Mijn Dutch(i) Ulmia zaagtafel

tradibon

Actieve deelnemer
3 nov 2010
42
0
www.tradibon.webklik.nl
Ik heb een paar jaar geleden deze machine ook op de kop getikt, helaas zonder origineel spouwmes en beschermkap. Door de robuuste zware uitvoering en de stevige langsgeleider, die zowel voor als achter klemt, is het een genot om mee te werken!

Je hebt gelijk dat het veiliger is om de geleider niet voorbij het blad te laten komen. Ik los dat op door een kort latje tegen de geleider te schroeven.

Het zaagblad staat vast. De hoogte- en schuinte verstelling gaan door de zaagtafel op en neer te gewegen en het zaagblad schuin te stellen. Dat laatste is soms lastig omdat de geleider dan hoger ligt dan het werkstuk. Het werkstuk dreigt naar beneden te schuiven, dus je moet het tijdens het zagen goed met de hand ondersteunen en tegen de geleider drukken.

Henri
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik heb een paar jaar geleden deze machine ook op de kop getikt, helaas zonder origineel spouwmes en beschermkap. Door de robuuste zware uitvoering en de stevige langsgeleider, die zowel voor als achter klemt, is het een genot om mee te werken!

Je hebt gelijk dat het veiliger is om de geleider niet voorbij het blad te laten komen. Ik los dat op door een kort latje tegen de geleider te schroeven.

Het zaagblad staat vast. De hoogte- en schuinte verstelling gaan door de zaagtafel op en neer te gewegen en het zaagblad schuin te stellen. Dat laatste is soms lastig omdat de geleider dan hoger ligt dan het werkstuk. Het werkstuk dreigt naar beneden te schuiven, dus je moet het tijdens het zagen goed met de hand ondersteunen en tegen de geleider drukken.

Henri

Kijk, dat is handig. Een medegebruiker! Dan kan ik gelijk checken welk formaat zaagblad jij er op hebt liggen en of jij ook je zaagblad niet onder je tafelblad kan krijgen met de hoogteverstelling. En natuurlijk allerlei andere vragen waar ik tegenaan ga lopen........:rolleyes:
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Heren,

Sinds kort ben ik ook trotse bezitter van een 1610.
Hunto, ik vroeg mij af hoe jouw ervaringen zijn tot nu toe?
En heb jij toevallig van Ronald L een handleiding gekregen?

Groeten,

Martin
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Aha, ik snap het.

Weet een van jullie toevallig welke maat zaagblad er origineel in moet?
Ik heb hetzelfde probleem dat het zaagblad boven de tafel uit steek ondanks dat deze volledig omhoog staat.
Zou anders 210mm diameter de juiste maat zijn?

Groeten,

Martin
 

jvsluis

Nieuw lid
27 mrt 2020
1
0
Ik ben een Ulmia 1610 aan het oppoetsen, zodoende kwam ik (zoekende naar wat info) deze post tegen.
De lagers zijn ook vervangen, tijdens dit klusje duurde het even voordat duidelijk werd dat de boorkop is (vast)geschroefd tegen de v-snaar pulley. Wellicht logisch, maar mocht iemand het zich afvragen dan is nu hier terug te vinden..

1. pulley + boorkop geschroefd.jpg

2. as-pulley+boorkop.jpg


3. as+originele open lagers.jpg

4. lagerkamer-1.jpg

5. lagerkamer-2.jpg

6. pulley-zijde nieuw lager.jpg

7 zaagblad-zijde nieuw lager.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.