Minifix gedraaid: kan dat?

An Net

Nieuw lid
14 mei 2022
15
4
Leiden
De minifix verbinding zie ik vaak langskomen om een kastplank (of bovenkant/onderkant vd kast) aan de zijwanden van een kast vast te maken. Hierbij vallen de planken eigenlijk altijd tussen de zijwanden. Nu ben ik een Ikea Pax kledingkast aan het aanpassen naar dit model, waarbij de bovenkant van de kast juist bovenop de wanden ligt:
Tekening kast.jpg

Kan ik hiervoor een minifix gebruiken, die dan omgedraaid komt te zitten, dus zo:
minifix3.jpg

Ik ben het nooit eerder tegengekomen (wellicht heeft dat een reden?;)) De kast is van 18mm gelamineerd spaanplaat en is ongeveer 60 cm diep, ik wilde 3 minifix'jes plus 3 deuveltjes per kant doen. Ik vraag me vooral af of minifix + deuvels in deze ongebruikelijke positie voldoende stevigheid geeft? Ook met het oog op de rails van de schuifdeuren die aan de bovenplaat hangen. De schuifdeuren zijn niet zwaar trouwens, ik denk 5 a 6 kg per stuk. De minifix + deuvels heb ik al liggen, en ze worden ook gebruikt om de kastbodem vast te maken. Vandaar dat dat mijn voorkeur zou hebben. Maar dan moet het wel kúnnen!
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
er zitten ook altijd deuvels in die verbindingen.
de minifix houd het alleen bij elkaar
 

jorisvh

Post veel
Ik zou niet weten waarom niet.
sterker, als er een schuifdeur aan de bovenregel hangt is het beter dat de bovenregel opliggend is zodat het gewicht van bovenregel + schuifdeuren over het volledige contactoppervlak tussen bovenregel en stijlen verdeeld wordt.
bij een inliggende bovenregel moeten de deuvels dat volledige gewicht dragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Hier naast mij in het rommelhok staat een ikea kast die precies hetzelfde doet. Al 25 jaar intussen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Normaliter gebruik je 2 deuvels per minifix, aan beide kanten 1. De deuvels zorgen voor de fixering van de positie en de draagkracht, en de minifix zorgt dat het paneel geklemd blijft tegen de ligger.
Uiteraard kun je minifix ook in dit geval gebruiken, maar ik denk niet dat het nodig is. In deze positie zorgt de zwaartekracht ervoor dat je paneel niet zomaar omhoog komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.