Mijn nieuwe werkplaats / Felder Kelder/ Cave + Even voorstellen

Mac

Actieve deelnemer
Hallo.

Ik maak maar een gecombineerde thread daar de onderwerpen , voor mij dan, onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Mac= 52, Nederlander woont in Denemarken en is op weg naar Frankijk. Ik woon zo'n jaar of 15 in Denemarken en heb daar de houthobby ontdekt. Dit heeft tot gevolg dat ik vele uitdrukkingen niet in het Nederlands ken, maar wel in het Deens of Engels.

Ben al jaren lid van een Engels forum maar nadat ik Woodworking.nl heb ontdekt ben ik steeds meer hier gaan vertoeven.

Ik ben door de jaren steeds meer met handgereedschappen gaan werken en weggegaan van alles met een stekker. Ik vindt het heerlijk zo in de stilte.

Mijn huidige partner en ik hebben 2 jaar geleden een B&B in zuid Frankrijk gekocht en zijn die nu aan het uitbaten. Aangezien het huis in Denemarken nog niet verkocht is reis ik heen en weer tussen beide landen en houdt m'n baan in Denemarken aan. Omdat alles verhuisd is heb ik geen spullen meer in DK en ben in FR aan de vloer konstruktie van de nieuwe werkplaats begonnen. Dit heeft zo'n twee jaar geduurd daar ik tijdens mijn bezoeken niet alle tijd aan de werkplaats kan besteden; er moet ook gewerkt worden.

Ik heb een enorme klussenlijst liggen van kruidenkasten tot nieuwe luiken voor de B&B maken en het is later de bedoeling om in Frankrijk als restuarateur, schrijnwerker wat extra's bij te verdien en heb daarom besloten tot de aanschaf van wat betere machines dan ik nu heb, met name om preciezer en sneller te kunnen werken.
Ik was onlangs zo gelukkig een goede ( particuliere ) Felder KF700 tegen te komen die ik voor een schappelijke prijs heb kunnen kopen. Ik wil verder nog een vlak- en vandiktebank aanschaffen en dan is daarmee het stekker hoofdstuk afgesloten.

Hier het huis, achter de ronde deur is de cave, mijn atelier "Atelier en face aux poiriers " (Atelier tegenover de perenbomen )

billede030.jpg

Zo zag de cave eruit toen we het huis kochten:

DSC07448.jpg

En zo na we verhuisd waren :)

DSCN0961.jpg

Vloer afgegraven en volgens de instructies van Emilio een balken ondervloer gelegd. Hier wordt een OSB werkvloer opgelegd. Ook is hier al te zien dat het plafiond wit geverfd is. Ik het niet al te veel daglicht dus een goede lichtopbrengst is belangrijk.

DSCN1506.jpg

DSCN1529.jpg

En hier is de eigenlijke vloer, een oude eiken vloer, massief 21 mm.

20130507_182102.jpg

Nog niet ingericht maar wel alvast wat spullen naar binnen gesjouwd. En ook waarom het de Felder Kelder is ( met dank aan ArtHarg die de kreet verzonnen heeft )

DSCN1665.jpg

DSCN1661.jpg

Ik ben er nog niet; de elektriciteit moet nog afgemaakt worden, de verlichting aangebracht, verhuisdozen uiotpakken en verder goed en vestandig inrichten. Zoals eerder gezegd gaat het niet zo snel dus het duurt waarschijnlijk wel even voordat er een update komt..
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Mac,

Hartelijk dank voor het verhaal en dit ziet er al veelbelovend uit; het moet geweldig zijn zo onder die gewelven te kunnen werken. Hoe is het binnenklimaat daar, heb je veel last van vocht oid?

Groeten en succes ermee,

hans
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Beste Mac,

Prachtige werkplaats en schitterende machines!
Daar ga je met veel plezier in en mee werken op deze vloer.
Voor wat betreft je keuze voor je vlak en vandikte bank. Komende week krijg ik de mijne binnen. Een Hammer A3 26 met spiraal schaafas. Er staat een filmpje over deze machine met deze schaafas op youtube http://www.youtube.com/watch?v=9IIn0JHRJ90
Daar wil een review over schrijven voor hier op het forum. Wie weet heb je daar iets aan.

Mvg
Koos
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Geef ons/mij inspiratie elke beweging in de felder-kelder is belangrijk.

Zonder gekheid leven in een rijtjes huis en werken in zo'n gewelf werkplaats is een droom.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik ben erg blij op mijn zoldertje maar zo'n kelder lijkt me ook wel erg gaaf. Volgens mij is het daar heerlijk koel in de zomer.
 

Mac

Actieve deelnemer
Koos,

Ik ga volgende maand naar Felder Frankrijk en daar inderdaad de A3 bekijken. Ik twijfel nog tuseen een 31 of 41.....of misschien een 31 met spiraal schaafas. Ik lees je ervaring graag.
Alvast veel plezier met uitpakken

Houthans,

Valt heel erg mee tot te verwaarlozen toe. Zelfs iets minder nu de vloer er ligt, die is zo gelegd dat er een luchtstroom onder de vloer doorgaat. Schaven zijn een goede "thermometer " voor vocht en die houden zich prima

Rick,

Inderdaad koel in de zomer. Maar ook in de winter heb ik daar met de deuren open gewerkt in een t-shirt. Ik was aanvankelijk van plan een houtkachel te installeren, maar ik den dat ik daar zelfs vanaf zie
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Beste Mac,
Mag je hier niet wat reclame maken vr je B&B www?
Zodoende kunnen we eens een verblijf overwegen in de zomer!

Mvg,
Rudy
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Dag Mac,

Wat ziet dat er gaaf uit! Zo'n sjieke vloer heb ik niet eens in de woonkamer liggen! En een lekker werkklimaat...Tsjonge, ik doe duidelijk iets verkeerd!

Geniet ervan!

groet,

Glen
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Koos,

Ik twijfel nog tuseen een 31 of 41.....of misschien een 31 met spiraal schaafas.
Houthans,

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en uiteindelijk voor de 41 gegaan met omkeerbare wegwerpmessen
De 41 omdat de motor sterker ( 5.5 pk ipv 4 pk voor de 31) is en de tafel langer (180cm ipv 140cm voor de 31)
Geen spiraalmessen omdat ik denk dat het te omslachtig is om deze te draaien of te vervangen en sets omkeerbare wegwerpmessen (500-07-005) waren in promotie 2 + 1 gratis
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Mac,
helaas kan ik je hier nog niet op antwoorden, de levering van mijn B3 en A3 is voorzien voor mid juni
in de toonzaal heb ik wel de degelijkheid kunnen zien, maar of de vandiktetafel na verloop van tijd moet bijgesteld worden weet ik niet, misschien heeft hier iemand een antwoord op.
 

tuoh

Oud hout
Bij mijn Felder met een schaafbreedte van 410mm gaan de zwaarste houtsoorten er zonder één probleem onderdoor, een spaanafname van 3 à 6mm is geen enkel probleem (schaafas met 2 messen). die centrale zuil geeft geen krimp. Het is zonder meer professioneel materiaal, dat kan tegen een stootje, ook na jaren zwaar gebruik. Alles heeft te maken met dimensionering en toleranties in afwerking, dat zit bij Felder meer dan goed.

Mvg,

André
 

Timmerhans

Actieve deelnemer
27 feb 2010
29
0
heb de hammer a3 41 een paar maanden maar vind de tafel te veel bewegen zeker bij meer afname en als je hout aan de zijkanten doorvoert en je moet de tafel steeds vergrendelen \ klemmen heb em daarom toch maar ingeruild voor een felder.
Bij de felder staat de tafel op 4 kolommen en word nog is geleid door 2 geleide stangen
zou voor de felder gaan zeker als je al zon zaag hebt

hans
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
@ Mac, misschien dat de leverijd ook een rol speelt.
Ik heb mijn bestelling geplaatst op 09 april, levering voorzien mid juni; gisteren heb ik de melding ontvangen dat de levering B3 en toebehoren eind juni klaar zijn; voor de A3 41 daarentegen is het wachten tot eind augustus.
 

Mac

Actieve deelnemer
@Dif;
Wat een tegenvaller zeg.... Aan de andere kant; dan kan je wel rustig aan een machine wennen. Succes in ieder geval.
Ik heb de tijd tot november, maar dan wil ik toch wel een machine hebben.
@Touh, Timmerhans; Ik zie net dat er een nieuw model AD741 is gekomen... Dat zal qua prijs de keuze wel onmogelijk maken. Tenzij er misschien een "oud model" of tweede hands bij de dealer staat.
 

Timmerhans

Actieve deelnemer
27 feb 2010
29
0
sinds wanneer dan heb het nog niet gezien, begin juli komt ie bij mij binnen de ad 7-41
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.