex-alu, 29 mm dik, die ik al eerder gemaakt had van restmateriaal:

DSC03641.jpg

De gaten zijn op de watersnijtafel gesneden op 15,5 mm. Aan mij daarna de taak om ze met een handruimer (dank voor de tip, William!) te vergroten tot de gewenste passing:

WP_20181024_17_08_14_Pro.jpg

Dit bleek een moeizaam en tijdrovend klusje te zijn, maar wel met het gewenste resultaat. De gaten heb ik “op gevoel” geruimd, dus niet zozeer met de schuifmaat. Het bijproduct (engelenhaar van ijzer) nestelt zich graag in je vingertoppen:

RMNM7173.jpg

Van de bouw van de lastafel heb ik nog zo'n 90 foto's, meer iets voor een metaalforum, denk ik? In elk geval, dit is 't geworden:

WP_20181124_12_04_33_Pro.jpg

Ik laat nog even zien hoe het met die opspanklemmen is gegaan:

Bekijk bijlage 84049

WP_20181126_14_46_00_Pro.jpg

WP_20181126_16_10_37_Pro.jpg

DSC03613.jpg

Tot zover de berichten uit de hobby-metaalsector,

Groet,

Jaap bri
 

Bijlagen

  • GIMZ8964.jpg
    GIMZ8964.jpg
    58,7 KB · Weergaven: 47
  • VCVW9994.jpg
    VCVW9994.jpg
    77,1 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.