Moer gaat niet los

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Ik heb net een nieuwe bovenfrees gekocht van HBM. Nu wil ik de moer losdraaien waar de frees mee vast zit. Proberen met de pijl mee los te draaien , rechtsom gaat gewoon niet. Linksom ook niet. Ook de knop om de as te blokkeren lukt niet optimaal. Drukt zwaar en heeft de neiging te deblokeren . De knop komt dus naar voren. Wat doe ik verkeerd. Dat moet toch niet zo moeilijk gaan lijkt mij.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.400
298
Halverwege Utrecht en Amsterdam
dat de knop terugveert is normaal, die blijft niet ingedrukt staan, dus je hebt altijd 2 handen nodig om de moer te lossen, gebruik je de megeleverde sluetel? heb je een steutel van dezelfde maat maar dan wat langer? probeer het daar dan even mee.

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
dat de knop terugveert is normaal, die blijft niet ingedrukt staan, dus je hebt altijd 2 handen nodig om de moer te lossen, gebruik je de megeleverde sluetel? heb je een steutel van dezelfde maat maar dan wat langer? probeer het daar dan even mee.
om het krachtkoppel te vergroten vind ik een goed tip. Zelf dacht ik nog aan kruipolie. Maar ik twijfel of dit verstandig is

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
237
73
Ik gebruik wel eens 2 sleutels, een om de as te blokkeren en een om de moer te lossen. Je kunt ze dan met een hand naar elkaar toe knijpen en zo meer kracht zetten. Of een sleutel op de werkbank steunen en drukken op de andere.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.650
637
De frezen niet helemaal tot op de bodem van de schacht laten komen bij het aanspannen.
Doe je dat wel krijg je last om de spantang weer te openen, later.

• Leuk
Waarderingen: j1eke

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
658
423
Twente
Ik weet niet of ik je vraag goed begrepen heb... Maar bij mijn Metabo moet ik de spanmoer los draaien met de steeksleutel, maar als de spanmoer los is kan het freesje er nog niet uit. De spanmoer moet dan nog een paar slagen verder los (doe ik meestal ff met de wijsvinger), totdat ie tegen een aanslag loopt. Dan nog een keer losdraaien met de steeksleutel en dan pas komt het freesje eruit. Ik heb wel een idee hoe t komt maar da's een lang verhaal. Kijk eens of dit werkt....

J

j1eke

Guest
De pijl geeft de draairichting aan van de frees, maar is toevallig ook de kant die je op moet draaien.
De meeste meegeleverde steeksleutels zijn inderdaad bagger. Beter gewoon een langere nummer 17 gebruiken (of twee als dat kan, zoals genoemd).
En inderdaad de frees niet helemaal tot de bodem steken helpt, net wat ruimte laten.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.823
1.207
Riemst
De moer van een bovenfrees is altijd rechtse draad.Dus vast naar rechts (wijzerzin) en naar links (tegenwijzerzin) los. Er zal nooit linkse draad op zitten omdat alle bovenfreesjes dezelfde draaizin hebben. Een moer (of wat dan ook) wat vast zit kan je best losmaken met een tik (of een klap) van de hamer op de sleutel. Brute, langdurige kracht kan schade veroorzaken door de torsiekrachten die je dan veroorzaakt. Een tik met de hamer reageert op het traagheidsmoment. De kans op verbogen onderdelen of andere schade is veel kleiner.
Als het een nieuwe machine is best niet teveel zelf proberen maar terug naar de winkel. Zulk een moer hoort met een normale sleutel en beperkte kracht los te komen.
(draairichting is gezien vanaf de onderkant van de machine)

• Leuk
Waarderingen: ornament en MartijnEHV

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
De frezen niet helemaal tot op de bodem van de schacht laten komen bij het aanspannen.
Bij mij moet ik eerst een veertje in de as doen en daarop komt de frees. Dus hij kan niet op de bodem komen. Moet dat veertje er wel in zou dit de oorzaak kunnen zijn.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
899
369
RegioRotterdam
Ik moet op mijn (blauwe) Bosch indeerdaad ook de moer een stukje extra los draaien voordat het freesje los komt. Heb daarvoor wel weer de sleutel nodig. Veertje zou werken mits het niet volledig is ingedrukt want anders is het net zo 'hard' als de bodem van het gat.

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.352
347
't hoofd van Overijssel
Bij Festo en het hogere segment frezen staat er een streepje op de as hoever de frees er in moet. Anders tot de bodem en 6,5 millimeter terug trekken ongeveer. Of even met een frees met streepje kijken wat het verschil is.

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
447
201
Groene Hart
De aangewezen manier, zoals in een van de eerste posts al aangegeven is:
* as blokkeren door de blokkeer knop in te drukken en ingedrukt te houden met de ene hand
* de moer in de 'normale' richting los te draaien met de sleutel.
* als het niet lukt, meer kracht zetten.
* als het dan nog niet lukt: terug naar de leverancier.

Ik heb het wel eens dat de moer wel los draait, maar dat het freesje in de spantang klem blijft zitten.
Ik heb dat toen losgekregen door een stuk hout met een inkeping om het asje te schuiven, tussen de moer en het bredere gedeelte van de frees. en dan de moer losser draaien (is: naar de frees toe).
Maar ik begrijp dat dat hier niet aan de hand is.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.555
1.154
Omgeving Leiden
Dat is duidelijk zo, die foto's. Bedankt.
Je zou nog kunnen proberen om je frees een nachtje in de koelkast te leggen in de hoop,dat de juiste onderdelen zo krimpen dat de moer makkelijker loskomt. Vriesvak is ook goed, alleen dan wel de frees weer langzaam op temperatuur laten komen voordat je hem weer gebruikt.

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
271
141
Leeuwarden
De bijgeleverde sleutel is wel erg kort, ik denk dat je hem met een iets langere sleutel (langere hefboom) wel los krijgt. Mijn ervaring is dat het bij de meeste bovenfrezen het wel wat kracht kost om de spantang los te krijgen.

Als hij niet goed blokkeert als je de knop indrukt (soms moet je de spindel even handmatig draaien voordat het palletje van de drukknop er goed invalt) dan zou ik er even mee terug gaan.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.823
1.207
Riemst
De bijgeleverde sleutel is wel erg kort, ik denk dat je hem met een iets langere sleutel (langere hefboom) wel los krijgt. Mijn ervaring is dat het bij de meeste bovenfrezen het wel wat kracht kost om de spantang los te krijgen.

Als hij niet goed blokkeert als je de knop indrukt (soms moet je de spindel even handmatig draaien voordat het palletje van de drukknop er goed invalt) dan zou ik er even mee terug gaan.
Meegeleverde sleutel tik met hamer geven. Werkt beter en is gezonder voor machine als lange sleutel.

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Uiteindelijk de bovenfrees maar terug gestuurd naar HBM. deze kregen de frees er ook niet uit. Maar de service van HBM klinkt als een klok. Het koste mij geen cent en nemen je serieus. Zonder pardon geld terug gestort en freesje gecompenseerd met een nieuwe set freesjes. Dat geeft wel vertrouwen.
Nu ga ik toch maar op zoek naar bovenfrees een handiger spansysteem ik weet alleen niet welke.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.