moerbei

DouweB

Actieve deelnemer
26 sep 2015
33
8
Lelystad
Ha Jurriaan, bedankt voor de tip! Ik was toevallig in de buurt en heb meteen contact gezocht: ze waren blij dat ik het, ook het wortelstuk, mee wilde nemen en blij verrast dat ik het niet als brandhout ging gebruiken, Mooi hout, ben er blij mee.IMG_4166.jpgen mooi gekleurde (Pantone 17-3014) wortel IMG_4169.jpg en verrassende tekening:IMG_4178.jpg
En: inderdaad, mooie krullen met vers hout...
 

Bijlagen

  • IMG_4159.jpg
    IMG_4159.jpg
    20,9 KB · Weergaven: 221

WR1944

Oud hout
We hadden een moerbeiboom in de achtertuin staan. De boom begon rottingsverschijnselen te vertonen en er was al een keer een dikke tak afgebroken zodat we de boom lieten kappen. Van het dikke deel van de stam liet men de stompen achter zodat ik er nog steeds bruikbaar hout uit kan halen. Het heeft een mooie gele kleur en het is goed te bewerken.

P6181498q.jpg
 

DouweB

Actieve deelnemer
26 sep 2015
33
8
Lelystad
Weer wat geleerd...ik wist niet dat Allentown of beter Lehigh Valley vroeger het centrum was van zijde productie en dat er aan de oostkust moerbei plantages waren
 

WR1944

Oud hout
Weer wat geleerd...ik wist niet dat Allentown of beter Lehigh Valley vroeger het centrum was van zijde productie en dat er aan de oostkust moerbei plantages waren

De onderhavige boom in onze achtertuin is niet bewust geplant. Jaren geleden kwam een vriendin van m'n vrouw op bezoek. Van een moerbei in haar buurt had ze een handvol vruchten geplukt en er wat van gegeten. Toen ze bij m'n vrouw was heeft ze het restje in de tuin gegooid om er van af te zijn. Die vruchtjes hebben in ieder geval een boom opgeleverd. Dat moet volgens de historie van Google Earth rond 2002 geweest zijn. Maar moerbeibomen hebben de neiging tot rot, speciaal in vorken. Vandaar ons besluit om de boom te kappen omdat ik na het vallen van een dikke tak meer sporen van rot ontdekte.
 

WR1944

Oud hout
Was de boom op de foto 18 jaar oud? Kan toch niet, die is zo dik dat die toch veel ouder moet zijn? Of lees ik het niet goed?

Ik was ook nieuwsgierig naar de ouderdom en heb net met de daderes gesproken. Het moet ergens rondom 1985 geweest zijn dat de vruchten in onze tuin gedumpt zijn. In die periode woonde de vriendin in een apartement waar een grote moerbeiboom op het complex stond. Dat maakt de boom 30 jaar oud want de boom ging ongeveer 5 jaar geleden tegen de vlakte. Het oudste beeld van Google Earth is van 1992 maar is in zwart en wit en erg korrelig. Het volgende beeld is van 1999, ook in zwart en wit en er lijkt een boompje te groeien maar het is bijzonder onduidelijk. In 2003 is er een kleurenbeeld dat suggereert een boom en de schaduw er van maar nog steeds onduidelijk. Pas in 2005 is er een boom te herkennen met een geschatte diameter van 5 meter. De laatste foto in 2014 geeft een diameter van 20 m.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.