Tom... je hebt helemaal gelijk. En die tip voor een extra broek over de zaagbroek is het overwegen waard om er eentje aan te kopen.... en natuurlijk ook het behoud van mijn benen
Ik zal niet veel zeggen, maar je hebt net zo veel kans om in je gezicht te zagen al in je benen, en ik ken twee personen die dat deden, zaagbroek helpt niet veel voor dat.
Een opmerking op hoe/waar je het blok door gezaagd hebt, met het hard uit het midden zal deze erg een kant op krimpen met het drogen, als het mogelijk is, en je het blok zo door zaagt dat het hart in het midden zit, krijg je een beter werkstuk dat niet scheef is getrokken en een betere balans heeft nadat het gedroogd is, misschien beter een voorbeeld tonen van wat Ik bedoel.
Hier is een blok waar het hart uit het midden zit, je kan het in twee helften zagen, en je zou een erg schuin trekkend werkstuk er van krijgen.
Of je kan het in drie stukken zagen, die alle drie even gelijk drogen zonder het schuin of scheef te trekken, je kan er natuurlijk ook twee stukken van maken in plaats van drie, en dan een heel diepe schaal of zelfs een vaas er van draaien
Hier onder is een voorbeeld van een evenredig (equal) en evenwichtig stuk, dat beter overkomt dan een ongelijk ziend werk.
Het is dikwijls beter om het hart uit de stukken te zagen, voorkomt de problemen die veroorzaakt worden bij het harthout (pith) en dat stuk kan gebruikt worden voor spindle werk

Oh ja, zie je die zwarte plek aan jou eiken block ??, rechts onder??, dat komt van ijzer/staal dat in aanraking komt met het natte hout, daar moet je echt op letten, of je hout zal vol met donkere plekken komen, Ik heb dat een keer meegemaakt, waar ik met mijn handen het sap van de draaibank geveegd had en toen weer over het hout gewreven om de vorm te voelen, dat hout zag er vies en vuil uit even later, en dat Amerikaans eiken is heel open hout zo dat dit er diep ingetrokken was.
Jouw schaal wil ook lekken als je er water in giet, je kunt er dikwijls doorheen blazen en je kunt het ook niet met vacuüm vast houden, maar best mooi hout.