Midi Pro - eerste ervaringen

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Het draadje van EdP (Nieuw speelgoed....) waarin hij zijn FU-230 laat zien, herinnerde mij er aan dat ik nog altijd iets wilde schrijven over mijn eerste bankje wat sinds een maand of wat in mijn nieuwverworven garage staat.

Nadat ik een jaartje geleden een tweedaagse cursus houtdraaien bij Ronald had gekregen als verjaardagscadeau van de familie (zie hier voor een draadje met ervaringen), bleef het draaivirus kriebelen. Dit voorjaar verhuisden we naar een nieuwe plek, met daarbij een garage die ik deels kan omtoveren tot werkplaatsje. Genoeg reden om weer eens af te reizen naar Wehl...

Ik had wat voorwerk gedaan, en mijn selectie beperkt tot een Midi, Midi 2 of Midi Pro. Qua werkstukken hebben vooral schalen e.d. mijn interesse, maar de portemonnee is zo net na een verhuizing niet diep genoeg voor een grotere Stratos of iets dergelijks, dus er zullen compromissen gesloten moeten worden. Na wat overleg en het bekijken van zowel de Midi 2 als de Pro, besloot ik toch voor de Pro te gaan. Zwaarder, draaibare kop waren de hoofdargumenten om toch de extra centjes uit te geven.
IMG_6714.jpg

Eerste ervaringen: top. Machine loopt mooi stil, alles is netjes afgewerkt, vlakke bedbanen, stabiel. De draaibare kop is gezien de beperkte ruimte in mijn garage nu al een uitkomst.
IMG_6765.jpg

Ook maar snel even een onderstel in elkaar gezet, omdat mijn werkbank toch echt te hoog is
IMG_6912.jpg

In de toekomst gaan de bedverlenging en snelwisselset er ook nog wel komen denk ik. Samen met de aangeschafte beitelset, Talon chuck en ProEdge gaat dit setje mij hopelijk een boel plezier opleveren! Dank voor alle wijsheid die hier te vinden is, heeft mij zeker geholpen in het voortraject.
IMG_7077 (1).jpg

Tot slot nog een paar foto's van de eerste werkstukjes die ik toonbaar acht.
IMG_6921.jpgIMG_6927.jpg
Schaaltje uit eiken, geschuurd tot korrel 240, vervolgens verder met Yorkshire grit en afgewerkt met een paar lagen Drechsleröl.

IMG_7082.jpgIMG_7084.jpg
Honingdippertje uit beuken. Perfecte werkstukjes om handig te worden met de platte beitel. Wat een gaaf ding is dat, zeg. Geschuurd tot korrel 400, afgewerkt met Chestnut Food Safe Finish.
 
Laatst bewerkt:

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Dankjewel Ed, Nico. Jullie bijdrages zijn zeer inspirerend geweest, erg leuk om hier jullie reacties te lezen. Mooie hobby dit, komende week krijg ik een doosje hout opgestuurd waar ik weer mee verder kan. Hoogste tijd om vriendjes te worden met de groenvoorziening in Enschede...
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Laatste weekje zomervakantie moet goed besteed worden, en er ligt nog een paar meter vuren balkjes... Binnenkort maar eens eentje in hardhout maken zodat ie ook daadwerkelijk bruikbaar is :)
IMG_7207.jpgIMG_7203.jpg
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
539
Steenbergen, Noord Brabant
Inderdaad een mooie hamer. Als ik je een tip mag geven: even op het YouTube kanaal van de Tiny Turner kijken. Emma is behalve een gedreven houtdraaier ook houtsnijder. Laatst heeft ze live een carvers mallet gemaakt. Die maakt ze uit 2 delen om op de kop het kopse hout als slagvlak te kunnen gebruiken. Is ook een leuke vorm om te draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aeolos en Nico Oosthoek

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Dat overgangetje tussen de kop en steel moet je weg halen. Niet van mij want het staat mooi. Maar een beeldhouwer heeft mij verteld dat hij graag een zachte overloop wil naar de kop omdat hij daar ook veel de hamer vast houdt.
Ik vind het een mooie hamer.
Da's inderdaad een goed idee. Typisch zoiets wat in de praktijk het verschil kan maken tussen een leuk stuk voor op de schoorsteen of een daadwerkelijk bruikbaar gereedschap. Niet dat deze hamer in de praktijk heel lang bruikbaar is, vuren is veel te zacht natuurlijk, en te licht, maar 't gaat om het idee.

Inderdaad een mooie hamer. Als ik je een tip mag geven: even op het YouTube kanaal van de Tiny Turner kijken. Emma is behalve een gedreven houtdraaier ook houtsnijder. Laatst heeft ze live een carvers mallet gemaakt. Die maakt ze uit 2 delen om op de kop het kopse hout als slagvlak te kunnen gebruiken. Is ook een leuke vorm om te draaien.
Ha, leuk! Heb haar kanaal wel eens langs zien komen, maar nog niet veel bekeken. Het idee van dit ontwerp kwam trouwens volledig uit een livestream van Phil Irons, volgens mij wel een bekende naam alhier. Leuk filmpje voor als men een uurtje over heeft.
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Ziet er mooi uit, ik heb ook bij Ronald een cursus gevolgd en kwam daarna door drukte er niet meer aan toe, als ik je foto’s zie begint het wel erg te kriebelen 🙂
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Mijn eerste kennismaking met houtdraaien was bij Joost Kramer. We stonden met een clubje beginners te kijken hoe binnen 3 minuten een voorzittershamer af was. Hier een linkje naar een filmpje met een klopper plus de uitleg waarom hij het zo doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aeolos

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.