Mooi rood is niet lelijk

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Met een kleine groep houtdraaiers van Radius ( de landelijk vereniging http://www.houtdraaien.com) proberen we meer te begrijpen van houtdraaien en vormgeving. De opdracht voor maart a.s. is het gebruik maken van kleur.
Ik heb dit geprobeerd in de kleuren rood en zwart met een natuurlijk centrale look.
De schaal heeft een diameter van 27 cm en is 4 cm hoog. Zeker 10x gelakt beukenhout. Het blanke gedeelte is opgeruwd.
Lijkt dit wat of zijn er andere suggesties?
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Het kleuren van hout is een moeilijk geheel. Ik heb laatst een DVD gekeken van Jimmy Clewes. Hij vertelt over zijn visie over het kleuren van hout. Kleuren moet iets bijdragen aan een werkstuk en je zou niet kleur moeten gebruiken enkel om het kleuren.

Ik kan me goed voorstellen dan je een beuken schaal zou willen kleuren. Dit geeft echt wat extra's aan deze schaal. De kleur rood is goed gekozen en past mooi bij het beukenhout.

Qua vormgeving is het een echte Pranger!! Goed gelukt!!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nico/Rick.
De schaal is gelakt met een sneldrogende autolak. De lak is vrij dun. Je moet dus zeker 10x spuiten voor een resultaat/effect dat lijkt op het Japanse schilderwerk urushi. Als ondergrond gebruikte ik een dekkende primer - ook gespoten. Het hout is geschuurd tot korrel 1200. Het opruwen gebeurde met een messing schuurborstel op de boormachine bij langzaam draaiende draaibank - geeft waaiereffect. Blanke gedeelte afgewerkt met Danish oil.
vr.gr. Jan Pranger.
 

houtje33

Nieuw lid
16 aug 2011
1
0
een prachtige schaal.....
ik wil alleen weten heb je hem eerst gelakt en daarna gedraaid?
mvgr Wim
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Inderdaad een heel mooie schaal. Maar wat ik me afvraag... Waarom heb je voor autolak gekozen? Is de lak elastisch genoeg om het eventuele werken van het hout op te vangen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.