Mijn eigen werkbank

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Ongeveer 2 jaar geleden kreeg ik het idee om mijn eigen werkbank te gaan maken.

Na enig zoeken heb ik toen een partij ruwe beuken balken op de kop getikt.
Vol goede moed en ik begonnen om deze met de hand recht te gaan schaven.
Maar na een avondje schaven en de krullen manshoog om mij heen was het resultaat niet erg bemoedigend.

Dus eerst op internet gezocht naar een vlakbank en uiteindelijk een HM1 aangeschaft.
Nadat deze nagekeken was en de messen geslepen kon het echte werk beginnen.

Nadat de balken gedaan waren begonnen om deze tot een paneel te verlijmen. Omdat ik niet goed wist hoe dit te doen heb ik steeds maar 1 of 2 balken tegen elkaar aangelijmd met als eindresultaat een werkblad van 60cm breed.
Hierna begonnen met het onderstel en in de tussentijd een paar bankschroeven op de kop getikt.

Nadat het onderstel gedemonteerd was moest de bovenkant met de schaaf toch toch nog wat vlakker gemaakt worden.
Hierna alles glad afgewerkt en in de osmo lak gezet.

Aangezien ik maar een zeer beperkte hoeveelheid tijd heb die ik op zolder kan doorbrengen heeft het hele project toch wel 2 jaar in beslag genomen.
Maar goed, nu met een echte werkbank zullen de komende projecten wellicht wat minder tijd kosten.


Hij is nog niet helemaal klaar, de gaten voor de bench dogs zijn er nog niet en ik had gemerkt dat bij de wat zwaardere schaaf bewegingen de tafel toch niet zwaar genoeg is om op de plaats te blijven staan. Ik wil de bank dus nog op een elegante manier aan de muur klemmen zodat de deze niet meer kan verschuiven.
 

Bijlagen

  • IMAG1156.jpg
    IMAG1156.jpg
    44,8 KB · Weergaven: 787
  • IMAG1155.jpg
    IMAG1155.jpg
    43,1 KB · Weergaven: 777
  • IMAG1154.jpg
    IMAG1154.jpg
    47,7 KB · Weergaven: 775
  • IMAG1153.jpg
    IMAG1153.jpg
    45,8 KB · Weergaven: 776

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Ronald
Dat is er een om trots op te zijn. Massief beuken is een mooie basis voor een werkbank. Hij lijkt me niet zo breed maar dat is misschien ook wel praktisch. 2 bankschroeven. Een heel mooi resultaat.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Prachtige werkbank!
Het wordt ook een van mijn eerste projecten als ik de vlak en vandiktebank binnen heb.
Net als jij wil ik ook 2 bankschroeven op de werkbank.

Mvg,
Koos
 

WR1944

Oud hout
Dat is een mooi uitgevoerde werkbank. Dit jaar ga ik er ook aan beginnen. De poten en twee bankschroeven zijn al binnen. De huidige klus (laden met schotten onder de werkbank) wil ik afronden en dan wat ruimte maken in de basement. Ook moet er nog wat verlichting bij komen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Inderdaad een hele mooie werkbank.
Hij gaat aan de wandel?
Dan kan je hem aan de muur of aan de vloer vastzetten.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Mooi bankje! inspirerend.
Ik heb een partijtje hout in de bestelling staan, als dat binnen is moet ik ook maar eens kijken of daar een werkbank uit te halen valt. :)

Als je een plank onder de bank fabriekt kun je daar gemakkelijk een kwart kuub hout, een partij zware machines of desnoods een paar zakken met zand op kwijt. Dat zal ook zorgen dat de boel niet al te vrolijk aan de wandel gaat. De bank vastzetten heeft als voordeel dat hij niet meer kan verschuiven, maar als nadeel dat je hem ook zelf niet meer kunt verschuiven.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Ik heb gisteren op het forum geleerd dat de 'french cleats' of haaklatten een zeer efficiënte en simpele oplossing bieden.
Het vastzetten van de bank en het eventueel verplaatsen van de werkbank kan zonder hulpmiddelen of veel gesleutel!
Zoek even naar 'french cleats' op forum en op internet naar youtube.
sukses.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Mensen bedankt voor alle complimenten.
Ik ben er inderdaad heel blij mee en de eerste sporen van gebruik zitten er inmiddels in :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.