Mijn werkplaats

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Hallo allemaal! Wij zijn net verhuisd en dat betekend dat ik een enorme (eigenlijk te grote) werkplaats tot mijn beschikking heb gekregen :cool: Niet minder dan 10 bij 24 meter! Natuurlijk veel te veel voor een eenvoudige hobbyist, dus ik zal niet alles in gebruik nemen en er zullen ook nog wat andere zakelijke activiteiten worden ontplooid. Maar wie weet wat de toekomst nog gaat brengen. De werkplaats betreft een oude koestal, met (nu nog) een asbest golfplaten dak. De stal is door de vorige eigenaar al enorm verbeterd/verbouwd tot werkplaats en geïsoleerd (al kan je op sommige plekken nog door de muur naar buiten kijken, maar goed dat is voor de ventilatie zullen we maar zeggen :unsure: ;) ). Verder is het geheel voorzien van een forse houtkachel waarmee de hele werkplaats in koudere tijden toch comfortabel warm gestookt kan worden. De werkplaats is nu nog nagenoeg leeg, dus ik zal hier mijn voortgang posten mbt het opbouwen ervan. Dit zal wel enige tijd in beslag nemen, maar het is een hobby dus alle tijd :) Onderstaand alvast een paar fotootjes

1.jpg4.jpg

Omdat het dakspanten op een 2-tal plekken wat verzakt is en de asbest platen ook al aardig beginnen te verweren, is de eerste hindernis het saneren van het huidige dak en vervangen van de dakplaten voor combipanelen. Dit is reeds gepland, maar zal nog wel even op zich laten wachten. Op zich geen probleem want voordat ze daaraan kunnen beginnen moeten wij dus eerst de de verzakte delen herstellen.

2.jpg3.jpg

En daar wilde ik jullie hulp bij vragen.

Want er bestaan wat verschillende ideeën over hoe dit te doen. Allereerst zijn er een drietal spanten verzakt, waarvan er één echt helemaal door gebroken is en een ander scheuren vertoond maar nog wel verband heeft. Het verzakte spant wat nog verband heeft bevindt zich vlakbij de ingang en de andere 2 ongeveer op 4/5 van de werkplaats. Boven deze 2 spanten zit in het dak ook een forse kuil (zie foto's). Deze lijkt overigens deze veel dieper dan dat de spanten verzakt zijn, dus wellicht zijn ook de gordingen aan vervanging toe, maar daar kunnen we pas wat mee als het asbest er af is.

Het eerste idee was om de gebroken spant op te dikken met stukken 44/88, weer in lijn te brengen en er vervolgens dmv underlayment/mpx weer verband in te brengen door er aan beide kanten een plaat op te schroeven/lijmen. Daarna kunnen we de spanten iets omhoog krikken en de staanders uitvullen zodat het geheel weer enigszins waterpas was (in de buurt van is denk ik een reëlere verwachting ).

Dat was het idee/consensus totdat ik het ging uitvoeren en ik wat bedenkingen had, waardoor mijn schoonvader ineens hele andere ideeën kreeg (en de consensus verdween 😂). Maar goed, hij is afgestudeerd ingenieur en ik niet... Dus ik bedacht dat we de woodworking community maar eens om hulp moesten vragen (als onafhankelijk en zeer kennisrijk orgaan). Bijkomend probleem is dat de houten spanten zeer droog aanvoelen en wellicht ook bros zijn.

Het gebroken spant. Dit bevindt zich redelijk aan de achterzijde van de werkplaats (ongeveer 5 meter vanaf de achterwand). Het spant er direct achter is verzakt wat wellicht (icm wat houtworm) de oorzaak is voor de breuk.
6.jpg9.jpg

Er is dus nog een spant aan de voorzijde van de werkplaats wat gebroken lijkt, daar zal ik morgen nog wat foto's van maken/posten.

Heel benieuwd naar jullie reacties!
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
582
136
Je geeft aan dat je schoonvader ingenieur is, bouwkunde of ….
Mij lijkt op de foto’s de gebruikte balken in de spanten vrij dun.
Op de foto’s zie ik onder diverse spanten kolommen staan, maar niet overal.
Die gebroken/verzakt zijn, zijn dat ook de spanten zonder kolom. Zo ja stond daar vroeger wel een kolom onder.
Wanneer je schoonvader geen bouwkundige is zou ik er een constructeur naar laten kijken, voordat je er een boel tijd geld en moeite in steekt.

Overigens: wat een geweldige ruimte om in te gaan werken.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
470
660
47
Breda
Een te grote werkruimte bestaat niet. Ik sinds 2 jaar een klus ruimte van 12x16meter maar voelt nu al afentoe te klein. 😆

Ik wil als tip geven om 1 spant compleet te vervangen door stalen balken.
Hier kan je dan een takel hangen wat reuze handig is om zware machines uit je aanhangwagen te takelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.