Al tijden wilde ik poging ondernemen een parallelaanslag te maken t.b.v. de Festool geleiderails. Zie hier het resultaat van "prototype 1". De kunststof onderdelen heb ik met de 3D-printer gefabriceerd. Ontworpen in "Fusion360". Het aluminium profiel is M6 "T-track" (leuk adres, gevonden op dit forum). Met wat M6 boutjes en de draaikknoppen (van hetzelfde adres als het alu profiel), is de aanslag makkelijk verstelbaar. De twee aanslagen zijn makkelijk "tegen elkaar" of "met behulp van elkaar" op gelijke lengte af te stellen. De minimale zaagbreedte is ongeveer 24cm met dit systeem. De maximale breedte is uiteraard afhankelijk van de lengte van de alu profielen. Deze zijn 1 meter lang, en dan komt de maximale zaagbreedte op ongeveer 117cm.
De eerste zaag-proeven verliepen best goed - je moet nog steeds nauwkeurig werken uiteraard, maar ik denk hier wel plezier van te hebben in de toekomst! Ik vermoed wel nog een stuk t-track te bestellen om twee kortere "aanslagen" mee te maken. Dat hanteert net iets makkelijker.
Een indruk van het printen:
Ik heb hiervoor zwart PETG filament gebruikt. Ik wil nog een setjes maken in "gewoon" PLA om te zien of de sterkte merkbaar onderdoet voor PETG.
De "STL"-bestanden en het "Fusion360" bestand, voor de geïnteresseerden:
rail-adapter: "track-adapter.stl"
verstelbare aanslag: "track-stop.stl"
"parallel-track-guides.f3d"
zie ook Thingiverse
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!
De eerste zaag-proeven verliepen best goed - je moet nog steeds nauwkeurig werken uiteraard, maar ik denk hier wel plezier van te hebben in de toekomst! Ik vermoed wel nog een stuk t-track te bestellen om twee kortere "aanslagen" mee te maken. Dat hanteert net iets makkelijker.

Een indruk van het printen:

Ik heb hiervoor zwart PETG filament gebruikt. Ik wil nog een setjes maken in "gewoon" PLA om te zien of de sterkte merkbaar onderdoet voor PETG.
De "STL"-bestanden en het "Fusion360" bestand, voor de geïnteresseerden:

rail-adapter: "track-adapter.stl"
verstelbare aanslag: "track-stop.stl"
"parallel-track-guides.f3d"
zie ook Thingiverse
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!
Laatst bewerkt: