Minimale afzuiging voor lintzaag Hammer 4400

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.707
681
Wat heb je minimaal nodig als afzuiging , met micrfoilter, voor een hammer 4400? Enkel om deze machine af te zuigen, dus niet om schaven en dergelijke af te zuigen

Is een cyicloon , enkel voor deze lintzaag machine, nuttig of is het zaagsel te fijn om gescheiden te worden?

Hoeveel capaciteit heb je nodig bij get gebruik van een cycloon, steeds met gebruik van een microfilter?

dank voor de raad

groeten

Ornament

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.983
3.267
Klein-Brabant, Vlaanderen
de benodigde afzuigcapaciteit gaat minimaal zijn
je maakt weinig zaagsel/schaafsel
zeker in vergelijking met een vvd
zaak gaat zijn of het prijs- + toekomstig-gebruiks-verantwoord is om een afzuigcapaciteit te nemen, die lager dan het gemiddelde is
als gemiddelde beschouw ik 1 of meer pk + afzuigmond rond de 100 mm
de N4400 heeft 120 mm
het is een algemene regel dat je best niet versmalt
mijn lintzaag is type 400 van een ander merk
die steek ik op mijn afzuiging van 2 pk 125 mm
voldoet ruimschoots
bedenk dat in tegenstelling tot een vvd of een cirkelzaag/top (bij mijn weten) op een lintzaag geen afzuiging zit, die direct achter het lint staat

1790161798926.png

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
653
314
Almen aan zee
Heb een vergelijkbare lintzaag en heb 'm lange tijd een Elektra Beckum SPA 1000 (met microfilter) als afzuiger erop gehad. Dat voldeed echt prima.
Zelfs met een verjonging van 120 naar 100 mm ertussen, omdat de afzuiger een 100 mm aansluiting had.
Die EB SPA 1000 is nog geen 1 pk met een luchtstroom van ik meen 600 m3 / uur.

Later nog een CamVac, maar die vond ik minder. Die geeft wel veel onderdruk maar weinig luchtstroom.

(nu staat-ie op een Jet met 1,5 pk en microfilter, en dat is méér dan genoeg)

Zoals @ZotVanHout aangeeft: je hebt niet zoveel afzuigcapaciteit nodig,
en 't is alleen maar zaagsel.

Een cycloon helpt wel met het schoonhouden van je microfilter, en de bak eronder kan je makkelijk leegkiepen
(maar dat kan met een opvangzak ook).
Is wel een extra ding in je werkplaats.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.