monsterplankjes wand, real live wooddatabase!

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Tja misschien wordt het dan toch maar tijd om een grotere hamer te maken te maken, een kop van wengé is toch niet zwaar genoeg:(

@arthurdeboer, ja die sites zijn inderdaad erg handig om info op te zoeken. Gelukkig staan er op een aantal al wat info en kwam nog een 50 jaar oud houtvademecum tegen waar ook aardig wat in staat:)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
@Piet, de bedoeling is ook om dit jaar lid te worden van NEHOSOC :)

Na een lange dag werken lag er een leuk pakketje in de brievenbus......
20160901_192642.jpg
Hmm wat zou hierin zitten?
20160901_192748.jpg
2 mooie blokjes hout! De blokjes zijn opgestuurd door forumlid Pel, heel erg bedankt!
20160901_192822.jpg
De houtsoort is Cormier en werd vroeger gebruikt om schaven van te maken. De houtsoort kende ik nog niet en het heeft een dicht structuur en heeft ook een aparte geur en toon! Een hele interessante aanwinst voor de houtwand! Dit weekend ga ik de houtjes aan elkaar lijmen en nog even schuren:)

Helaas niet veel tijd gehad om verder aan de houtmuur te werken, gelukkig is het morgen weer weekend:)
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
@Piet, de bedoeling is ook om dit jaar lid te worden van NEHOSOC :)

Na een lange dag werken lag er een leuk pakketje in de brievenbus......
Bekijk bijlage 52073
Hmm wat zou hierin zitten?
Bekijk bijlage 52074
2 mooie blokjes hout! De blokjes zijn opgestuurd door forumlid Pel, heel erg bedankt!
Bekijk bijlage 52075
De houtsoort is Cormier en werd vroeger gebruikt om schaven van te maken. De houtsoort kende ik nog niet en het heeft een dicht structuur en heeft ook een aparte geur en toon! Een hele interessante aanwinst voor de houtwand! Dit weekend ga ik de houtjes aan elkaar lijmen en nog even schuren:)

Helaas niet veel tijd gehad om verder aan de houtmuur te werken, gelukkig is het morgen weer weekend:)

Cormier = Lijsterbes.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
De takjes lijken op de lijsterbes maar het is weer een andere soort lijsterbes http://www.ducotools.eu/wp-content/uploads/2015/01/cormier.pdf
http://wilde-planten.nl/peerlijsterbes.htm

Groet Pel.

De Franse naam voor lijsterbes is Cormier.
Zie o.a. ook:
http://jjdoreau.fr/index_en.php?url=essences.php&lang=en&tri=nom_fr
En een anders soort lijsterbes? Dat blijft toch een lijsterbes :D
Het is de Sorbus domestica (peervoormige lijsterbes)
Hier in Nederland zie je over het algemeen de Sorbus aucuparia (wilde lijsterbes) en de Sorbus aria (meelbes)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
in ieder geval bedankt voor de reacties, dat maakt het wel iets makkelijker om er nog wat extra info over te vinden:)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Gister nog even een paar plankjes opgehangen...

20160903_130330.jpg
Een stapel houtmonsters, allemaal even voorgeprikt met een kraspen zodat het boren wat makkelijker gaat.
20160903_144251.jpg
De eerste plaat opgehangen
20160903_145011.jpg
Meteen even volgehangen:)
20160903_153232.jpg
De plaat daaronder ook maar even gedaan.
20160903_173215.jpg
En weer spijkertjes slaan...
20160903_192455.jpg
Toch gaat dat redelijk snel en met de achtergrond een leuk muziekje is het een stuk leuker
20160903_192515.jpg
Even vanaf de andere kant. Vandaag hoop ik verder te kunnen gaan!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ik had plannen om alles af te maken te deze week en dit weekend maar heb iets raars gedaan met mijn pols waar ik best wel last van heb:( dus de volgende update moet helaas nog even op zich wachten....
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Mijn pols werkt weer goed alleen de acculaderheeft het laten afweten:( Ik brandde bijna mijn hand aan de oplader:p Dus eerst even kijken welke boormachine ik ga kopen voordat ik gaten kan boren, wordt vervolgd!
 

ad59

Actieve deelnemer
23 jan 2014
71
85
Hallo Lars, wat een grote verzameling heb je. Ik verzamel ook verschillende soorten hout (momenteel 41 stuks) en het wordt steeds moeilijker om aan soorten te komen die je nog niet hebt.
Ik zaag van de verschillende soorten hout een als vorm een veertje en sla die dan op in een speciaal hiervoor gemaakt lade kastje. Ook weet ik nog niet goed hoe ik ze moet merken. Momenteel heb ik er maar een stukje tape om gedaan waar de naam op staat.

20160307_105304.jpg
 
P

Pel

Guest
@Ad59, hoe kwam je toch op het idee om van de verschillende houtsoorten houten veren te maken?

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Jeej dat ziet er ook wel mooi uit zeg! Ik houd het iets simpeler en het is inderdaad lastig om aan nieuwe soorten te komen. Ik heb laatst een grote serie monsterplankjes kunnen kopen met echt de vreemdste houtsoorten zoals Kopie, Mongongo, Apitong en nog veel meer! Was daar wel heel blij mee, ik ben nu bezig met een lijst met soorten die ik nog niet heb. Binnenkort misschien weer wat bestellen bij Masave. Bij sommige plankjes die ik heb is een papiertje op geniet met info over de soort, misschien niet ideaal maar anders zou ik eigenlijk ook niet weten hoe je ze moet merken?
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Gewoon een etiket erop plakken met een volgnummer de gegevens.
En verder bijhouden in b.v. Excel om ze makkelijk terug te kunnen vinden.
Zit hier op ca. 1700 soorten nu.

CIMG0351.jpg
 
P

Pel

Guest
@Piet, 1700 houtmonsters dat zijn er enorm veel, heb je die in een kast of in lades zitten? Ik heb nog nooit zoveel houtmonsters bij elkaar gezien, heb je er foto's van want dat zal wel een kleurenpracht bij elkaar zijn?

Groet Pel
 
P

Pel

Guest
Piet, ik heb de foto even gedraaid, zo'n sieraad moet je goed kunnen zien vind ik.

Groet Pel.

2.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.