Mijn Lintzaag: Elektra Beckum BAS 450 (BAS 500)

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
8
Flevoland
Fotoooooo's :D

Zoals eerder gezegd, vanmiddag even het Vario Tooth lint er omheen gegooid

20160213_155515.jpg
Eerst maar even een randje van een stukje resthout (am. noten) afgezaagd
Ik had even niet gerekend op de snelheid waarmee dat ging, bizar
Om aan te geven hoe recht de zaagsnede is heb ik er even een tekenhaak tegenaan gelegd
Hij ligt wat scheef (dat vertekend iets) foto's maken met een telefoon én een tekenhaak+stukje hout hanteren tegelijk is moeilijker dan het lijkt

20160213_155746.jpg
Toen maar eens een stukje schulpen
Gosammelazerus, een vinger ben je sneller kwijt dan je au kan zeggen, jeetje wat gaat dat snel en strak

20160213_155750.jpg
ff een stukkie fineer er tussen gelegd voor het beeld

20160213_155907.jpg
hier de geschulpte delen van de kopse kant met een fineertje er tussen voor het beeld

20160213_155958.jpg
Ik zeg.....dit lintzaagje is errug fijn ;-)

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
8
Flevoland
Ik dacht dat de hele bovengeleiding in zijn geheel wat voor- of achteruit kon, er zitten onderaan 1 of 2? boutjes die in de alu koker schroeven terwijl in de geleiding de gaten ietwat sleufvormig zijn. Veel verstelmogelijkheid geeft het niet maar toch iets.
Je zal eens moeten zien of mijn herinneringen nog stroken met de realiteit:p

Dank je, ga er vd week eens goed voor zitten

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
8
Flevoland
Gisteren pardoes een paar plankjes nodig om een kuiptafeltje te bekleden (mijn maatje)
notenhout, 50cm lang, 15cm hoog, geschulpt
Het Variolint vloog er doorheen, de tafel OF geleider staan nog niet goed haaks, tussen de bovenzijde en onderzijde van de zaagsnede zat 1,5 mm verschil
Voor de rest nog steeds tevreden

Na het zagen de plankes (tja fineer kun je het niet noemen met 4,5 mm dikte :) door de vandikteschuurbank gehaald en binnen een uur (zagen, vandikte en lijmen) was het tafeltje klaar
Net de boel uit de klemmen gehaald, ziet er goed uit
van het zagen geen plaatje :(
Zal iig een foto posten van het tafeltje (nu beplakt)

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik ben net bij HBM wezen kijken voor de 350 profie, maar krijg zo mijn twijfels als ik je draadje lees, op MP staat een bas 350, is dat een beetje te vergelijken met jou 450?

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Vanwaar de twijfels bij de HBM 350 Skybiker?

*edit: ter verduidelijking, ik ben zelf ook aan het inlezen en als ik geen mooie 2e hands kan vinden dan staat een HBM 350 hoog op het lijstje namelijk.

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik vind de geleiderollen wat iel, voornamelijk degene waar de rug van het zaaglint tegenaan loopt, is een rolletje van nog geen cm . Wel wil ik er bij zeggen dat als ik geen goede 2e hands kan vinden de HBM zeker een goede kans maakt.

Maar nu maar weer ff on toppic. :cool:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Dan zitten we op dezelfde golflengte, al had ik nog geen idee van de wieltjes. Gelukkig ga ik nu nog niet kopen, kunnen we ook niet tegen elkaar opbieden :).

OK, OK, on topic weer.

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
8
Flevoland
Geen idee of de bas350 ongeveer het zelfde is, ik gok van wel
ik ben er zeer tevreden over en dan moet het eea nog nagesteld worden
er zijn contra's, voornamelijk of de onder geleiding, ok die zal dan wat lastiger zijn, dat overleven we ook wel weer
Daarentegen heb ik voor een redelijk bedrag een flinke zaag met dito hoogte
En mocht ik de motor te zwak vinden, voor een goeie 100 euro kan ik er altijd nog een zwaardere motor aan hangen, al denk ik niet dat het nodig is

Mocht je willen, jullie zijn welkom om zelf te komen kijken/voelen...

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
8
Flevoland
Euhhhhhhhhh geen idee skybiker, ook niet naar gekeken
Volgens mij voldoet alles prima, alleen bij mij moet ik de tafel/aanslag evengoed haaks/parallel aan het lint zetten
de onder geleiding heb ik nog geen tijd aan besteed, maar als dat alleen kwestie is van wat meer tijd omdat je er slecht bij komt, dan kan ik daar wel mee leven

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
4
wormerveer
Ik vind de geleiderollen wat iel, voornamelijk degene waar de rug van het zaaglint tegenaan loopt, is een rolletje van nog geen cm . Wel wil ik er bij zeggen dat als ik geen goede 2e hands kan vinden de HBM zeker een goede kans maakt.

Maar nu maar weer ff on toppic. :cool:

Toxiq, ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik nog even inbreek?
Ik ben in september naar HBM geweest voor de 350 profi en kreeg een hele goede indruk van deze zaag, ook 6 cm meer zaaghoogte dan de BAS 315 trouwens maar hij is nu wel 150 euro duurder en niet meer goedkoop te noemen.
Ze worden tweedehands ook bijna niet aangeboden dus mensen zijn er wel tevreden mee denk ik, ook op het forum trouwens.
Als we hier verder mee willen kunnen we beter een nieuw topic openen zodat we Toxiq niet teveel in de weg zitten.

Toxiq; ben blij dat je varitooth zo bevalt trouwens, ik zaag er ook heel lekker mee.:)

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
160
14
Weet iemand welk verschillen er zijn tussen een BAS 450 en een BAS 500?
Die laatste is een 30kg zwaarder, maar verder lijken de maten exact hetzelfde te zijn.

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
8
Flevoland
volgens mij enkele cm meer hoogte (als ik me niet vergis)
Als dat niet zo is zou ik even naar de afmeting van het blad kijken of dat wellicht groter is ?

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
160
14
Ik kan jammer genoeg geen degelijke handleiding vinden van de BAS450. Er is wel een aanwijzing dat het tafelblad 20cm breder is. De machine is ook wat hoger, maar waarom.... de rest van de maten zijn helemaal hetzelfde. Zelfde lengte lint, zelfde hoogte en breedte doorvoer, etc...
Van de BAS500 lijkt er een 3-phase versie te zijn met 1.5kW moter ipv enkelfasig 1.1kW. Misschien bestaat die ook gewoon in de kleinere versie.

8 feb 2016
10
0
Ik val hier een beetje laat in het topic, was wat aan het zoeken naar tips om mijn BAS315 beter af te stellen. Maar het getal in de typeaanduiding is toch gewoon de diameter van de wielen waar het zaagblad overheen loopt. Of hebt ik dat verkeerd in mij hoofd? In dat geval zou de 500 net iets breder moeten kunnen zagen dan de 450.

Ik heb dus die BAS315, maar mijn zaagsnede is allesbehalve vlak, het zaagblad (wel een nieuwe en moet op zich wel een oke blad zijn, maar ik weet even niet precies welk type) laat behoorlijke strepen achter. Iemand tips hoe ik dat kan verminderen. Ben nu voor een keukenproject mijn eigen fineer aan het maken, maar ik heb daardoor wel veel verlies van materiaal.

Ik heb wel het idee dat het laagje 'schuim' dat op de wielen zit, dus waar mijn zaagblad direct overheen loopt, wat is versleten, misschien zou dat wel wat beweging in mijn blad kunnen veroorzaken en dus strepen? Iemand ervaring met het vervangen daarvan? Of kan het dat eigenlijk niet zijn?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
8
Flevoland
strepen klinkt mij eerder als een tand die niet goed staat, heb ik ook wel eens gehad
zaagt de zaag wel recht, geen blad drift ?

ik gebruik zelf zaaglinten van Tuffsaws, die zijn van top kwaliteit

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.