Ministrijkplank

piefon

Nieuw lid
3 jul 2011
20
0
Ik ben inmiddels al een tijdje lid van dit forum, dus wordt het tijd om eens wat werkstukken online te zetten.

Dit is een ministrijkplank die ik op vraag van mijn moeder heb ontworpen en gemaakt. Ze had een strijkplank nodig om gemakkelijk hemdsmouwen en broekspijpen te kunnen strijken, omdat de punt op haar gewone strijkplank te breed is.

Ik heb ervoor gekozen om dit in MDF uit te voeren (omdat ik hier nog genoeg van had liggen, en het wel zeer gemakkelijk te bewerken is), later zijn hier drie laagjes vernis over aangebracht. Ik had verwacht dat het MDF vrij snel zou verslijten door de hitte en vochtigheid, maar dit valt tot nu toe blijkbaar nog goed mee.

Op de bovenste plank is dan door mijn grootmoeder een strijkplankovertrek genaaid, met een stuk schuimrubber erin genaaid. Dit alles zit vast met een elastiek.

Voor een foto heb ik de kans nog niet gehad. Maar om jullie toch een impressie te geven van het uitzicht is hier een screenshot van het geassembleerde ontwerp.
image.php

Ploftekening:
image.php


De groeven die je ziet op bovenstaande tekening zijn 8mm diep in de MDF gefreesd met een bovenfrees. De bovenste plank loopt taps naar voren toe, zodat er gemakkelijk een broekspijp of hemdsmouw over geschoven kan worden. Alles zit geschroefd, omdat ik niet zeker wist wat er zou gebeuren als ik houtlijm zou gebruiken.

Om een indruk te geven van de grootte:
  • Breedte: 150mm
  • Lengte: 700mm
  • Hoogte: 126mm

--
Als iemand interesse heeft in gedetailleerde tekeningen, dan mag je me altijd contacteren.
 

WR1944

Oud hout
Wat je gemaakt hebt staat bekend als een mouwplank. Ik weet niet wat de huidige status is maar vroeger waren die gewoon te koop bij zaken als Blokker of Hema. Toen ik op mezelf woonde heb ik er ooit een gekocht en nog gebruikt ook. Ik hoop dat je grootmoeder niet erg sterk in haar armen is want dan heb je misschien kans dat de plank breekt. Je hebt een vrij lang en smal overhangend stuk MDF.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Grappig project!! Ik kan me inderdaad voorstellen dat dit erg makkelijk is. Ben nu ook wel benieuwd naar het eindproduct!!
 

piefon

Nieuw lid
3 jul 2011
20
0
WR1944 zei:
Wat je gemaakt hebt staat bekend als een mouwplank. Ik weet niet wat de huidige status is maar vroeger waren die gewoon te koop bij zaken als Blokker of Hema. Toen ik op mezelf woonde heb ik er ooit een gekocht en nog gebruikt ook. Ik hoop dat je grootmoeder niet erg sterk in haar armen is want dan heb je misschien kans dat de plank breekt. Je hebt een vrij lang en smal overhangend stuk MDF.

Eén kopen is nooit in me opgekomen. Mijn grootmoeder had vroeger ook zo'n strijkplankje (maar dan van massief hout), vandaar dat ik al een goed idee had hoe ik het plankje moest maken.

Wat betreft de foto, hier is het testplankje dat ik had gebouwd van wat reststukken MDF:
image.php


Dit testmodel heb ik gemaakt om eens te kijken of het gemakkelijk was om op te strijken en meteen om eens te zien of het geheel stevig genoeg was en goed bleef staan.

Dat alles bleek beter mee te vallen dan verwacht, waardoor ik het plankje maar zo heb gelaten, omdat het toch maar voor thuisgebruik was. (Wat ik wel heb gedaan is de kanten gebroken en vernis aanbracht)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.