Mijn eerste zaag geslepen!

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Na de zeer uitgebreide instructies van Caspar, heb ik vandaag gelijk een oude zaag gepakt en een vijl en ben aan de slag gegaan. Het is de grofste schulpzaag die ik in mijn bezit heb, Vandaar dat ik dacht dat dat een mooi oefenstuk was. Ik moet zeggen, aardig gelukt.



De zaag is als schulp zaag gevijld, met ongeveer 10 graden "rake". Hij is 3 1/2 of 4 1/2 TPI (moet ik nog eens nameten). Zo'n plankje 4cm dik esdoorn heeft hij binnen 30 seconden gezaagd. Hij was als afkortzaag met ontzettend veel zetting geslepen. Ik heb die zetting eruit geklopt, en het was nog een heel gevijl om de tanden wat steiler te krijgen. Eerst de tanden toppen en dan goed letten op de vlakjes bovenop de tand. Net zolang vijlen tot dat vlakje weg is. Volgens Caspar's methode werk ik gewoon van voor naar achter, en pak elke tand. Andere mensen doen om en om en draaien dan de zaag om om dan van de andere kant te vijlen. Het was heel leerzaam en alle informatie krijgt echt een plaats als je het gewoon eens een keer zelf doet. De zaagzettang heb ik niet gebruikt. Was ook niet nodig want er zat nog voldoende zetting in. Ik wel het zaagblad even aan beide kanten gewet om de zetting overal gelijk te krijgen.

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Kijk, zo scherp is hij nou, dat merk je niet eens :eek:

Dit is zo'n zaagbok naar het model van Chris Schwarz. Als je in google zoekt kan je wel een tekening vinden (sawbench). Er zit daar een inham, speciaal voor het schulpen. Handig ding voor handzagen. Ik moet er nog eens een simpele zaagbok erbij bouwen op dezelfde hoogte om langere planken te kunnen ondersteunen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ehh, ja, inham. Ik kan je uit ervaring vertellen dat je af en toe nóg je zaagbank in zaagt als je lekker bezig bent met een scherpe zaag... Ik ben blij dat deze dingen goedkoop en makkelijk te maken zijn :)

Weet je waar ze ook heerlijk voor zijn? Lekker zitten! Schwarz zegt 't volgens mij ook: de traditionele plek voor vaklui om hun bammetjes op te eten.

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De tweede zaag gedaan. Dit keer een Duitse kapzaag. Op zich niks bijzonders. Hij was al eens bij de zagenslijperij geweest, maar ik besef nu dus dat die slijperij helemaal niet slijpt, alleen maar tanden in het blad ponst. Hij is 10 tpi. Ik heb de tand iets steiler gevijlt, ongeveer 6 graden rake (wie weet de nederlandse benamingen voor fleam en rake?). Het is dus even zoeken bij het starten van de zaag, maar daarna vliegt hij door het hout en laat een hele mooie zaagsnede achter. En kaarsrecht. Tot nu toe zaagde hij erg happerig en zoekerig.



Deze zaag heb ik wel helemaal gedaan met zetten en al. Ik gebruik zo'n Eclipse 77 zettang met een vergrootglaasje (bij deze kleine tandjes wel handig). Daar heb ik het aambeeldje iets vlakker van geslepen en ik gebruik hem op de allerkleinste stand. Dan krijg ik een zetting van ongeveer 0.25 mm, wat lekker werkt zonder klemmen in het hout.

Het is allemaal wel een flinke klus, ik ben gauw twee uur bezig met een zaag. Ik moet nog veel oefenen. De volgende uitdaging is een afkortzaag.

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Gisteravond mijn eerste afkortzaag geslepen. Dit is een 9tpi vrij korte Kenyon zaag. Niet veel soeps, hij is al zo vaak geslepen dat het wel een schrobzaag lijkt. Maar een mooi oefen object. De slijperij had deze ook al eens onder handen gehad met als gevolg dat er ogenschijnlijk mooie regelmatige tanden opstaan, maar dat hij absoluut niet zaagt! Wat dat betreft was het de slechtste zaag uit mijn verzameling.


Dit is een geometrisch gezien behoorlijk complexe tandvorm! Eerst maakte ik er een behoorlijke puinhoop van.


Zo begon ik de lancetvlakjes aan de buitenkant van de tanden te vijlen. Dus ik kon alles weer vlakken en opnieuw beginnen (is de zaag weer een stukje smaller). Bij deze tandvorm doe ik wel netjes om en om een tand, laat ongeveer de helft van het getopte vlakje staan en draai dan de zaag om om de rest te vijlen. Na dat omdraaien raakte ik echt het spoor bijster. Gelukkig begon ik bij het handvat, waar je de zaagtanden eigenlijk nooit gebruikt. Ik hield de vijl dus in de verkeerde hoek. Toen ik dat eenmaal door had ging het gelukkig een stuk beter:



Ondanks mijn ietwat "amateuristisch" resultaat, is de zaag totaal getransformeerd. Hij zaagt als een dolle! Misschien een aansporing voor anderen om het gewoon te proberen, het hoeven geen perfecte driehoekjes te zijn. Op Internet kan je voldoende handleidingen vinden, bijv:
http://www.vintagesaws.com/cgi-bin/frameset.cgi?left=main&right=/library/library.html

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Seek,

Complimenten voor je doorzetten met al die botte zagen! Je behaalt al goede resultaten zo te zien. Maar dat gepiep van die vijl :roll: Het is voor mij tientallen jaren geleden dat ik me er aan gewaagd heb, ooit op de ambachtschool wel geleerd, maar niet echt goed onder de knie gekregen :cry: Je bent echter weer een goede inspirator (ook dankzij je leermeester) om dit nog eens aan een poging te onderwerpen :?

Fons
 

jens......

Nieuw lid
16 feb 2010
10
0
zorg er voor dat je een goede vijl hebt [ dus niet zo,n chinees ding ] .
het piepen komt veel voor bij geharde tanden , die de zagen van tegenwoordig veelal hebben.
die geharde tanden kun je haast niet vijlen ,is erg moeilijk zo niet onmogelijk.

en ja goed gereedschap is het halve werk. je staat nog versteld van hoe lekker zo.n ouwe zaag mits scherp en goed gevijld en gezet zijn werk doet.

jens.........
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.