Moeite met slijpen

Hauke

Nieuw lid
3 sep 2023
4
2
provincie Groningen
Goedenavond allen,

Na de onderstaande werkstukken zijn mijn gutsen erg stomp geworden. Ik heb een aantal geprobeerd te slijpen op een Tormek t4 maar zoals op de onderste afbeelding te zien is hebben de gutsen rechts een boogje gekregen waardoor ze niet meer optimaal snijden. Wanneer ik probeer om meer van de zijkanten te slijpen gaan de puntjes weg. Heeft iemand tips om dit te voorkomen? Ik wil de rechter drie graag weer recht krijgen zoals de linker twee. Ik maak gebruik vaan een Tormek SVS-38 gutshouder tijdens het slijpen. Alvast bedankt.

Groet,
Hauke
 

Bijlagen

  • IMG_2939.jpg
    IMG_2939.jpg
    90,6 KB · Weergaven: 69
  • IMG_2960.jpg
    IMG_2960.jpg
    18,9 KB · Weergaven: 38
  • IMG_2969.jpg
    IMG_2969.jpg
    61,1 KB · Weergaven: 59
  • P_20230903_201454.jpg
    P_20230903_201454.jpg
    79,7 KB · Weergaven: 78
  • Leuk
Waarderingen: jaap
Hoi Hauke,

Mooie werkstukken , kun je daar later meer info over geven ?.
Machinaal slijpen van gutsen met het profiel wat jij laat zien doe ik eigenlijk nooit. Ik heb het wel eens geprobeerd maar ik beschik niet over de juiste slijpmachines en/of stenen. Ik ben te bang om ze te verbranden.
Ik wet en strop deze alleen maar. Of ik moet hem hebben laten vallen of zo.
Er zijn ook professionele slijpers. Het lijkt vaak duur maar door meerdere gutsen in eens te laten slijpen scheelt verzendkosten. Ook ben je denk ik altijd verzekerd van een goed resultaat.

Groet Edwin.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hauke

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Zulke snij gutsen moet je niet op een Tormek met hulpstuk willen slijpen.
Dat gaat geheid mis en een te snelle afname. Het zijn geen draaigutsen.

Deze gutsjes dienen uit de hand geslepen te worden of aangezet te worden op een strop.
Uit de hand slijpen op een vlakke steen of met behulp van vorm steentjes.

Als je eens in de buurt van Akkrum moet zijn wil ik je het wel laten zien kan eventueel je gutsjes herstellen.

Groetnis,
Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: Hauke en Athanor

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Snel slijpen op een Tormek vertel me hoe dat moet. Ik slijp er al jaren op maar snel, zelf met een cbn wiel, lukt me niet. IK ben het er wel mee eens dat het lastig is om met de hulpstukken dit soort kleine gutsen te slijpen.
Mijn mini draaibeitels slijp ik ook gewoon op de tormek zonder hulpstukken en zoals alle andere kleine beitels en gutsen. Alhoewel ik bijna nooit houtsnijgutsen gebruik. Goed slijpen is een vak en vergt veel oefening.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hauke

Hauke

Nieuw lid
3 sep 2023
4
2
provincie Groningen
Bedankt allen voor de suggesties.


Hoi Hauke,

Mooie werkstukken , kun je daar later meer info over geven ?.
Machinaal slijpen van gutsen met het profiel wat jij laat zien doe ik eigenlijk nooit. Ik heb het wel eens geprobeerd maar ik beschik niet over de juiste slijpmachines en/of stenen. Ik ben te bang om ze te verbranden.
Ik wet en strop deze alleen maar. Of ik moet hem hebben laten vallen of zo.
Er zijn ook professionele slijpers. Het lijkt vaak duur maar door meerdere gutsen in eens te laten slijpen scheelt verzendkosten. Ook ben je denk ik altijd verzekerd van een goed resultaat.

Groet Edwin.

Het eerste werkstuk is een paar bloemen in mahonie hout afgewerkt met lijnolie en bijenwas. Het tweede werkstuk is een calla lelie in lindehout. Het derde werkstuk is een narcis ook in lindehout en afgewerkt met lijnolie en bijenwas.

Groet,

Hauke
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Hauke,

Je kan de gutsen zonder probleem op een Tormek slijpen, en je gebruikt het juiste hulpstuk daar voor.
Alleen moet je leren sturend slijpen, wat er op neer komt dat je alleen daar slijpt waar er teveel staat.


Zelf slijp ik alle houtsnijgutsen op de bankslijper. Ook een nr 11 van 1 mm bijvoorbeeld. Maar dat is misschien moeilijker.

Groeten,
Ornament

www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: Hauke

Hauke

Nieuw lid
3 sep 2023
4
2
provincie Groningen
Hauke,

Je kan de gutsen zonder probleem op een Tormek slijpen, en je gebruikt het juiste hulpstuk daar voor.
Alleen moet je leren sturend slijpen, wat er op neer komt dat je alleen daar slijpt waar er teveel staat.


Zelf slijp ik alle houtsnijgutsen op de bankslijper. Ook een nr 11 van 1 mm bijvoorbeeld. Maar dat is misschien moeilijker.

Groeten,
Ornament

www.houtsnijden.eu
Dank, dan ga ik het morgen toch nog een keer proberen.

Groet,

Hauke
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
De snelheid , of traagheid (Tormek hè) regel je door het aanvoeren. Aanvoeren is de snelheid (of druk) die je het gereedschap laat uitoefenen op de steen.

Ook met mijn sneldraaiende bankslijpers met stenen met korrel 60 (droog) regel ik op deze manier hoeveel er wordt afgenomen en kan ik zorgen voor heel trage afname. Ook dit behoort tot wat ik noem het "sturend slijpen".

Ik mag natuurlijk nooit echt de gereedschappen tegen mijn stenen drukken, want dan oververhitten de sneden. Ik kan wel het aanvoeren van het gereedschap naar de steen vertragen en op deze manier het ijnste gereedschap met volledige controle slijpen.

Ik zou het je graag eens voordoen, maar België is wel ver van Groningen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Ik gebruik er een ander hulpstuk voor, deze: SVD-186 R Slijpmal voor gutsen - Tormek
Bekijk bijlage 134988
Daarmee maak je een heel andere beweging en heb je meer controle over de bolling of holling of rechtheid van je snijvlak.
Zijn ook allerlei filmpjes van op Youtube
Met dit hulpstuk kun je waarschijnlijk gebruiken voor gekropte gutsen, en is natuurlijk het hulpstuk voor draaibeitels.

Mijn inziens is het niet geschikt om een rechte snede op gutsen te verkrijgen.

De Tormek SVS-38 is het aangewezen hulpstuk hiervoor. Ook burijnen zet je hierin. En zelfs beitels , voor zover ze erin kunnen, heb ik liever hierin dan in het speciale beitelslijphulpstuk. Bij sturend slijpen geven ze meer bewegingsvrijheid.

Voor mij kan niets op tegen een bankslijper met een deftige leunspanen erop, maar dat is naast de vraag antwoorden.

groeten
Ornament

www.houtsnijden.eu
www.beeldhouwen.net
 
Laatst bewerkt:

Hauke

Nieuw lid
3 sep 2023
4
2
provincie Groningen
De snelheid , of traagheid (Tormek hè) regel je door het aanvoeren. Aanvoeren is de snelheid (of druk) die je het gereedschap laat uitoefenen op de steen.

Ook met mijn sneldraaiende bankslijpers met stenen met korrel 60 (droog) regel ik op deze manier hoeveel er wordt afgenomen en kan ik zorgen voor heel trage afname. Ook dit behoort tot wat ik noem het "sturend slijpen".

Ik mag natuurlijk nooit echt de gereedschappen tegen mijn stenen drukken, want dan oververhitten de sneden. Ik kan wel het aanvoeren van het gereedschap naar de steen vertragen en op deze manier het ijnste gereedschap met volledige controle slijpen.

Ik zou het je graag eens voordoen, maar België is wel ver van Groningen.

De snelheid , of traagheid (Tormek hè) regel je door het aanvoeren. Aanvoeren is de snelheid (of druk) die je het gereedschap laat uitoefenen op de steen.

Ook met mijn sneldraaiende bankslijpers met stenen met korrel 60 (droog) regel ik op deze manier hoeveel er wordt afgenomen en kan ik zorgen voor heel trage afname. Ook dit behoort tot wat ik noem het "sturend slijpen".

Ik mag natuurlijk nooit echt de gereedschappen tegen mijn stenen drukken, want dan oververhitten de sneden. Ik kan wel het aanvoeren van het gereedschap naar de steen vertragen en op deze manier het ijnste gereedschap met volledige controle slijpen.

Ik zou het je graag eens voordoen, maar België is wel ver van Groningen.
Bedankt voor de uitleg. Het gaat nu op de middelste na ietsje beter.

Groet,

Hauke
 

Bijlagen

  • P_20230905_165349.jpg
    P_20230905_165349.jpg
    55,5 KB · Weergaven: 30

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ja als je te veel drukt bij het slijpen van steekbeitels word je steen ovaal.
Tja hoe weet ik dat. Wij gaven vroeger 2x per jaar een demo en dan konden klanten gratis hun beitel laten slijpen. Hegner was er meestal ook en die vertegenwoordiger was aan het zagen. Zij zijn ook de leverancier van tormek en mij werd fijntjes verteld dat ik niet mijn gewicht in de schaal moet leggen. Afritsen dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en Hauke

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Fijn te lezen dat het slijpen al beter lukt. Nog wat meer ervaring en het gaat helemaal goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hauke

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.