Montageplaat recht of kruis?

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
14
0
Ik ben zelf kledingkasten aan het maken. Voor de deuren maak ik gebruik van blum scharnieren. In de kasten ga ik geen standaard rijboringen maken, maar alleen gaten boren waar nodig. Er komen binnenlades en planken in de kasten.

Nu moet ik beslissen of ik rechte of kruis montageplaat ga toepassen. Kruis is makkelijk bij rijboringen, maar die heb ik niet. Recht heeft als voordeel dat het er iets netter uitziet en dat er in de hoogte minder ruimte wordt ingenomen. Zijn er nog andere voor/nadelen waarom ik voor een rechte/kruis variant zou moeten kiezen?
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Ik ben zelf kledingkasten aan het maken. Voor de deuren maak ik gebruik van blum scharnieren. In de kasten ga ik geen standaard rijboringen maken, maar alleen gaten boren waar nodig. Er komen binnenlades en planken in de kasten.

Nu moet ik beslissen of ik rechte of kruis montageplaat ga toepassen. Kruis is makkelijk bij rijboringen, maar die heb ik niet. Recht heeft als voordeel dat het er iets netter uitziet en dat er in de hoogte minder ruimte wordt ingenomen. Zijn er nog andere voor/nadelen waarom ik voor een rechte/kruis variant zou moeten kiezen?
Kruis heeft drie schroeven ipv twee, dus in principe in zwakker materiaal zoals spaanplaat zitten ze wat steviger vast. Recht is inderdaad wat mooier en kan soms bij lades het verschil maken tussen net wél passen en net niét. Het zou kunnen zijn dat je bij de kruis iets meer stelruimte omhoog/omlaag hebt, maar dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen.

Rick
 

jorisvh

Post veel
ik kies meestal de rechte omdat ik die eleganter vind.
qua stevigheid maakt het niet veel uit, denk ik. beiden hebben 2 schroeven op 32mm afstand + mogelijkheid tot een extra 3de. misschien dat de rechte wat beter bestand is tegen de deur met geweld tot tegen de aanslag opengooien en de kruis tegen het gewicht van een zware deur. voorbeeld van patroon van versie voor 5mm gaten met spreiddrevels:
1644427773183.png
1644429010712.png

je weet dat je voor binnenlades ofwel een 155gr scharnier met nulinsprong bij opdek moet nemen ofwel het korpus opdikken aan de scharnierzijde van het front? anders botsen de lades tegen de geopende deur.
 
Laatst bewerkt:

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Kruis heeft drie schroeven ipv twee, dus in principe in zwakker materiaal zoals spaanplaat zitten ze wat steviger vast. Recht is inderdaad wat mooier en kan soms bij lades het verschil maken tussen net wél passen en net niét. Het zou kunnen zijn dat je bij de kruis iets meer stelruimte omhoog/omlaag hebt, maar dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen.

das grappig... ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat het derde gat enkel dient om je corpussen aan elkaar vast te schroeven. Als je gebruik maakt van de (gratis) blum corpus configurator (echt een aanrader!) worden er ook 2 gaten aangegeven in het technische tekeningen.

of je nu met kruis of rechte scharnieren gaat werken ik monteer de scharnieren altijd 1 a 2mm hoger ten opzichte van je pot boring in de deur. Scharnieren gaan toch altijd iets hangen. en zo vang je dit op

succes
 

jorisvh

Post veel
ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat het derde gat enkel dient om je corpussen aan elkaar vast te schroeven. Als je gebruik maakt van de (gratis) blum corpus configurator (echt een aanrader!) worden er ook 2 gaten aangegeven in het technische tekeningen.
ik denk dat de reden daarvoor is dat je enkel de 2 gaten met 5mm boort voor de spreiddrevels of systeemschroeven.
het 3de draai je een gewone schroef in, zonder voorboren, bvb 3,5x16,
dat wordt enkel voorgeschreven voor bepaalde scharnieren zoals een 155gr scharnier maar ook daarvoor geeft de configurator - idd een aanrader - maar 2 gaten aan.
ik schroef m’n 3,5x35 schroeven om korpussen te verbinden meestal voor ik de montageplaten monteer. wel ter hoogte van de montageplaten of ladegeleiders zodat ze daardoor verborgen worden. maar die in dat 3de gat schroeven is een goed idee,mag ik eens proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
14
0
Bedankt voor alle goede tips. Vanwege de binnenlades ga ik denk ik voor de rechte variant. Ik hou er rekening mee dat ik de corpussen iets moet opdikken aan de scharnierzijde vanwege deze lades, de 155 graden scharnieren vind ik te lomp. De enige reden waarom ik nog een kruis variant zou overwegen is dat daar een eenvoudige boormal voor bestaat en voor de rechte variant heb ik tot nu toe alleen maar een afteken mal gevonden. En aangezien ik er een paar 100 moet plaatsen is een goede mal wel prettig.
 

jorisvh

Post veel
Met deze kan je rechte en kruismontageplaten (en ladegeleiders en legplankdragers, …) prima boren met 5mm voor spreiddrevels of systeemchroeven
 

Oldchattermans

Nieuw lid
23 sep 2019
14
0
Super, die mal komt goed van pas. Ik ga ook > 100 ladegeleiders en plankendragers plaatsen. De prijs voor de mal lijkt wat hoog voor een enkel project, maar heb hem ergens ook voor 80 euro gezien en misschien kan ik hem na dit project weer verkopen. Om dezelfde reden schaf ik ook een ecodrill aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.