Het weekend zit erop en de machines werken.
ziehier wat foto's:
http://picasaweb.google.nl/g.kauer/Machines#slideshow
verslagje:
De machines waren aangekomen zonder dat ik in de werkplaats was maar iemand anders kon ze ontvangen. Ik werd direct gebeld met de mededeling dat de lintzaag te hoog was voor de garagedeur en niet naar binnen kon. (@#$%&*) :evil:
dus ik ben wat eerder van mijn werk weggegaan zodat ik dit kon komen oplosen. lintzaag uitgepakt en op zijn rug de werkplaats in.
daarna begon pakjesdag. Alle uitgepakt en bekeken. alles leek kompleet te zijn maar de handleiding van de lintzaag blijkt in het fins te zijn (of een andere niet te lezen scandinavische taal)
Daarna de machine geprobeert van de pallet af te krijgen. daarvoor heb ik eerst de wielen gemonteerd. gelukkig had ik die erbij genomen anders was het me nooooooit gelukt. dus met die wielen eronder heb ik de laatste balk van het pallet eraf gezaagd met mijn handcirkelzaag zodat die planken boven de grond zweefden. dan de machine in die richting gerold en de machine kantelde netjes tot op de grond waarna ik de pallet eronderuit heb getrokken.
Daarna kon het samenstellen beginnen. De handleiding hielp hierbij maar er waren to een aantal dingen die ik zelf moest uitvinden.
zondagavond heb ik de combinatiemachine in gebruik genomen en een ruw balkje esdoorn hout haaks en vlak geschaaft op de vlak en vandikte bank. daarna geschulpt end aarna afgekort. erg fijn resultaat

.
Het aansluiten van de stroom was ... apart. Ik had nog nooit krachtstroom aangesloten dus ik heb mijn broer gevraagd mee te helpen (hij had ook nog nooit krachtstroom aangesloten maar is wel beter in electriciteit dan ik... en het was gewoon gezellig). toen gebeurde er iets raars. de machine ging niet aan. een zoemend geluid kwam eruit maar draaien ho maar. dus toen kwam ik erachter dat alle beveiligingen goed werkten omdat er nog een palletje niet helemaal in de goede stand stond waardoor de motor niet aan mocht. daarna ging de machine wel aan.... maar de verkeerde kant op. dit hadden een beetje voorzien aangezien je de bruine en grijze draad kan omdraaien zodat de motor de andere kant opdraait (handig soms voor je freestafel).
dus die twee draden omgewisseld en het werkte zoals het moest. maar daarna met de dezelfde stekker op de lintzaag bleek deze nu verkeerd om te lopen. dus een van de twee machines heeft twee draden verkeerd om. maarja ... nu maar een extra krachtstroom draad kopen en dan ben ik ook van dat probleem af.
Ik moet nog wel de langsgeleider finetunen (haaksheid). aangezien hij zowel op de vlak/vandikte bank wordt gebruikt als op de zaagtafel. ik had hem voor de vlakbank goed maar toen ik hem had overgebracht naar mijn cirkelzaag was hij niet zuiver haaks meer.
al met al zeer tevreden over de machines. Ik hou jullie weer op de hoogte als er ontwikkelingen zijn.