Mijn 1e timmer werkbank

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Sorry, ik moet altijd lachen als ik zulke teksten lees. Mensen tekenen de simpelste dingen nog op de computer. Ik ben van een andere tijd.
Ik werk in de IT en schuw de computer dus bij deze hobby, die juist bedoeld is om mij daar weg te halen. Bovendien ben ik niet nauwkeurig genoeg om een tekening, die op de millimeter nauwkeurig zou zijn, precies te volgen, er zouden dus onherroepelijk aanpassingen volgen. Kun je net zo goed vanaf een schets werken.

Soms maak ik iets na van een foto of idee van een ander en dat werkt zo ook prima.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn timmer werkbank is zo goed als klaar :)
Nog naschuren met de excenter schuurmachine, een laag of 3 Danish Oil er op en dan kan hij in gebruik worden genomen.
Hij staat als een huis, maar hij weegt dat ook flink wat.
De wringstok zit nog in tape omdat de lijm van de knop nog moet harden).

Ik ben er blij mee, al is misschien niet alles perfect, maar ik ben dan ook maar een hobbyist (en ik had ook geen goede werkbank natuurlijk, dus niet zo raar dat het nog niet perfect was :p )

Bekijk bijlage 129918
Hij is wel erg mooi geworden!!!
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
357
270
's-Hertogenbosch
Ik zou ergens in de bovenste helft nog een plank over de hele breedte maken, waar je veel gebruikt gereedschap en andere zaken (tijdelijk) kan wegleggen?
Ik weet niet precies wat je bedoeld, maar er komen onder de werkbank nog 2 kasten of ladenblokken, waarschijnlijk verrijdbaar.
Daar zit ik nog over te dubben wat ik daar on der ga maken
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
357
270
's-Hertogenbosch
Ik werk in de IT en schuw de computer dus bij deze hobby, die juist bedoeld is om mij daar weg te halen. Bovendien ben ik niet nauwkeurig genoeg om een tekening, die op de millimeter nauwkeurig zou zijn, precies te volgen, er zouden dus onherroepelijk aanpassingen volgen. Kun je net zo goed vanaf een schets werken.

Soms maak ik iets na van een foto of idee van een ander en dat werkt zo ook prima.
Er was hier wel een AC tekening van, maar daar ben ik ook vrolijk van af geweken. Was niettemin wel handig als leidraad :)
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Ah, dat zal ik gemist hebben.

Edit:
Naar mijn mening is het wel wat klein bemeten.
 
Laatst bewerkt:

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Nou ik denk niet dat daar ook maar iets mee gaat gebeuren
Ik zeg niet dat ik een vakman ben, verre van dat, maar iets te licht gemaakt heb ik mijn hele leven nog niet gedaan :)
Zou je de dwarsligger niet beter schuin kunnen zetten? Ik denk dat die dan een stuk effectiever werkt. Het mooiste zou zelfs zijn om dat met pen-en-gat-verbinding te doen, in plaats van ingelaten.

Verder is het een heel erg mooie werkbank geworden! Jouw foto's hebben me het zetje gegeven om eindelijk maar eens te beginnen aan mijn eigen werkbank. Dus gisteren meteen het eerste deel van het blad verlijmd. Ik gebruik alleen gerecupereerd vuren, dat ziet er een stuk minder chique uit dan die van jou.
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
357
270
's-Hertogenbosch
Zou je de dwarsligger niet beter schuin kunnen zetten? Ik denk dat die dan een stuk effectiever werkt. Het mooiste zou zelfs zijn om dat met pen-en-gat-verbinding te doen, in plaats van ingelaten.

Verder is het een heel erg mooie werkbank geworden! Jouw foto's hebben me het zetje gegeven om eindelijk maar eens te beginnen aan mijn eigen werkbank. Dus gisteren meteen het eerste deel van het blad verlijmd. Ik gebruik alleen gerecupereerd vuren, dat ziet er een stuk minder chique uit dan die van jou.
Dwarsligger schuin zou wellicht sterker zijn, maar ziet er niet uit naar mijn smaak.

Het hout wat ik gebruikt heb, Parana Pine, had ik genoeg gebruikt van liggen, anders was het ook gewoon vuren oid geworden.
Ik ben benieuwd naar jouw werkbank!
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
357
270
's-Hertogenbosch
Helemaal klaar, voorzien van 3 lagen olie en gaten voor bankpennen
De bankpennen zijn gedraaid uit beukenhout (die moet ik nog in de olie zetten)

De eerste krassen zitten al weer op de werkbank, maar da’s niet erg, hij is tenslotte gemaakt om op te werken :)

958452B0-B3FC-47E9-8A8D-F01D88A046B3.jpeg
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
316
De plaats van de bankschroef is me niet helemaal duidelijk.
Je bent nu wel erg beperkt in wat je er in lengte in kwijt kunt en in je eigen bewegingsruimte.
Ik zou hem aan de andere kant geplaatst hebben.
Of mis ik iets?
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik weet niet precies wat je bedoeld, maar er komen onder de werkbank nog 2 kasten of ladenblokken, waarschijnlijk verrijdbaar.
Daar zit ik nog over te dubben wat ik daar on der ga maken
Mijn werkbank is een opruimertje van Datona. Perfecte maat voor mijn mini- werkplaats. Daar zat al een gereedschapsbak in. Ik heb er nog een plank bijgemaakt voor machinekoffertjes.

Verder heb ik de tafel op wielen gezet. Ik vind dat ideaal. Regelmatig heb je van die klussen, dat je er omheen wilt kunnen lopen.

1683091836063.jpeg


1683091721896.jpeg


Verder. Ik heb ook een bankschroef aan de kopse kant. Die gebruik ik nog meer dan die in de lengte.

Overigens top gemaakt. (y)
 
Laatst bewerkt:

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
357
270
's-Hertogenbosch
Mijn werkbank is een opruimertje van Daytona. Perfecte maat voor mijn mini- werkplaats. Daar zat al een gereedschapsbak in. Ik heb er nog een plank bijgemaakt voor machinekoffertjes
Dat is ook een hele mooie werkbank!

Verrijdbaar is voor mij niet nodig.
Ik heb straks 4 losse blokken (met laden) die ik rond kan rijden.
Mocht dat voor die ene keer toch niet genoeg zijn trek ik de werkbank wel van de muur :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.