In eerdere berichten heb ik er mee gedreigd: als ik een geschikte electromotor vind ga ik een lintzaag maken. En het lijkt er op dat ik iets geschiktst heb.
Het verhaal achter de motor is ook niet alledaags.
Een vriendin van m'n vrouw heeft een oude en wormstekige wasmachine. Een vriendin van haar zou een nieuwe wasmachine krijgen terwijl de oude nog in bruikbare staat verkeerde. Dat krijg je als je gevoelig bent voor de veranderingen in de mode. Dus heb ik de bruikbare machine opgehaald en zou het oude wrak naar de sloop brengen. Maar er zat een ouderwets zwaar blok beton in als contragewicht tegen vibraties. Dus moest de machine gesloopt worden op locatie zodat er hapklare brokken ontstonden die met de hand verplaatst konden worden. Bij het ontmantelen viel m'n oog op de electromotor, die werkte nog, op 120V en vroeg 8A maar het belangrijkste: hij draaide op 1725 toeren. Ideaal dus voor een lintzaag.
Het blikwerk was grotendeels gedaan maar de aandrijftrein had een paar zware brokken. Dus ik was lustig alle moeren en bouten aan het los draaien toen ik een straaltje olie uit een onderdeel zag komen. Ik zat op nog geen meter van het afvoerputje naar het riool vandaan dus er moest bliksemsnel ingegrepen worden. Ik brulde vanuit de kelder om kranten naar de vrouw des huizes. Dat hield de alsmaar groter wordende stroom olie even tegen maar het begon langzaam verder te kruipen. Toen herinnerde ik me dat ik een tijdje terug een doos met zaagsel had gebracht om als vulling te dienen voor een kussen voor haar hond. De hond was in de tussentijd overleden zodat het zaagsel er nog was. De olie had bijna het putje bereikt toen ik het zaagsel kon uitstrooien en de olie kon laten absorberen. In de tussentijd had ik de flens van de tandwielkast, waar de olie uit kwam, weer gedicht zodat er geen olie meer bijkwam. De hoeveelheid zaagsel was gelukkig net genoeg om alle gemorste olie te absorberen. Toen de crisis bezworen was zei de vriendin dat ze blij was dat ik zo snel reareerde want zij was verstijfd van schrik. Maar ik kon haar vertellen dat dit normale dagelijkse akkevietjes waren in bepaalde perioden van m'n werkzame leven.
Terug naar de lintzaag.
Ik heb op het Internet moeten graven om meer over deze motor te weten te komen. Ik had geen schema maar via allerlei websites, tot zelfs Spaanstalige (bedankt Google Translate) toe en diverse fora. Ik weet nu dat er twee gescheiden wikkelingen op zitten, één voor het normale bedrijf en één voor het starten. Door de aansluitingen van de startwikkeling om te draaien kon de draairichting omgekeerd worden. De motor start volgens diverse bronnen door eerst spanning op de werkspoel te zetten en dan even kort spanning op de startspoel te zetten. Ik heb eeb geschikte schakelaar (hoop ik althans) besteld maar ik moet nog een proefopstelling maken. Er zat nog een hoop materiaal op de as zoals een centrifugaalkoppeling, een elastische koppeling en een V-snaarschijf. Met de nodige moeite heb ik dat er allemaal af kunnen slopen zodat ik nu een as van 12,7 mm heb met een plat kantje. Het aanbrengen van een V-snaarschijf is dus simpel.
Ik heb ook de tekeningenset voor een 14" en een 16" lintzaag besteld en inmiddels gedownload. Ik zal met deze tekeningen als basis een eigen versie gaan maken want ik houd niet van het slaafs volgen. M'n plafond is vrij laag zodat ik het beperkt moet houden. De wieldiameter bepaalt de uitlading, de ruimte voor een geleider of de maximale diepte voor het zagen. Ik wil ook 300 mm hoog kunnen zagen. Dan wordt het een eenvoudig rekensommetje als je uitgaat van standaard lintzaagbladen wat de belangrijkste afmetingen van de lintzaag worden.
Maar dit project gaat voorlopig op de backburner, er liggen belangrijkere projecten te wachten op voltooiïng.



Het verhaal achter de motor is ook niet alledaags.
Een vriendin van m'n vrouw heeft een oude en wormstekige wasmachine. Een vriendin van haar zou een nieuwe wasmachine krijgen terwijl de oude nog in bruikbare staat verkeerde. Dat krijg je als je gevoelig bent voor de veranderingen in de mode. Dus heb ik de bruikbare machine opgehaald en zou het oude wrak naar de sloop brengen. Maar er zat een ouderwets zwaar blok beton in als contragewicht tegen vibraties. Dus moest de machine gesloopt worden op locatie zodat er hapklare brokken ontstonden die met de hand verplaatst konden worden. Bij het ontmantelen viel m'n oog op de electromotor, die werkte nog, op 120V en vroeg 8A maar het belangrijkste: hij draaide op 1725 toeren. Ideaal dus voor een lintzaag.
Het blikwerk was grotendeels gedaan maar de aandrijftrein had een paar zware brokken. Dus ik was lustig alle moeren en bouten aan het los draaien toen ik een straaltje olie uit een onderdeel zag komen. Ik zat op nog geen meter van het afvoerputje naar het riool vandaan dus er moest bliksemsnel ingegrepen worden. Ik brulde vanuit de kelder om kranten naar de vrouw des huizes. Dat hield de alsmaar groter wordende stroom olie even tegen maar het begon langzaam verder te kruipen. Toen herinnerde ik me dat ik een tijdje terug een doos met zaagsel had gebracht om als vulling te dienen voor een kussen voor haar hond. De hond was in de tussentijd overleden zodat het zaagsel er nog was. De olie had bijna het putje bereikt toen ik het zaagsel kon uitstrooien en de olie kon laten absorberen. In de tussentijd had ik de flens van de tandwielkast, waar de olie uit kwam, weer gedicht zodat er geen olie meer bijkwam. De hoeveelheid zaagsel was gelukkig net genoeg om alle gemorste olie te absorberen. Toen de crisis bezworen was zei de vriendin dat ze blij was dat ik zo snel reareerde want zij was verstijfd van schrik. Maar ik kon haar vertellen dat dit normale dagelijkse akkevietjes waren in bepaalde perioden van m'n werkzame leven.
Terug naar de lintzaag.
Ik heb op het Internet moeten graven om meer over deze motor te weten te komen. Ik had geen schema maar via allerlei websites, tot zelfs Spaanstalige (bedankt Google Translate) toe en diverse fora. Ik weet nu dat er twee gescheiden wikkelingen op zitten, één voor het normale bedrijf en één voor het starten. Door de aansluitingen van de startwikkeling om te draaien kon de draairichting omgekeerd worden. De motor start volgens diverse bronnen door eerst spanning op de werkspoel te zetten en dan even kort spanning op de startspoel te zetten. Ik heb eeb geschikte schakelaar (hoop ik althans) besteld maar ik moet nog een proefopstelling maken. Er zat nog een hoop materiaal op de as zoals een centrifugaalkoppeling, een elastische koppeling en een V-snaarschijf. Met de nodige moeite heb ik dat er allemaal af kunnen slopen zodat ik nu een as van 12,7 mm heb met een plat kantje. Het aanbrengen van een V-snaarschijf is dus simpel.
Ik heb ook de tekeningenset voor een 14" en een 16" lintzaag besteld en inmiddels gedownload. Ik zal met deze tekeningen als basis een eigen versie gaan maken want ik houd niet van het slaafs volgen. M'n plafond is vrij laag zodat ik het beperkt moet houden. De wieldiameter bepaalt de uitlading, de ruimte voor een geleider of de maximale diepte voor het zagen. Ik wil ook 300 mm hoog kunnen zagen. Dan wordt het een eenvoudig rekensommetje als je uitgaat van standaard lintzaagbladen wat de belangrijkste afmetingen van de lintzaag worden.
Maar dit project gaat voorlopig op de backburner, er liggen belangrijkere projecten te wachten op voltooiïng.


