Mijn Paulk werkbank

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
wow ziet er goed uit !

Leuk dat je er stopcontacten ook in voorzien hebt .

Ik begin er wss dit weekend aan ..als ik plaats gemaakt heb in garage lol .

Zie ook dat je het deel voor je afkortzaag verwijderbaar gemaakt hebt ? Of zie ik da fout ?
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bedankt!

Die stopcontacten had ik nog liggen, blij dat ik ze gebruikt heb, super handig.

Het "gat" voor de afkortzaag kan ik inderdaad dichtmaken, zo heb ik meer bruikbaar werkblad.

Ik probeer morgen meer fotos te maken
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Zeer netjes uitgevoerd Bjorn. Het inwerken van de stopcontacten heb je slim uitgevoerd.
Ben zelf aan het overwegen om ook pvc buizen te voorzien om zo verschillende aansluitpunten te hebben voor afzuiging, misschien ook iets om te overwegen?

Heb je de plannen van paulk gekocht? Is het de moeite om deze aan te kopen?
 

pdjonghe

Actieve deelnemer
5 jan 2013
34
0
Gent, België
Mooi project en mooi uitgevoerd. Na mijn introductie is mijn tweede dochter geboren, dus de klustijd is zeer drastisch geminderd. Ik doe nog steeds een poging om die Axminster TS250 volledige te monteren met de uitbreidingstafel. Daarna komt ook een dergelijke werkbank aan de beurt. Ik heb alvast wat ideeën opgedaan!
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik heb de plannen gekocht voor de afmetingen en enkele details. Maar de meeste afmetingen heb ik wel gepersonaliseerd. De filmpjes heb ik wel herhaaldelijk bekeken.

Afzuiging heb ik aan het plafond hangen, dus dat heb ik wel altijd dichtbij
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ziet er strak uit !

Met wat heb je de gaten geboord ? Fostner bit ? Speedboor ? Bovenfrees ?

De uitsparing voor je afkortzaag heb je die achteraf uigezaagd ? Ik zit ook met dat idee ..moet mijn afkortzaag ergens kwijt .. en als die "flush zit met de werkbank nog leuker omdingen te klemmen ook .


Zie ook dat je tafelzaag op de 2 banken steund ( zoals Ron Paulk doet met de buizen ) ... zou dat ook op 1 bank gaan ?

De DWE7491 is wel lastiger om te bevestigen denk ik .. gezien mijn bank niet zo mobiel wordt ( vast onderstel wss op wielen ) zou ik ws gewoon een shelf maken die aan zijkant bank hangt . ( met schragen lukt dat natuurlijk niet )
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Heb inderdaad een mal gemaakt en dan alle gaten uitgefreesd mbv een kopieerring.
Het stuk voor de afkortzaag is nog niet helemaal klaar, er moet ruimte voorzien worden voor stops en een meetband.
Ik had initieel gaten voorzien zodat ik de zaag ook aan de enkele delen van de bank kan hangen, maar voorlopig heb ik die nog niet opniew geboord. Ik zal eerst nog eens checken of 1 deel niet kantelt door het gewicht
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Zie dat je een malletje gebruikt hebt om je gaten te maken. Dus neem aan dat je het met de bovenfrees gedaan hebt?

Kitt1977, misschien is onderstaande wel iets voor je?
http://lumberjocks.com/projects/92178

Idd leuk gevonden maar ik zie dat hij de geleider er af gedaan heeft en zelf een parrallel geleider gemaakt heeft .

Graag meer info over het malletje .. ik heb een simpel freesje van makita .. maar heb nog nie zoveel ervarin met frezen :(
Enige wat ik al gedaan heb er mee is "flush" trimmen en een groefje gemaakt .

Vermoed dat in de mal dan een groter gat moet van 20mm om een gat van 20mm te bekomen ?

heb daar nert eens kleine proefopstelling gemaakt met kastje in garage en ik denk dat ik hem 60x170cm maak ( 2x dus maar elk hun eigen onderstel vermoedelijk van balkjes )
Met de zaag er achter komt die op een 2M40 .. en dat is net ok kan ik overal nog bij en kunnen lades nog open van kast rechts van zaagtafel .

PS : dit is mijn eerste echte grotere "hout' projectje ..dus ik denk er goed over na voor ik begin .. ben nu al zeker dat ik wel hier en daar foutjes ga maken ...maar zo leren we bij :)
 
Laatst bewerkt:

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
In de mal heb ik met een gatenboor gaten van 30 gemaakt. Op de frees heb ik een kopieerring van 17 gezet en een frees van 10 gebruikt, zo hou ik gaten over van 23.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik maak gaandeweg ook nog veel fouten.
Of ik kom dingen tegen waar ik geen rekening mee had gehouden.
Ben zelf zeer perfectionistisch ingesteld, dus eigenlijk nooit tevreden :)
Op veel filmpjes/foto's zie je houtbewerkers dingen doen die vrij simpel lijken, maar dat is meestal allesbehalve zo :)
Maar ook zij zijn ergens moeten beginnen.
Houtbewerking heeft mij door een zeer donkere periode geholpen (verlies van mijn dochtertje) en ben zelfs al ff met avondschool bezig ook.
Door het maken van fouten leer je net heel veel :)
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
oh gaten van 23mm ? is dat niet wat groot ?

Speciale reden voor ? dacht dat standaar benchdogs 19a20mm waren .. ook festool accecoires op 20mm dacht ik .
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ik maak gaandeweg ook nog veel fouten.
Of ik kom dingen tegen waar ik geen rekening mee had gehouden.
Ben zelf zeer perfectionistisch ingesteld, dus eigenlijk nooit tevreden :)
Op veel filmpjes/foto's zie je houtbewerkers dingen doen die vrij simpel lijken, maar dat is meestal allesbehalve zo :)
Maar ook zij zijn ergens moeten beginnen.
Houtbewerking heeft mij door een zeer donkere periode geholpen (verlies van mijn dochtertje) en ben zelfs al ff met avondschool bezig ook.
Door het maken van fouten leer je net heel veel :)

volledig mee eens ... ik zit al 20+ jaar in de ICT en leer ook elke dag nog bij ..maar ik heb altijd graag met mijn handen gewerkt ... ( elektrotechnieken ooit gevolgd op school )
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
23 is inderdaad groter dan de "standaard", maar vond dit prima zo. Ik had geen combinatie liggen om aan 20mm te geraken. De gaten zullen sowieso meestal dienen om vast te klemmen en voor de andere dingen vind ik wel een oplossing ;)

Wat zou het saai zijn moesten we geen fouten maken :) Zoveel mogelijk nadenken om fouten te vermijden, en als je er toch maakt dan opnieuw nadenken voor een oplossing
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
23 is inderdaad groter dan de "standaard", maar vond dit prima zo. Ik had geen combinatie liggen om aan 20mm te geraken. De gaten zullen sowieso meestal dienen om vast te klemmen en voor de andere dingen vind ik wel een oplossing ;)

Wat zou het saai zijn moesten we geen fouten maken :) Zoveel mogelijk nadenken om fouten te vermijden, en als je er toch maakt dan opnieuw nadenken voor een oplossing

zeg wel ..dat is net het mooie van alles .. moest alles vanzelf gaan zou het inderdaad maar saai zijn .. enfin ik ben bijlange nog zover niet dat ik de gaten moet boren :)

Btw de top laag heb je die gewoon vanboven geschoefd ? niet gelijmd ? ik denk van enkel de onderkant en uiteraard de torsionbox te lijmen en schroeven ...
Aangezien je dat gaten voor je zaagtafel herboord hebt .. vermoed ik dat top er nog af kon ? of heb je die door de 'tool' gaten geboord ?
Het idee is van als ik een fout maak kan ik een nieuw plaat erop leggen of als de toplaag versleten is .. of als ik ooit andere layout wil ..
Zag dat je ook een Kreg router insert had .. dat wil ik mss ook nog maar mss later pas .. is anders teveel ineens :)
 
Laatst bewerkt:

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik had hetzelfde idee, alles is gelijmd uitgezonderd de top. Die zat vast met enkel schroeven. Stel dat die aan vervanging toe is ofzo of moet aangepast worden dan kan dat zonder problemen gebeuren.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Welke buizen heb jij gebruikt voorde zaag te monteren ?

Heb je de torsiebox dikker gemaakt ? in plannen is het 17cm tussen top en onderlaag dacht ik ;;

Zag ook dat je gewoon ronde gaten gemaakt had op de zijkanten ( midden mss ook in torsie box ) reden voor? of gewoon omdat het sneller ging ?
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik heb aluminium buizen gebruikt van 30. Stalen buizen zullen we een stuk minder doorbuigen en zullen dan ook wel zwaarder zijn.
De totale bank is 25cm dik zodat alle materiaal makkelijk tussenin past. In de zijkanten zitten 2 gaten ipv 1 omdat er in het midden ruimte is voor de buizen van de tafelzaag.

Ondertussen is de bank klaar ;)


Heel tevreden van het resultaat!!
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
heel mooi geworden!
vlak voor het eind vh filmpje veranderd er nog iets achter je afkortzaag...wat is het? kan het niet goed zien :(
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.