Mitre gauge kopen maar welke?

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
433
319
Schouwen-Duiveland
Hallo allemaal,

Ik ben aan het oriënteren voor een deftige Mitre Gauge welke ik wil gaan gebruiken op mij Dewalt zaagmachine DWE7492.

Ik heb er van Incra gezien maar die hebben alweer drie of 4 verschillende.
Zijn er nog andere deftige die gewoon kwalitatief erg goed zijn? Prijs is ondergeschikt aan kwaliteit en precisie. Wil gewoontes goed en zuiver hebben zeg maar.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.774
1.292
Omgeving Leiden
Bij incra is de keuze reuze.
Ga je afkorten op 0.1 van een graad, of zijn de standaard hoeken voldoende?
Hier heb ik al een paar jaar een 1000 se. De 'moeilijkste' hoek die ik heb gebruikt is 22.5 graden.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.672
927
Moordrecht

Ik heb deze, samen met een Enjoywood liniaal: ENJOYWOOD GD716E 760mm Telescope Miter Gauge Fence Extended Support for Woodworking Miter Gauge Table Saw Router Table - AliExpress 1420

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.774
1.292
Omgeving Leiden
Even ter overweging: de aanslag zit vast aan de gradenboog die weer vast zit aan de 'miter slider' die vervolgens min of meer spelingsvrij in de sleuf van de zaagtafel loopt.
Als je een lang werkstuk/ lange aanslag hebt die over de tafel schuift dan heb je de kans dat de constructie aan de gradenboog trekt en de hoek een beetje verandert.
Ook bij lange werkstukken tegen de aanslag bestaat de neiging, in elk geval bij mij, om bij het zagen de aanslag met werkstuk vast te houden bij de gradenboog én bij de linkerkant van de aanslag. Een beetje meer druk op links en de gezaagde hoek wijkt af van de ingestelde.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.464
336
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Daar heb ik met de Hondui nog nooit last van gehad, die is erg stevig gebouwd en de gradenboog wordt geborgd met de duwstang (bovenste pijl) die je vastzet en daarmee de draai volledig blokkerd. Vor het instellen van de draaihoek moet je dus de duwstang iets losdraaien dan kun je de koperen knop (onderste pijl) naar achteren trekken en per graad de hoek instellen waarna je hem borgt met de duwstang
1760129049901.png.

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
433
319
Schouwen-Duiveland
Allen dank voor de tips en reacties.
Ik heb zojuist gekozen en de Incra Miter 1000HD metrisch besteld. Niet zo heel veel duurder dan de getipte Hondui en ik wil eigenlijk in de toekomst nog wel wat uitbreiden met de Incra spulletjes.

• Leuk
Waarderingen: thomasz en Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.400
378
Heelsum
Allen dank voor de tips en reacties.
Ik heb zojuist gekozen en de Incra Miter 1000HD metrisch besteld. Niet zo heel veel duurder dan de getipte Hondui en ik wil eigenlijk in de toekomst nog wel wat uitbreiden met de Incra spulletjes.
goede keuze, ik heb hem ook, topding, en Incra maakt hele mooie dingen. De LS is ook een absolute topper. Preciezer en meer herhaalbaar dan dat zonder fout wordt het niet.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
502
526
Denk dat alle hierboven genoemde aanslagen prima waren geweest maar ja, Incra maakt wel hele mooie spullen. de LS positioner is m'n favoriete stuk gereedschap.. de T-linealen gebruik ik ook enorm vaak.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.