Hierbij een verslag van een kistje dat ik gemaakt heb. Ik had ondertussen al eens een werkbank gemaakt, en daar moest ik natuurlijk wel wat mee doen. Op de open dag hout had ik een paar plankjes gekocht van Inlands Hout, waaronder beuk met slaap en esdoorn, en ik las hier op het forum dat kistjes maken een mooi tijdverdrijf was, dus dat leek me een mooie uitdaging.
In het verleden had ik al 's een krukje met "schuine" zwaluwstaarten gemaakt (poten onder hoek van 80 graden ingestoken) gemaakt, maar nog nooit een compleet kistje. Een concreet doel had ik niet, dus het was een fijn project om af en toe eens wat aan te doen en te kijken of ik het ver genoeg af zou krijgen. Uiteindelijk is het een heel compleet kistje geworden. De foto's zal ik in batches uploaden met wat tekst erbij.
Begonnen met een stuk esdoorn, en met de tandschaaf vlak gemaakt
Hier wou ik een paneel van maken, dus *hop*, de zaag erin (wel eerst afgetekend hoor);
Hierna opnieuw wat vlakken, en dan is dit het paneel:
Met deze contrapsie vervolgens de twee helften gelijmd:
Dit paneeltje wordt de boven- en onderkant. De zijkanten worden van beuk met slaap, daar zal ik volgende keer wat foto's van laten zien.
In het verleden had ik al 's een krukje met "schuine" zwaluwstaarten gemaakt (poten onder hoek van 80 graden ingestoken) gemaakt, maar nog nooit een compleet kistje. Een concreet doel had ik niet, dus het was een fijn project om af en toe eens wat aan te doen en te kijken of ik het ver genoeg af zou krijgen. Uiteindelijk is het een heel compleet kistje geworden. De foto's zal ik in batches uploaden met wat tekst erbij.

Begonnen met een stuk esdoorn, en met de tandschaaf vlak gemaakt
Hier wou ik een paneel van maken, dus *hop*, de zaag erin (wel eerst afgetekend hoor);

Hierna opnieuw wat vlakken, en dan is dit het paneel:

Met deze contrapsie vervolgens de twee helften gelijmd:

Dit paneeltje wordt de boven- en onderkant. De zijkanten worden van beuk met slaap, daar zal ik volgende keer wat foto's van laten zien.