Mijn eerste ervaringen met de vlak- vandiktebank.

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
Hoi,

Dit wordt mijn eerste post in dit forum. Ik heb de afgelopen jaren veel meegelezen en geleerd. Vind het nu tijd om ook maar eens te posten ☺️. Afgelopen zaterdag mijn nieuwe speeltjes mogen ontvangen om massief hout te bewerken, een Robland nxsd 310 en een Bernardo lintzaag. Vandaag mijn eerste plankjes gemaakt van (erg) goed gedroogd eiken hout. Zeer blij met het resultaat, maar twee vragen: op het einde van 1 plank zijn stukjes afgebroken (zie foto). Kan dit komen doordat het hout erg droog is of is dit normaal? Op een andere plank zie je na 10 cm dat de aandrukrol van de vandiktebank in het hout is geperst, zal vast een bedieningsfout zijn 😊 Heeft er iemand tips om dit voorkomen?
 

Bijlagen

  • D77153B1-AB17-4A23-8641-A0E6987D0D10.jpeg
    D77153B1-AB17-4A23-8641-A0E6987D0D10.jpeg
    176,3 KB · Weergaven: 88
  • B4244DB5-9469-4AD3-A9E1-4FC49F8229E9.jpeg
    B4244DB5-9469-4AD3-A9E1-4FC49F8229E9.jpeg
    169,3 KB · Weergaven: 88

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.794
948
Leeuwarden
Die uitbreeksels komen doordat het hout op de kopse einden is ingescheurd en bovendien loopt de draad van het hout daar niet evenwijdig met het oppervlak. Daarom slaan de beitels die stukjes hout eruit. De indruk van de doorvoerrol kan ik op de foto niet terugzien, maar er zitten wel wat uitbreeksels in om dat er deels tegen de draad van het hout is geschaafd. Soms is daar weinig aan te doen.....

Fons
 

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
Die uitbreeksels komen doordat het hout op de kopse einden is ingescheurd en bovendien loopt de draad van het hout daar niet evenwijdig met het oppervlak. Daarom slaan de beitels die stukjes hout eruit. De indruk van de doorvoerrol kan ik op de foto niet terugzien, maar er zitten wel wat uitbreeksels in om dat er deels tegen de draad van het hout is geschaafd. Soms is daar weinig aan te doen.....

Fons
Bedankt Fons👍🏻, mooie projecten op je pinterest pagina 👌🏻
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Op een andere plank zie je na 10 cm dat de aandrukrol van de vandiktebank in het hout is geperst, zal vast een bedieningsfout zijn 😊 Heeft er iemand tips om dit voorkomen?
niet noodzakelijk een bedieningsfout
gewoon het feit dat er meestal 2 rollen zijn + bij de laatste cms enkel de laatste uitgaande rol het werk moet doen
trek dan even aan het hout
dat doe ik ook nog altijd, want je weet nooit of er vertraging op de doorvoer komt
zoals de collega's reeds aangaven, is op hoogte houden van het hout ook belangrijk
een rolbok helpt daarbij
 

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
niet noodzakelijk een bedieningsfout
gewoon het feit dat er meestal 2 rollen zijn + bij de laatste cms enkel de laatste uitgaande rol het werk moet doen
trek dan even aan het hout
dat doe ik ook nog altijd, want je weet nooit of er vertraging op de doorvoer komt
zoals de collega's reeds aangaven, is op hoogte houden van het hout ook belangrijk
een rolbok helpt daarbij
Klinkt logisch.Bedankt voor de tip, ga ik morgen proberen 👍🏻
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.