Mooie hamers in aankomst !!!

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Leuk plan, forum gereedschap. Dan heb je wel iets speciaals in handen. Ga vast mijn Sint en Kerst lijstje aanpassen. Is het op korte termijn of word het volgend jaar ? De twee baardmannen ( Sint en Kerst) hebben gelijk iets om te geven.
Mooi plan mannen, ik kijk er naar uit.
hg Hugo
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
De eerste serie messing hamer koppen liggen klaar bij de machinefabriek, de stalen hamertjes liggen bij een bedrijf om ze nog even profi te zwarten. Nu moeten er nog stelen aan, maar er zijn zoveel goede houtbewerkers en draaiers onder ons, zodat Rick en ik denken dat er ook belangstelling is voor alleen het metalen deel, eventueel aangevuld met een stukje Masave natuurlijke houtvezels.

Voor de schaafbeitels zijn we nog even aan het kijken, "onze" machinefabriek adviseert staal 1.2379, bij ons houtbewerkers (en messenmakers) beter bekend als D2. D2 is b.v. het favoriete staal van Gerd Fritsche en bij onze oosterburen zijn ze er laaiend enthousiast over. Zie hier ook een vergelijkende test van O1, A2, PVM11 en D2.
We nemen dan ook afscheid van een ander USA fenomeen, geen inches, maar maten in mm. We horen graag jullie opmerkingen, de productie moet nog beginnen.

jaap
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Lijkt me geweldig om voor zo'n hamer een excentrisch gedraaide steel te ontwerpen.
Niet voor de rechts- of linkshandigen, maar voor de onhandigen, die hiermee hun handicap kunnen compenseren.................
vr.gr. Jan Pranger.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Jaap, noteer mij vast voor twee messing hamer koppen.
In de schaafbeitels heb ik ook interesse, welke maten en prijzen?
Overigens een leuk en goed initiatief ik zie ook wel mogelijkheden op het vlak van afteken gereedschappen.

groet, Roeland
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Lijkt me geweldig om voor zo'n hamer een excentrisch gedraaide steel te ontwerpen.
Niet voor de rechts- of linkshandigen, maar voor de onhandigen, die hiermee hun handicap kunnen compenseren.................
vr.gr. Jan Pranger.

We kunnen ook een versie ontwikkelen met 2 van die slimme stelen, om de duim te sparen.

jaap
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor de schaafbeitels zijn we nog even aan het kijken, "onze" machinefabriek adviseert staal 1.2379, bij ons houtbewerkers (en messenmakers) beter bekend als D2. D2 is b.v. het favoriete staal van Gerd Fritsche en bij onze oosterburen zijn ze er laaiend enthousiast over. Zie hier ook een vergelijkende test van O1, A2, PVM11 en D2

D2 lijkt me een goede keuze, zie b.v. http://www.metalravne.com/selector/steels/OCR12VM.html of http://en.wikipedia.org/wiki/Tool_steel. Snelstaal of poederstaal lijkt me voor een (hand)schaafbeitel feitelijk minder geschikt - de hoge temperatuurongevoeligheid heb je bij een handschaaf niet echt nodig, en de 'grove' carbides en andere elementen die snelstaal tot snelstaal, en poederstaal tot poederstaal, maken zorgen voor een mindere maximaal te bereiken scherpte.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank voor de links Henk, google maar eens op "cryogeen harden" dan staat, althans in mijn zoekresultaten, ons woodworking.nl met jouw verhaal als 2e in de lijst. Niet gek voor een houtbewerkers forum!!

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Welke breedte van schaafbeitel zouden jullie graag willen hebben? De standaard beitel voor zelfbouw schaven van b.v. Ron Hock is 1 1/2 inch = afgerond 38 mm. In ons geval zal dat 40 mm worden. Maar we kunnen nu wel wat afwijkende maten bij bestellen.

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
40 mm om te beginnen lijkt mij prima, welke lengte en word er een keerbeitel bij geleverd.
Hoe dik word de beitel? Wat smalle schaafbeitels van 25mm of 30mm lijkt me ook fijn lengte 55mm en bv 75mm.

groet, Roeland

De voorbeeld beitel die ik heb is 90 mm lang en 5 mm dik en is incl. keerbeitel en schroefje. Dat is de beitel die Hock maakt voor de Krenov schaven. De beitel wordt na de warmte/koud behandelijk nog een keer geslepen.
Moet de smalle beitel ook een keerbeitel hebben, of is die meer voor een blokschaafje bedacht?

@Meron, ja er komen uiteraard ook losse koppen in de verkoop. Nav deze serie kunnen we ook nog wel een aangepaste serie maken en ik kijk al uit naar de posts met de zelfgemaakte hamerstelen.

jaap
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ha Jaap, Geweldig, de smalle schaafbeitels 25/30mm zou ik wel met een keerbeitel willen hebben.
Wil graag wat kleine zoet schaafjes gaan maken met keerbeitel nu maak ik ze zonder keerbeitel en ik wil graag onderzoeken of het bij dergelijke schaafjes zinvol is om een keerbeitel te gebruiken.


gr Roeland
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
de hamerkopjes zijn binnen!!

Vandaag opgehaald en zowel Rick als ik zijn onder de indruk van de gereedschapmaker die ze gemaakt heeft. Nergens scherp en toch prachtig crispy. Het messing hamerkopje is rond 34 mm en 60 mm lang en weegt op onze keukenweegschaal 375 gram. Het gat voor de steel is 16 mm en deze wordt op zijn plaats gehouden door een wigje in de steelkop en een messing pennetje (bijgeleverd!!) door de hamerkop heen.
Deze hamerkop kun je naar believen voorzien van een korte of een lange steel. In de korte versie heb je de wijsvinger om de hamerkop en houd je de hamer met de overige 3 vingers vast. Zo kun je gecontroleerd een extra klapje op b.v. de beitel geven, het geeft net dat beetje extra wat je alleen met je handen niet haalt. Met een lange steel kun je er ook mee op een beitel slaan, maar dan komt er meer kracht uit het geheel. Japanners gebruiken b.v. ook metalen hamers om de beitel het hout in de drijven. Maar de hamer is b.v. ook geschikt voor montage werk, of gewoon op de schoorsteenmantel natuurlijk!
Het stalen hamertje is echt bedoeld om de beitel in een houten schaaf af te stellen. Het is gehard en gezwart, de punt past precies als schroevendraaier in het schroefje van de keerbeitel en het deel waar je de beitel mee raakt is licht bol. Het hamerkopje weegt 105 gram en komt ook incl. messing pennetje.

jaap

ps, de foto's zijn snel gemaakt op de tafel in de kamer met een zaklampje als extra verlichting. Betere volgen!

DSCF7948.jpg

DSCF7949.jpg

DSCF7950.jpg

DSCF7952.jpg

en een voorbeeld (mijn originelen) wat je er van kunt maken

originele hamers.jpg
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Prachtig wat wordt dat mooi! Hebben jullie al een idee wat deze hamerkopjes moeten gaan kosten?
Ik heb met name interesse in het schaaf-afstel-hamerkopje :D Of misschien wel beide.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
count me in, die wil ik ook. Waar kan ik ze bestellen, eeeeeeh quanta consta? met handvat erbij natuurlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.